En taxsam semester eller en hundans resa från Skåne, del 1

En semesterresa med start i Skåne, genom Sverige och Norge och med några dagars vandring. Allt sett ur hundperspektiv.

Av: kvinnan

Jag heter Sally och syns till höger. Taxen till vänster är Lina. Vi har just gett oss ut på en roadtrip med husse och matte.

Vid Höga kusten bron rastar vi. Husse påstår att vi beter oss som nyutsläppta kor på grönbete och håller oss i ett stadigt grepp.

I Umeå hoppar jag upp på kylboxen för att få bättre vy av älven nedanför.

När vi når Haparanda är det kallt och regnigt. Varken Lina eller jag har pass så vi för nöja oss med att se över Torneälv till Finland.

Jag spanar ut genom framrutan på renar vägen tillbaka till Luleå.

Mot kvällen tar vi en sväng i Luleå hamn. Inte en enda hund ser vi.

Nästa dag far vi vidare mot Boden och Mjedsjön där våra goda vänner har sin sommarstuga.

Matte ger sig ut att fotografera i det vackra kvällsljuset. Solen går aldrig riktigt ner och det är ljust hela natten.

Storforsen är ett dånande inferno. Lina och jag är inte lite kaxiga som vanligt.

Det är korvgrillning och det luktar väldigt gott.

Lina säger att hon inte tror att vi ska få smaka.

Några dagar senare är vi på resa igen. Lina ser de röda stugorna i Mjedsjön försvinna i bakrutan.

Plötsligt är vi Jukkasjärvi där ishotellet för längesedan smält bort. Vi besöker istället kyrkan och far vidare.

Björkliden blir nästa stopp. De gnisslande järnvägsvagnarna med malm skär i våra arma taxöron.

Här har vi hyrt en stuga med utsikt mot Lapporten.

På kvällen besöker vi, tillsammans med envetna myggor, rallarkyrkogården.

Nästa dag går vi på fjälltur mot Kratersjön. Det är första gången för Lina men själv är jag en van vandrare.

Man blir blöt om tassarna men det hör till.

Så blir det måltidsuppehåll och vila. Maten smakar alltid bra ute i det fria.

Det ligger snö lite här och där. Lina och jag är inte vana vid snö.

I strandkanten av Torneträsk, senare på kvällen, tar Lina ett fotbad just där Silverfallet mynnar ut.

2008-08-22 11:43   brigas
Det var en trevlig resa,många taxametrar..

2008-08-23 17:17   Seventysix
Älskar taxar - de är så coola

2008-08-26 13:03   BeatriceK
Vilken härlig berättelse och fina bilder. Kul med ett litet annat perspektiv på resandet i vår fina norra ände av landet.

2008-08-27 18:26   Annicas fjällängtan
Jättekul berättelse! Vi hade en långhårig dvärgtax när jag var liten .
Och jag älskar hundar!

2008-08-27 21:29   Susie
Mysigt!! Otroligt fina bilder på söta hundar. Kul kommentar till alla "äventyr" på den här sidan...

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar