Naturupplevelser till vardags och semester. Med familj vänner och ensam.

Korvgrillning vid vindskydd, en promenad i naturreservaten jag har turen att ha om knuten, närnaturvandringar i Kilsbergen, fjällturer i Sverige och Norge. Naturupplevelserna kommer i många former och jag gillar dem, jag och min familj. Jag söker naturnärhet och upplevelser framför mil och rekord, jag fotar, filmar och skriver gärna, jag längtar för det mesta ut igen och jag gillar väder!

Användarnamn: Sejrla

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Bär & svamp, Orientering, Foto

Med skurhinken på Bergslagsleden

Många gånger har jag tänkt på hur lyckligt lottade vi är. Vi vandrare. Inte bara för naturen och upplevelserna och allemansrätten och sällskapet. Utan också för alla fantastiska människor i vårt avlånga land som ser till att vandringslederna hålls vandringsbara, rena och fräscha. Varje år läggs det ned många timmars arbete, ofta ideellt, på att städa och röja och hålla rent.

Och numera kan vår familj stolt meddela att vi drar vårt lilla strå till stacken. Sonens frilufsargrupp ska under sommaren se efter två sträckningar av Bergslagsleden och även sköta städning av två vindskydd. I helgen var det alltså vi som packade skurhinken, städhandskarna och såpan och begav oss ut för att skrubba.

Barnen har nog aldrig tyckt det varit så roligt att städa. Det skulle plockas skräp (fanns inte så mycket -bra jobbat vandrare!), hämtas vatten, petas bort spindelväv, skrubbas rent och fyllas på toapapper och kalk (det sistnämnda var barnförbjudet och sköttes av vuxenhänder).

Sedan blev det såklart korvgrillning. Man kan ju inte bege sig ut till ett vindskydd utan att utnyttja faciliteterna. Och kusinerna anslöt också, till en riktigt mysig eftermiddag i skogen.

2019-06-05 09:09   statemachine
Härligt att bergslagsleden tas om hand.

Bra jobbat!

2019-06-05 09:36   ulindh
Fint intitiativ!

2019-06-05 09:56   Håkan Friberg
Mycket bra! Har själv alltid med mig en tom plastkasse som tyvärr ofta blir fylld om jag vandrar efter leder.

2019-06-05 10:12   OBD
Underbart att läsa!
En gammal man som jag får nästan tårar i ögonen. :-)

2019-06-07 11:06   fowwe
Vilken härlig arbetsgemenskap!

2019-06-10 23:15   vandrafjäll
Riktigt bra jobbat 👍

2019-06-14 08:20   seobserver
Bravo vi behöver fler frivilliga på många ställen, trevligt ristat.

2019-06-17 14:18   hlznanook
Bra Jobbat!

På skidor i ospårad terräng

Ett reservat inte långt härifrån. Utan stigar och skyltar. Kanske därför jag inte tänkt på det när jag surfat kartan över närområdet. En dag i veckan som var åkte jag dit för en skidtur och blev bjuden på magi. En grusväg gick rakt in  hjärtat på reservatet så den följde jag till att börja med. Uppför, uppför, uppför. Men inte svårt och nedslående. Utan bara uppför. Oplogat, men gamla hjulspår första biten. Sedan omärkt av motordrivna fordon. Någon hade skidat vidare uppåt före senaste dagarnas snöfall. Jag följde de lite diffusa spåren, och rävens. In i den tysta skogen. In i reservatsskogen.

Svartåleden - soloövernattning med ylande vargar

Brattforsheden i Värmland är ett naturvårdsområde som avsatts för sin speciella natur. För flera tusen år sedan var här ett israndsdelta och det räknas idag till ett av de bäst bevarade i landet. Det är en särpräglad natur även idag, med sanddyner, åsar, raviner och andra formationer som bildats av isen, vattnet, vinden och tiden.

I området finns ett stort och fint omhändertaget ledsystem. Den nordligaste av lederna heter Svartåleden och följer Svartån som flyter norrut, mot Grässjön.

Ett utomhusbad per dag under hela sommarlovet

…det var den utmaning som min dotter och jag antog den 11 juni i år. Det var sommarlovets första dag och solnedgången ritade vackert i rosa, orange och rött medan vattnet droppade från håret från det första av sommarlovets bad.