Betala kajakhyran med sopor

Vattnen runt Norrköping är som gjorda för kajakpaddling. Men – längs stränderna och i vattnet flyter mängder med skräp. För att få renare stränder ger nu Norrköpings största kajakcenter Point 65 Kayak Center Norrköping alla kunder chansen att bidra till en renare stad. Alla som plockar två påsar skräp får halva kajakhyran betald.
– Målet är att få in 25 000 liter sopor under säsongen, och det skulle ge en betydligt vackrare stad, säger Emil Kellander, grundare och ägare av Point 65 Kayak Center Norrköping.

Av: admin

Point 65 Kayak Center är Norrköpings största kajakbutik och ligger vid vattnet mitt i staden. Förutom försäljning av kajaker och tillbehör erbjuder Point 65 Kayak Centers uthyrning, organiserade paddlingar, kurser och gratis test paddling. Det gör att många paddlare varje säsong utgår ifrån Point 65 Kayak Centers brygga.
Alla som hyr en kajak i sommar har möjlighet att ta med sig två 30-liters påsar när de ger sig ut på paddlingen. Om de plockar påsarna fulla med skräp under kajakturen behöver de bara betala halva dagshyran på 199 kronor. Soppåsarna får plats i kajakens lastluckor även när de är fyllda.
– När man glider ljudlöst i en kajak och ser vår vackra stad från vattnet vill man inte behöva kryssa mellan plastpåsar, ölburkar och gamla förpackningar som kastats av tanklösa personer. Soppaddling har genomförts i Stockholm och varit väldigt lyckat, men jag tror också att norrköpingsborna kommer att haka på det här initiativet, säger Emil Kellander.

Initiativet stöds av Norrköpings stad.
– Vi tycker detta är ett jättebra initiativ och roligt att Point 65 tar detta initiativ. Vi hoppas att många tar chansen att paddla för en renare strand, säger Hanna Person, informationsansvarig på Tekniska kontoret i Norrköping Kommun.
Om alla hyrkunder skulle nappa på erbjudandet skulle det bli över 50 000 liter skräp som försvinner från Norrköpings stränder under säsongen.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.