Skogsvandring, budgetfriluftsliv

Användarnamn: V. Väderhatt

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Litteratur, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Resor

Hängmattan och kondensen (och utrustningsfans)

Hm, när jag väl packade upp min hängmatta och sovsäck hemma för att lufta tyckte jag kondensen verkade som ett större problem än jag såg ute i skogen. Sovsäcken hade visserligen inte blivit genomblött men var ganska fuktig på ryggen, och hängmattan var fortfarande full av vattendroppar.

Jag mailade helt enkelt Nick Vansittart som gör DD Hammock-mattorna och googlade runt på lite forum. Det verkar som om jag inte är ensam om att ha kondensproblem med den vattentäta Travel Hammock 2010-varianten, men att jag inte hittade något om det när jag läste runt inför köpet är för att de flesta inte har några problem. Tyvärr verkar varken Nick eller någon annan ha listat ut varför några har problem och andra inte, eller hur man ska lösa det. Kanske är det helt enkelt bara så att vissa personer utsöndrar mer fukt än andra?

Hängmattan och jag (och nattfrost)

Så den planerade höstvandringen skulle ha varit en vandring med kompis till Tyresta, men blev p.g.a. sjukdom en solovandring med utgångspunkt Järna, som i sin tur p.g.a. starten på älgjakten blev en annan bit av Sörmlandsleden. Men hösten var ju fin i alla fall.

Framförallt ville jag ju prova hur det skulle gå med hängmattan: Klart väder och nattfrost var inplanerat.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.