Bloggar > Vanlife på 0,25%

Vanlife på 0,25%

Vandring, Vanlife, DIY, Paddling, Cykling

Trollsjön

Trollsjön, ligger nästan högst upp i Sverige.

Vår magiska resa startade i Karlstad (efter en veckas hårt arbete med att sätta upp ett lager för cykeldäck hos  https://www.tooorch.comefter 160 mil nådde vi får ”vändpunkt” vi hade kommit så högt upp vi kunde och nu var det dags!

Vi är inga erfarna vandrare utan vi har provat under veckan att besöka Njupeskär och Storasjöfallet. Vilket var det ganska enkla vandringar.

Eftersom jag ogillar kö, trängsel och att inte få en bra parkering klev vi upp vid 06:30, vi parkerade längs med vägen på en liten parkeringsficka och snörade på oss våra vanliga gympaskor. Tog med oss våra ryggsäckar med:

Enerigdryck
Våtservetter
Riskakor och en vattenflaska.

Som ni säkert listat ut är vi otroligt simpla av oss och gillar göra saker enkelt, vandring har vi upptäckt under resans gång vara lite av en ”material” sport och sjävklart förstår vi att ju mer och bättre prylar man har, även här blir det enklare och roligare. Men vi som inte vandrat tidigare valde att inte lägga våra pengar på några specifika saker för just vandring utan vi körde ”basic” dvs vanlig ryggsäck, mjukiskläder och gympaskor.

Vandringen tog fart, vi hade som vanligt tur med vädret om än ytterst lite blåst bara. Efter ca 2h kom vi fram till sjön, och för mig fanns det bara en sak som var tvungen att göras: BADA!
Jag bytte om och klev upp på ett isblock och gled snabbt ner i vattnet och UPP lika fort. Det var oroligt kallt, uppfriskande och underbart!

Vi stod en stund och njöt av utsikten medans jag torkade, sedan började vi vandra tillbaka ner mot vår van. Efter ca 2 timmar var vid bilen, på vägen mer mötte vi en hel del människor påväg mot Trollsjön, och vi var glada att vi påbörjat vår vandring så pass tidigt så vi hann njuta av sjön helt ensamma.

Nöjda och trötta i benen satte vi oss bilen och rullande några mil för att sedan laga en underbar god lunch!