Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Del 2 / Vinter i kilsbergen....

Det gick lätt att pulsa fram till vindskyddet, ingen hade varit där på ett tag vilket syntes tydligt.

Började genast att göra mig hemmastadd, på plats finns tre borstar med skyfflar, så det var lätt att borsta bort snö. Klockan hade hunnit blivit tidig eftermiddag och hungern satte in. Efteråt blev det att fylla upp ett vedförråd till kvällen, temperaturen var väl 10-12 grader.

Det var fascinerande att följa solens gång på sjön med alla dessa skuggor....

Tiden knallade på och solen blev allt avlägsnare, och med den temperaturfall. En eld var självklar och medans jag satt där dök det upp en människa, till min förvåning. Vi slängde några ord och vederbörande brukade ofta var ute.

Så småningom kom mörkret och det blev kallare och kallare, vid sextiden hade det sjunkit till -15, nu blev jag lite orolig med tanke på mina sovsäckar. Jag har en som ska tåla -12, sedan har jag sytt ihop en sommar/höst säck - som jag trädde över -12 säcken. För att testa kröp jag ner och till min förvåning frös jag ingenting.

Satt framför elden med en gnistrande stjärnklar himmel, emellanåt tog jag av mig för att massera och värma fötter och tår. Vid halvniotiden kröp jag ner i säcken, temperaturen var då -17. Natten blev lite ryckig, med en blandning av sömn, lite oro, halvslumrande, och sömn igen. Då och då tittade jag på temperaturen, och fram till sju-åtta på morgonen visade den -19, efteråt höjdes den till -17. Gjorde direkt upp en brasa efter att ha klivit ur sovsäcken, frukost och varm dryck. Vid niotiden lämnade jag platsen för att återvända till Ånnaboda.

På morgonen, glad över att ha klarat natten....

Det var en lärorik kväll/natt med "för mig" låga temperaturer, tyckte jag lärde mig en hel del om hur kroppen reagerar. Men naturligtvis har jag ofantligt mycket att lära. Vinterturer kan ju vara riktigt trevliga....

2010-12-02 07:41   Håkan Friberg
Grattis! Ingen dålig start på ditt vinterliv. Klarar du av en så pass kall natt första gången utan större problem så finns det gott hopp om framtiden.
Både Göljan och Björktjärn (och kanske något mer vindskydd i trakten) ligger ju egentligen lite "felvända". På vintern vill i varje fall jag gärna ha lite morgonsol, men Göljan har väl västerläge och Björktjärn är vänt mot norr.

Svar 2010-12-02 16:13   thegedd
Visst var det spännande med just denna tur, och nu gick det ju bra. Men tänker absolut inte testa min utrustning jag har idagsläget i lägre temperaturer. Ett par grader lägre hade jag nog börjat frysa, är dock förvånad över vad säckarna pallade - hade dubbla liggunderlag. Skönt ändå att nu ha testat och vet lite mer. Nästa tur kommer bli mer avslappnad....

2010-12-02 08:59   äventyrssugen
Det låter som din tur var lite mer väl planerad/genomförd än min. Skönt att komma ut medan det fortfarande är ljust. Hoppas det gav ordentlig mersmak så vi får läsa om fler turer i vinter.

Svar 2010-12-02 16:22   thegedd
Japp, denna tur planerade jag väl i.o.m att det var min första riktiga vintertur med övernattning. Och mersmak gav den, helt klart. Och fler turer blir det, har idéer om vilka och hur....

2010-12-02 11:47   Thomas Traneving
Oj vilken kall första ute-vinter-natt du fick uppleva. Brrrr blir kall av bara tanken. Vad bra att det funkade med den extra säcken utanpå! /H

Svar 2010-12-02 16:25   thegedd
Ja, det blev ett riktigt test redan första turen, lika bra det. Och naturligtvis ska jag inhandla en vintersäck framöver....

2010-12-02 23:09   Minnatur
Efter att ha tillbringat en hel del nätter i råkyla kan jag dela med mig av ett tips... innan du lägger dig kokar du vatten och fyller termos och en Nalgene plastfalska. Lägg den heta flaskan i botten av sovsäcken den håller värmen på ett toppensätt när du skall somna. Om du vaknar efter någon timme eller 3 drar du upp den nu lagom varma flaskan mellan dina lår... Du somnar garanterat om. När du vakna på morgonen är vattnet fortfarande ljummet och det går fort att värma upp till kaffe eller gröt...

Glöm inte... Hur kallt det än är ute måste man kissa om man vaknar kissnödig. Om inte måste kroppen ta värme och energi åt att värma upp urinen i kroppen... Resultet: garanterat att man fryser...

Man MÅSTE kissa annars går det inte att sova... Lycka till med nästa tur...

Svar 2010-12-03 11:01   thegedd
Tackar, och alla ni andra också som villigt delar med er av erfarenhet. Och visst är det lite motigt att vara tvungen att kliva ur säcken, när nöden kräver detta. Ett alternativ som jag använt mig av under mina cykelfärder, är att kissa i en avskuren pet-flaska - medan jag ligger kvar i säcken, har funkat bra faktiskt. Ska testa i riktig kyla nästa gång. Risken är ju att man fumlar och får kiss i säcken....man får vara koncentrerad....

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro