Bokrecension: Stora boken om klättring

Att bara bläddra igenom Stora boken om klättring är en njutning; kapitlen är färgkodade och naturligt ordnade, och de många fotografierna är inspirerande, osedvanligt instruktiva och har föredömliga bildtexter. Att sedan börja läsa är både stimulerande och klargörande.

Av: Tempest

Att bara bläddra igenom Stora boken om klättring är en njutning; kapitlen är färgkodade och naturligt ordnade, och de många fotografierna är inspirerande, osedvanligt instruktiva och har föredömliga bildtexter. Att sedan börja läsa är både stimulerande och klargörande för en novis som jag.

Stora boken om klättring: Lär dig grunderna i klippklättring – från topprep till ledklättring är en instruktions- och lärobok för både nybörjaren och den erfarna amatörklättraren. Den handlar varken om alpin klättring över snö och is, långtursklättring med övernattning, eller klättringens historia, vilka alla intresserar mig som fjälltoppsbestigare och glaciärvandrare, men har istället fått mig intresserad av klippklättringens utrustning, rörelseteknik och olika tillvägagångssätt.

Boken introducerar och behandlar i detalj framför allt traditionell friklättring, men även bouldering och sportklättring, och förklarar klättring både med och utan ett topprep förankrat högst upp över klippkanten. För ledklättring, utan detta topprep, ägnar författaren Nils Ragnar "Bobo" Gustavsson ett helt kapitel åt replagets försteman och ett annat åt dess andreman. Repteknik, handgrepp, firning, placering och rensning av säkringar i klippan, fallets teori och praktik, kommandon, knutar, bromsar, ledgradering och mycket annat behandlas i boken.

Språket är enkelt men noggrant, och alla klättringstermer förklaras ordentligt. Boken är enormt rikt illustrerad med utmärkta foton, och framför allt är dispositionen och samspelet mellan ord och bild exceptionellt väl genomtänkt. Som lärare uppskattar jag författarens pedagogiska skicklighet och förmåga att förena teori med praktiska råd och iakttagelser. Det som boken utger sig för att täcka redogör den för på ett fullständigt och tydligt sätt, vilket är viktigt eftersom klättring kan vara farligt. Jag rekommenderar varmt Stora boken om klättring.

Titel: Stora boken om klättring: Lär dig grunderna i klippklättring – från topprep till ledklättring

Författare: Nils Ragnar Gustavsson

Förlag: Calazo Förlag AB

Omfång: 315 sidor

Utgivningsår: 2012

ISBN 978-91-867738-2-3

Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar