vad finns på andra sidan ?

Har en egen firma Friedel Design. Vid sidan av mitt ordinarie jobb. Mina största kunder är för tillfället Newfound Woodworks, Trapper kanot, Linder, Row Scandinavia, Tahe Marin Men jag säljer även onoff designer som mestadels byggs av privatpersoner och då i trä. Är heldatoriserad och har börjat få en stor data bas med olika konstruktioner. Jag jobbar som fristående konsult i kanot/kajak branchen

Användarnamn: hassex

Intressen: Turskidåkning, Mountainbike, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Segling, se ovan

Kajak bygget

Kajakbygget skrider sakterliga framåt. Jag har nu slipat färdigt på skrovet och här har jag lagt 4 lager polyester på skrovet. Det är ganska kul att lägga på polyestern med rätt blandning härdar polyester ganska omgående. Och när man får till några skickt gör värmen från procesen att man får härdningstider på några minuter. Värmen gör också att polyestern är genomhärdad på någon halvtimme.

Dags att vända kajaken för första gången. Efter att ha format till ändarna händer något märkligt. Kajaken får en själ eller vad man skall kalla det. Från att ha vari ett xxxxx-slit börjar jag jag nu se hur kajaken kommer att ta sig ut. Det är otroligt mycket kvar men iallafall

Här en kul länk för knep och knåparen. Det är Shane på Liquidlogic som är i farten. Kul bild när han går lös med motorsågen på pluggen.

Shanes kajak är en ny trend i forsen. Remix 100 är en longboat. Fler andra tillverkare är på gång med egna longboats. Drago Rossi. Dagger mfl. Europeiska tillverkare har länge haft longboat liknade kajaker ofta med släkdrag från Slalomkajaker. Dessa kajaker är väldigt mångsidiga och trevliga. De moderna longboatsen som är på väg har nyare mer praktiska inredningar

Hans Friedel

2007-11-20 09:44   Öhrnell
Vilket otroligt jobb du lägger ner! Och vilken lycka att ha en stor verkstad att kunna jobba i. Det ska bli spännade att se kajaken sjösatt.

2007-11-21 04:56   hassex
Hittils har det inte varit så farligt mycket jobb (tycker jag) största mängden är allt finish jobb.och det är kvar

Handformning är en teknik på utdöende ungefär som växeltelefonist och räknemaskinskonstruktör. Cnc-tekniken är helt överlägsen i allt. Men som sagt det är kul att lära sig något nytt. Medans man fortfarande har chansen

Sjösättning är som sagt spännande på många vis

Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland

Efter den stora branden beslöt sig Länsstyrelsen för att göra ett reservat av den södra delen av brandområdet. Det är intressant att följa områdets utveckling. I början var det rätt deprimerande med mängder av svartbränd skog. Men nu har växtligheten tagit fart.

Den södra delen av brandområdet är orörd skog där man låtit dom döda träden stå kvar. Man har gjort ett visst röjade för att säkra vägarna men annars är området orört.

Kanumesse 2011

Dags för årets Kanumesse i Nurnberg. Mässan är en branch mässa för kanotfolk mestadels Europa men även Nordamerika. Jag har åkt på mässan några gånger med Trapper-killarna. Den här gången åkte jag med Tahe. Efter att Tahe köpt Trapper frågade man mig om jag ville hjälpa dom med några modeller och på den vägen är det.

Rövallsmossen Stingsmossen

Mellan Ramnäs och Surahammar ligger Rövallsmossen Stingsmossen Naturreservat. Just nu är skaren hård och det går fint att äka skidor.