Förslag på packlista för övernattningstur

Vis av erfarenhet tipsar Karin dig om vad man bör packa med på en övernattningstur

Av: Karin Mentzing

Packning

Vad du ska ha med dig för packning, beror naturligtvis på om du ska övernatta eller bara vara ute över dagen. Det beror också på årstid och väderlek. Sommaren 1994 kunde man i åtminstone sveriges södra delar, från midsommar och tio veckor framåt klara sig med i stort sett badbyxor, tandborste och tio liter vatten per dag….1998 var det lite annorlunda.

Om jag utgår från övernattning och väderlek alltifrån soligt och varmt, till regn och ruggiga kvällar, så täcker det upp ganska bra för vad du behöver ha med på turen.

Notera när du är ute, vad du saknar och vad du inte hade användning för, det kommer att förenkla planeringen inför nästa tur. Och skriv packlistor som du kan spara och förfina vart eftersom.

Förslag på packlista för övernattningstur

(Drivankare)

Att paddla i

Flytväst
Undertröja – långärmad, ej av bomull
Shorts - typ cykelbyxor i snabbtorkande material
Långkalsonger – ej bomull
Någon lite varmare tröja
Paddeljacka - vind- och regntät, helst med kapuschong
Keps/hatt eller liknande
(Fotbeklädnad)
(Vind- och regntäta byxor)
(Paddelhandskar)

Latrinspade + toapapper
(Kasse, typ IKEA)
(Paraply)
(En liten bit presenning)

På-land-kläder

Strumpor/sockor
Gummistövlar/vattentåliga kängor
(Vantar)
(Ytterligare varma kläder vid behov)
(Extra keps el.dyl)

Matlagning/äta

Vattensäckar/dunkar/flaskor
Stormkök
Bränsle
Kastrull/er
Stekpanna
Bestick – kniv, gaffel, sked, vass kniv, konservöppnare, trä/plast-slev
(osthyvel, visp, vitlökspress)
(Termos)

Också mat förstås!

Övrigt

Klocka, gärna vattentätt armbandsur.
Ficklampa/pannlampa + batterier
Första förband
Reparationsutrustning
Mobiltelefon
Radio
Hygienartiklar + handduk
(Rulle sopsäckar i plast)
(God bok)
(Musikinstrument)

2002-01-23 02:43   Medlemskoden
Vesst!

2002-05-18 13:26   mgordon
Precis vad man behöver

2002-05-18 23:22   mgordon
Hur får man med en gitarr?

2002-07-24 16:29   abh
Betyg: 5
Kanonbra. Kanske en förtydligande/komplettering av innehållet i Reparationsutrustning.
Mvh
ABH

2002-07-24 18:17   skidåkaren
Betyg: 5
Tack för informationen den var väldigt viktig för mig.

2003-07-02 11:21   T-man
Betyg: 4
Tycker att tändare/tändstickor (i plastpåse eller film burk) ska vara med beroende på vilket bränsle och kök man använder sig av.
Andra saker som kan vara bra: svamp om man inte har pump, Kamera, Kikare, Myggmedel/Fästimgmedel, Lina, Min reputrustning:litet sykit och silvertejp.

2003-07-25 11:14   jens.tinfors
gitarren tar man lättast på släp efter kajaken. Möjligtvis kan man annars låta en puma sitta på bakänden av kajaken och använda gitarren som roder då det ska svängas. På raksträckor kan hon istället för att styra spela sjömans-melodier och sjunga.

2003-10-18 19:10   michaelolsson
Betyg: 3
Det blir alltid lite grann att ta med. Som en kajakare "wannabe" så är det roligta tt läsa att Ni gnuggat knölarna ordentligt genom åren.
Tack.

2004-07-22 12:17   (avslutat medlemskap)
Jag tycker tändstål bättre än tändare/tändstickor åtminstone om man har gaskök funkar alltid ...
Även bra att ha någon typ av idrottstejp att tejpa händerna om man paddlar långt och får blåsor...

Se även http://www.orust-kajak.se/sakutrus.html

Bra om kajaksjukvård är det häfte som togs fram av Mattias Linde "Kajaksjukvård" vet ej var man kan få det.

2006-01-15 00:06   tjabo77
Jag undrar när det är bra att ha med ett paraply.
Vad ska man med det till?
Släpankare?

2006-07-25 12:15   MBillberger
Betyg: 4
Köp hem en trave med zip-lock-påsar i olika storlekar för vattentät förvaring. Extra känsliga eller viktiga prylar kan vara bra att ha fler av eller att dela upp. Dasspapper har jag minst två paket (ta ca 2 m för varje dag och rulla ihop) i var sin zip-lock. Minst två tändsticksaskar i olika packsäckar - tar ju ingen plats.
Det finns speciella extra "säkra" påsar (utvecklade för USA:s försvar) som jag har till mobilen. Stoppa ner detta i en liten nätpåse (som man brukar få vissa friluftsprylar i) med snöre som du knyter fast i västen och du kan använda mobilen under färd. Se till att allt som du kan komma att ha framme på däck är fastknutet!!!
Ha med en lista på när sjörapporterna sänds. Efter några dagar i skärgården brukar man längta efter att kunna sitt på en riktig stol. Finns lite olika lösningar: en kraftig förvaringsback med lock (som man förvarar maten i under färd), trebent hopfällbar pall, sitstillbehöret till thermaresten är jag dock lite tveksam till då man lätt rikerar punka.

Mattips: En kanotist behöver inte nöja sej med torrfoder. Rotsaker håller sej hyfsat länge (minst en vecka) även vid värmebölja. Ett baconpaket står sej minst ett par tre dagar. Salami eller liknande på bit klarar många dagar, särskilt de som är vakumförpackade. Och glöm för all del inte att ta med lite kryddor, salt, peppar och "franska örter" är min bashylla.
Reparationsutrustning: du vill i första hand kunna laga dej själv, kanoten, tältet och thermaresten.

2007-07-16 22:38   telleus
Betyg: 4
Bra, använde den och checkade inför helgens paddling... : )

2007-07-20 02:07   SkyCaptain
Solid lista även om typ gitarr och paraply går bort för mig. Bra att dra bort ifrån :-)

2008-06-30 00:36   snellen
det finns andra instrument än guitarr! ...munspel, mungiga, kazoo etc. jag vill även tipsa om fiskespö. vi fiskar lagligt utan fiskekort funt sveriges kuster. om man inte vill bidra till utfiskningen kan man bara fästa en tyngd i slutet av linan. då kan man stå och meditationskasta och slippa bottennapp.
/E

2019-05-18 09:55   simone.saul.3
Saknar toapapper och kanske oparfymerade våtservetter . Själv har jag alltid en liten rulle silvertejp liggandes i söcken

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Packtips för längre och kortare vandringar. Så här tänker Linnea och Erika kring packningen kring sin två månader långa vandring efter Gröna bandet. 11 kommentarer