Åre satsar på svensknorsk ekoturism

Åre och norska grannkommunen Meråker satsar tillsammans närmare två miljoner svenska kronor på att utveckla och kvalitetssäkra ekoturism. I en gränsöverskridande satsning under de kommande två åren ska samarbete, affärsutveckling och gemensamma ekoturismarrangemang stimuleras.

Åre har flest kvalitetssäkrade ekoturismarrangörer i hela Sverige, och är därför väl förberett för ett samarbete över gränsen. Det finns även ett växande behov av att komplettera redan befintlig vinterturism med olika former av spännande ekoturism. Inför alpina VM 2007 ska Åre ytterligare profileras genom högkvalitativa ekoturismarrangemang.
– Det finns många goda skäl till det här internationella samarbetsprojektet, säger Åres kommunalråd Elsa Danielsson, och fortsätter:
– Genom att tillsammans ta tillvara på de resurser som finns i form av duktiga arrangörer och spännande natur på båda sidor av gränsen vill vi stärka regionens konkurrenskraft. Vi är också övertygade om att vi har mycket att lära av varandra. Svenska Ekoturismföreningens framgångar kring kvalitetsmärkningen Naturens Bästa kommer säkert att bli en uppskattad pusselbit i samarbetet.

Ekoturism + massturism = spännande samarbete
I massmedia ställs ofta ekoturism mot etablerad volymturism som exempelvis alpin utförsåkning, men det finns också samarbetsmöjligheter.
– Det här är ett väldigt intressant initiativ, kommenterar Ekoturismföreningens kanslichef Eva-Karin Kronquist.
– Jag tror att alla vinner på ett närmare samarbete mellan etablerade turismdestinationer som Åre och traktens mindre naturturismarrangörer. Vi kompletterar helt enkelt varandras utbud.
Fram till nu har kvalitetsmärkningen Naturens Bästa främst varit en svensk angelägenhet.
Ett konkret samarbete mellan svenska och norska ekoturismarrangörer ser hon som positivt.
- Vi hoppas att detta internationella projekt ska stimulera det initiativ, som redan har tagits för att bilda en norsk ekoturismförening och utveckla en kvalitetsmärkning av ekoturism i Norge.

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar

Hornstrandir Island 2018

Berättelsen om en tvådagarsvandring genom naturreservatet Hornstrandir på nordvästra Island i augusti 2018. 4 kommentarer
Marcus Perfjell har nu cyklat 250 mil genom sju delstater, hemlösa, kristna, skjutglada, vanliga amerikanare har alla hälsat honom välkommen. Här kan ... 2 kommentarer

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Varje resa har en början, den här började cirka fyra månader innan det var dags att bestiga Sveriges högsta topp. Det här är pappa Torbjörns och ... 7 kommentarer