ContourHD - en smidig hjälmkamera

Vi har testat en smidig, billig hjälmkamera som filmar i HD

Av: Christer Lindh

Att filma samtidigt som man utför något aktivitet snabbare än vandring är inte helt lätt, försök med handhållen mobil eller videokamera brukar sluta i antingen krasch eller en så skakig film att betraktaren blir sjösjuk. Att montera fast en kamera på kajaken fungerar bra, men på en cykel kan det bli för stötigt ändå. Bästa alternativet kan vara en kamera monterad på en själv, oftast på huvudet. Man får en naturlig stötdämpning och dessutom en ökad närvarokänsla i filmen - om åkaren nu är medveten om att man filmar och inte tittar hit och dit hela tiden.

I oktober 2008 testade Utsidan en hjälmkamera under en MTB-helg i Åre. Enheten funkade i stort bra men var rätt stor, med en inspelningsdosa man får ha innanför kläderna, kopplad till kameran.  Och priset var då rätt maffigt, ca 7000 kr.

Men teknikutvecklingen har förstås gått framåt sedan dess. Jag har nu tittat närmare på ContourHD, en smidig hjälmkamera där all elektronik är inrymd i själva kameran istället för att ha två olika enheter. Det finns två versioner av ContourHD; en som filmar "full HD" (1080p) som kostar knappt 4000 kr  och en enklare som klarar 720p. Jag har testat den senare, som kostar ca 2400 kr.

ContourHD är alltså en allt-i-ett enhet - laddningsbart batteri och micro-SD kort (upp till 16 Gb, 2 Gb medföljer) samt själva kameran ryms i enheten, som man fäster på hjälmen eller skidglasögonen med olika fästen. Kameran väger bara 122 gram så det är ingen vikt som direkt stör en. Den har även integrerad mikrofon. Läs fler tekniska detaljer.

Fästen

Det finns ett standardfäste som man sätter fast med dubbelhäftande tejp. Jag provade detta på min cykelhjälm, och det verkade sitta som berget fast anliggningsytan bara vart hälften av den klistrade ytan.

Om man inte vill sätta något permanent på hjälmen, eller inte bär hjälm (som under vår fjälltur) så finns ett skidglasögonfäste. Man trär på fästet över skidglasögonens band och snäpper fast. Det funkar mycket bra om man har glasögonen hyfsat hård spända - jag lät sonen testa också, som inte gillar att ha glasögonen fullt så hårt - då tenderade kameran att gunga en del. Men det kan ju iofs bero på att han kör över betydligt fler hopp och gupp än sin far...

Det finns även andra typer av fästen, UV-hus och andra tillbehör.

Kalibrering

När man väl snäppt fast kameran i fäster kommer frågan - sitter den rakt nu, eller kommer hela filmen bli sned?  Här har ContourHD en riktigt smart funktion - med en knapp slår man på ett par laserdioder i fronten och tittar sedan på en vägg eller sin hand. Sedan kan man vrida kamerans lins tills de två prickarna är horisontellt i linje, och justera kamerans vertikalvinkel så den pekar lagom framåt. Smart!

Funktion

Batteri och minneskort ligger dolt under ett väderskyddat lock på enhetens baksida. Under locket finns också en omkopplare som växlar mellan 30 bilder/sekund 720p inspelning och 60 bilder/sekund med lägre upplösning (SD 848x480)

Kameran är enkel att handha. Man slår på den med en knapp på baksidan. Den är då standby för inspelning, och man kan då också ställa in den med hjälp av laserdioderna.

När men sedan skall filma skjuter man en rejäl strömbrytare på ovansidan framåt och hör då två pip, som indikerar att den går igång. För att stänga av sedan skjuter man åt andra hållet.

Praktisk test

Jag fick kameran rätt sent under vår fjällvistelse men hann med att ta med den under en familjetur på fjället och en dag i skidbacken. Kameran är lätt att handha och sitter bra på glasögonen utan att störa nämnvärt, så man glömmer att man har den där.

Locket

Ett problem uppenbarade sig när jag slog av den med skidhandskar på. För att få mothåll för att kunna skjuta strömbrytaren bakåt tar man gärna stöd med tummen mot bakre delen av kameran, och då poppar gärna locket som sitter där (för att skydda batteri och minneskort) av. Det är en klar konstruktionsmiss, det behövs någon liten spärr för det där locket. Naturligtvis kan man försöka vänja sig av med det problematiska greppet, men jag skulle nog ändå sätta dit en bit silvertejp så det där inte händer av misstag ute "i fält".

Exponering

Ett annat problem, som jag märkte först när vi kom hem till stugan efter den soliga fjällturen, var att den överexponerat en hel del. Även om den har exponeringsautomatik så räckte det inte till här, det vart utfrätt när solen låg på den vita snön.

Det skall ju dock sägas att att filma i snö och skarpt solljus sätter alla slags kameror på prov, så egentligen klarade sig nog ContourHD bra ändå. Men, man skulle ju vilja kunna dra ner exponeringen ett steg när det är så vitt ute - men hur gör man då det?  Det finns ju inga inställningsmöjligheter alls på kameran för att justera exponering, vitbalans mm.

Det står inte heller något om detta i den mycket enkla instruktionsbladet om kameran. Jag laddade ner det tillhörande programmet Easy Edit och kopplade in kameran, och se - där fanns faktiskt menyval som indikerade att man kunde justera exponering mm - men de var låsta och gick inte att välja. Efter lite sökning på nätet visade det sig att man först måste uppgradera kamerans interna program (sk firmware), då skulle man kunna komma åt detta!  Den operationen gick rätt enkelt och sedan kunde man öppna upp justeringsfönstret i EasyEdit, men man frågar sig hur många köpare som skulle lyckas komma på hur man gjorde detta. Förhoppningsvis har man förbättrat informationen om detta i senare förpackningar av produkten.

När jag sedan filmade hemma i stan under cykling till jobbet hade jag snöinställningen kvar i kameran, så det vart då något underexponerat. Att inte kunna justera dom här sakerna direkt på kameran är förstås en brist men en kompromiss för att kunna hålla enheten liten (och billig). Fick man önska något till en nästa modell skulle det då vara att det fanns en liten omkopplare så man kunde välja tex mellan 2-3 sådana här exponeringsprofiler - "soligt och snö",  "molnigt och "skymning" tex - för man vet ju aldrig riktigt vad för väderlek man kommer stöta på om man har den med sig under en hel dag.

Bildkvalitet

Jag har inte försökt mig på en seriös test av bildkvaliteten. Förutom de ovan nämnda problemen så tycker jag kvaliteten är riktigt bra i HD-läget. SD-läget upplevde jag som mer suddigt, men det är en mkt kort sekvens i undermålig belysning så den säger inte så mycket. Men döm själva - nedan finns några exempelfilmer jag satt ihop och det finns även en del exempel på produktsajten som är filmade under andra förutsättningar.

Fördelar

- lätt att montera
- låg vikt
- enkelt handhavande
- bra bildkvalitet
- mycket bra pris med tanke på prestanda

Nackdelar

- lite suddigt i high-speed-läge
- täcklocket över batteri/minneskort hoppar lätt av om man greppar kameran på ett visst sätt när man skall stänga av den
- exponeringsautomatiken begränsad, man bör själv ställa in det i kameran via datorn före utfärd
- för att kunna göra ovanstående måste man uppgradera kamerans firmware, vilket det inte finns information om i förpackningen

Behöver man en?

Själv åker jag inte branta snörännor eller styr rakt nedför ett berg på cykel, iallafall inte på ett sätt som jag tänker mig någon skulle vilja betrakta på film. Men gör man det, och gillar att dela med sig av resultatet till polarna, så är den här kameran klockren. Man får mycket för pengarna, det är såpass lågt att man lätt kan intala sig att man behöver en till leksak även om man inte är seriöst intresserad av att filma.

Men även för den som inte utför så actionfyllda sporter så ser jag en hel del användningsområden. Det finns UV-hus så man kan montera den på kajaken. Och varför inte ha den på kepsen när man fiskar, för att fånga ögonblicket när väl storöringen nappar?  Enda nackdelen är väl att man ser ut som en äkta tekniknörd med en dylik på fiskehatten, men det får man ta - man har ju kommit ut ur den garderoben sedan länge.

Fakta

Här finns mer information om ContourHD: vholdr.com
I Sverige säljs kameran av sportkamera.se (2011-03: företaget har upphört)
I Sverige säljs kameran av bla Dustin.

Några filmer

Jag tog med kameran vid några tillfällen, dels under ett par dagar i Lofsdalen och sedan när jag cyklade till och från kontoret i Stockholm. Det var en osedvanligt härlig, snöig och lång vinter i Stockholm detta år, så snöröjningen i huvudstaden var förstås underbemannad. Cykelbanorna har då inte speciellt hög prioritet, så det vart riktigt äventyrligt att cykla på dem efter ett tag när det snöat, smält lite och sedan frusit på igen några omgångar. Så det vart nästan lite actionsportfilmkänsla även från Tranebergsbron!

OBS: för att bäst bedöma bildkvalitet, se filmerna i HD på YouTube där man själv kan välja upplösning.

Från ett par cykelturer till kontoret - se filmen i HD på YouTube

Test av kamerans SD-läge - se filmen på YouTube

Från en dag i skidbacken - se filmen i HD på YouTube

Från en tur på fjället - se filmen i HD på YouTube

2011-03-25 17:26   Nicklil
Bra artikel!!!
Jag har precis köpt en Contour HD GPS.
Valde mellan den och GoPro.
Tack för tipset med linsskyddet på luckan som väderskydd. Det hade jag helt missat!

2011-03-30 20:15   Mange_S
Det går ju att ställa exponeringen med hjälp av programmet man kan ladda hem från Contour's hemsida har jag hört.

2011-04-25 12:31   thomalin
Mycket bra artikel! Fram för mer redaktionella produkttester på Utsidan!

2011-04-29 15:41   Perkabolo
Fint med ett test! Men ett jämförande test med konkurrenterna hade varit mer givande.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar