Skogsvandring, budgetfriluftsliv

Användarnamn: V. Väderhatt

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Litteratur, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Resor

Vandring Järna-Gnesta (Feat. Battle of the Hammocks!)

Måndag-tisdag gick jag och en kompis Sörmlandsleden etapp 11, 12, 13 & 13:1 (Järna till Gnesta). Utöver de coola reptilerna var sträckan mellan Järna gruvor och Djupsjön en riktigt fin bit led.

Jag ville verkligen hinna till Stora Envättern för natten, eftersom jag hoppades höra lom där. Det hann vi också, men jag hade inte behövt oroa mig — Lommarna kanske är exotiska för mig, men i det här området är dom uppenbarligen vanliga som ogräs. Vi hade inte hunnit längre än till Trönsjön innan ett lompar simmade upp och började ropa på en två meters avstånd. Ljudet är väldigt trolskt, men på så nära håll är det också högt som ett billarm! :)

Våren är kommen

Plötsligt 10 grader varmt och solsken! Fläckar av gräsmatta stack fram utanför fönstret, och jag fick för mig att det kanske var så att även stigarna i skogen smälter fram redan nu. Om träden förhindrat tvåmetersdrivorna att byggas upp till att börja med. Kanske.

Jag tog en sväng på Roslagsleden för att kolla efter, och svaret är definitivt "nja". Inte för att jag har någon kontakt med verkligheten.

Ledmärkning, en ny variant

Leder i skogen kan märkas på många sätt: Fyrkanter i glada färger på träd, färgband runt träd, färgduttar på träd, skyltar och pilar. Idag gick jag Fornstigen i Törnskogen, och det är första gången jag sett valet omålat, obehandlat trä på träd.

Hängmattan och jag (och nattfrost)

Så den planerade höstvandringen skulle ha varit en vandring med kompis till Tyresta, men blev p.g.a. sjukdom en solovandring med utgångspunkt Järna, som i sin tur p.g.a. starten på älgjakten blev en annan bit av Sörmlandsleden. Men hösten var ju fin i alla fall.

Framförallt ville jag ju prova hur det skulle gå med hängmattan: Klart väder och nattfrost var inplanerat.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.