Bokrecension: Lappland - min fjällvärld av Claes Grundsten

Lappland - min fjällvärld gavs ut i september 2011 och är skriven och fotograferad av Claes Grundsten. Det är en sammanfattning av Grundstens första 45 år som fjällvandrare och skildrar hans möten med fjällen och allt där runtomkring i Abisko, Kebnekaise, Sarek, Padjelanta och Sulitelma.

Av: DennisPing

Boken är tydligt uppdelad i två delar. De första sjuttio sidorna innehåller Grundstens egna upplevelser och lärdomar under hans vandringar. Det är berättelser skrivna med glädje och med ett unikt fjälltypiskt språk – det uttryckssätt som för mig blivit synonymt med Grundsten och hans sätt att se på den svenska fjällvärlden i allmänhet och Sarek i synnerhet. Sällan har jag läst så ödmjuka texter om allt ifrån fjällfaror och växtanekdoter, till möten med fjällvärldens rovdjur och vandringarnas kamratskap. Det är personligt och naket. Det är så långt ifrån de hjältedådiga berättelser som idag tycks vara vardagsmat i annan faktalitteratur om bergsbestigning som det går att komma, och det är en av de egenskaper som gör den här och många andra av Grundstens böcker och berättelser så speciella. Den röda tråden i berättelserna i den här boken är Grundsten själv och vad som får honom att lockas till fjällen om och om igen. Han lyckas som vanligt bra i att beskriva dragningskraften han finner. Han lyckas samtidigt också mycket bra med att på detta sätt inspirera andra att vilja upptäcka samma dragningskraft. I de sista berättelserna ger Grundsten också sin syn på det som kanske mest förknippas med honom – fjällfotografering.

De resterande tvåhundrafemtio sidorna i boken är berättelser på just detta sätt - fotografier som ger en inblick i Grundstens unika fjällåskådning. De över ett hundra panoramafotona kompletteras av kartor med fotoplatserna väl utmärkta med punkter och pilar. Punkterna visar var fotot tagits och pilarna visar mot vilket håll de är tagna. Till varje bild finns en mindre bild med namnen på topparna väl utmärkta och en tillhörande liten historia om området. Fotografierna visar slående vyer över ett storslaget fjällandskap. Det är fina och ofta väldigt dramatiska bilder från årets alla årstider. Det råder ingen tvekan om varför bilder som dessa gjort Grundsten till en välkänd och erkänd naturfotograf. Fotografierna tillsammans med kartorna är dock inte riktigt så informativa som det först kan låta, och att exempelvis göra ruttplanering bara efter dessa är knappast möjligt, men som komplement till de riktiga fjällkartorna borde det fungera bra för att sköta planeringen så långt det går på hemmaplan. Boken torde också fungera utmärkt som inspirationskälla.

Jag gillar det mesta med den här boken, framför allt fastnar jag för de inledande berättelserna och de små historierna som finns kopplade till fotografierna. Fotografierna i sig är givetvis som vanligt Grundstenskt mäktiga, dramatiska, kittlande spännande och mycket inspirerande att titta på. De, och Grundstens egna berättelser i början av boken, slås egentligen bara av en sak – den riktiga upplevelsen.

Titel: Lappland - min fjällvärld

Författare: Claes Grundsten

Förlag: Norstedts

Antal sidor: 336

ISBN: 978-91-1-302608-4

2012-01-15 20:37   tbergman
Tack för en fin recension! Jag gillade också boken och tycker att du sammanfattade dess kvaliteter på ett förtjänstfullt sätt!

2012-01-23 19:38   Fredrik.
Jag gillar Grundsten skarpt och skall beställa denna bok pronto!

2012-01-28 02:04   Vonsan
Vill ha..........skall ha.
Önskar i födelsedagspresent.
Så får det bli.
Också en Grundstenfan.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer