Bloggar > Vanlife på 0,25%

Vanlife på 0,25%

Vandring, Vanlife, DIY, Paddling, Cykling

Alpackor och Vilda hästar

Efter vår tripp till Abisko hade vi planerat in en ganska spontan tur till Gotland, jag har spenderat mååånga somrar på Gotland i husvagn med min familj. Men nu var det dags att prova göra allt detta själv med min flickvän och vår van. Även om jag är snart 28 år, har jag rest otroligt lite på egen hand.

Eftersom jag anser mig själv vara snål, medans andra säger driftig och ekonomisk hade jag självklart sett till att vi bokade den billigaste resan till Gotland, detta innebar att att färjan avgår mitt på natten, vill minnas att det var runt klockan 02.
Detta gjorde oss inget utan vi såg fram emot en mysig kväll i Vanen.

Vi bunkrade upp med lite godis och några korsordstidningar. Ställde oss i check in kön runt klockan 22 och gick sedan bak i skåpet där vi inrett med bland annat en 130 cm säng, köksdel med rinnande vatten och mycket skåp för förvaring.

Tiden gick som vanligt fort och vi hann även slumra lite innan det var dags att vrida på nyckeln igen och åka ombord.

Turen på Östersjön var precis lika mysig som jag mindes från barndomen, efter ca 3 timmar la vi till i Visby och vi åkte av.

För er som inte är så pålästa om just #Vanlife så förknippar jag den otroligt mycket med enkelhet och ta det som det kommer. Vi åkte av färjan och åkte till närmast lämpliga parkering för att få några timmars sömn till.

Morgonen kom och jag blev rastlös vid 09:30 tiden och gick ut ett varv och fann ett Biltema som i vanlig ordning hade ett café. En koppkaffe inköptes och jag gick tillbaka till vår van för att väcka min flickvän så vi kunde rulla vidare.

Något jag minns väl från min barndom var även de vilda Gotlands russen. Vi letade på området där gotlandsrussen bor och hade sådan otrolig tur att få möta en hel flock nyfikna hästar. Vi stannade och klev ur och lät hästarna nyfiket närma sig.

När russen nöjt sig med att hälsa rullade vi vidare och fick se en alpacka gård där vi stannade till och beundrade dessa mystiska men otroligt söta djur.

Klockan blev mycket och vi letade upp ett perfekt nattställe att sova på. Imorgon var det dags för nya äventyr med guidad tur i lummelundagrottorna.