om min syn på friluftsliv o utrustning

lite anolunda personlighet.
gillar skogen och minna väner.
jag vill hålla på med frilufsliv som en helhets bild av det mordäna samhälle som vi lever och dör i utan att tänka på äftervärden..

Användarnamn: såg

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Bär & svamp, Paddling, Foto, sjukvård och överlevnad. ha gått 1 årig allmän kurs på ålsta folkhögskola med inrikning mot natur&överlevnad, jag ha också gått vägledare i nartulig frilufstliv på sjövik folkhögskola. men narturen är mitt hem där kan man njuta.

det händer inte mig.

för tre veckor sedan var jag och min far in till jokkmokk för o handla mat, när vi kom hem var huset i en ända röra. papper låg huller om buller, och min fars släkklenoder var borta, även min förra bärbara dator blev stulen med mina bilder i även egna gjorda knivar försvan i inbrottet.

tur var min friluftsutrustning kvar, men ändå så känner man sig säcker för sånna som stal sakerna.

härliga Norrland.

härliga norrland med skogar och sjör o fjäll.

Tänker man på vilken natur det finns o vilka områden det är så är norrland ett härligt landskap att bo i och man har nära till naturen o fjällen. men medaljen har en baksida som gör det inte så trevligt o de är alla kalhygen och vattendammar o gräddvispar som sätts upp här, blir mycket djupa ärr i lanskapet. man kan fråga sig om det är snyggt med gräddvispar i stället för träd?. eller kraftdamar o.s.v.

promenad till bäckmyren i kåskats

När jag brukar träna så brukar ja promenera runt i kåskats och den härliga naturen runt där ja bor gör det extra skönt att ut o gå.

nu till den lilla turen till bäckmyrem,

friluftsliv och utbildning

När man tänker på de kurser som man har gått genom åren, så skäns det som om dagens utbildningar när det gäller friöuftsliv ha blivit mera terrori än praktik får jag för mig. Dom kurser som jag gick var mera praktik än terrori,

visst lär man sig mera om man paddlar,vandrar,åker skidor o.s.v.

Mitt friluftsliv

För det friluftsliv som jag gillar mest är inte att ha brotom och bara gå från punkt a till punkt b. utan det handlar om att ta det lungt och kunna spana på djur o växter när man är i skogen, fjället eller vattnet. när man är ute i vår natur så ska man ta sig tid att vara nyfiken o lära sig om djurs betende. även se olika växter och hur dom klarar sig där dom finns.

En gång för länge sedan sa nån åt mig att friluftsliv är för den personen ett sett att fly verkligheten och kunna koppla av. men för mig är friluftslivet en annan verkligthet där man får leva på naturens vilkor o kunna ta hand om sig själv. våra förfäder använde naturen på ett sparsam sett så att det kunde använda olika växter och trä för olika föremål.