Mina funderingar kring utrustning, friluftsliv och vardagens äventyrligheter. Välkommen!

Hej och hallå!

Kul att du tittade förbi. Jag heter Magnus och har precis utbildat mig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola. Jag har också nyinflyttad till Östersund där jag jobbar med utveckling av friluftsutrustning.

Gillar det mesta som har med fjäll, skog och sjö att göra.

Skriv gärna en rad om du vill. Det är alltid roligt med kontakt.

//Magnus

Användarnamn: lankwaifong

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor, Magnus gillar: sommar, vinter, höst, vår, snö, skidor, vandring, film, att sy saker, att bygga saker, mode, skogen, att träffa nya människor, att träffa nya roliga människor, mat...

Tre veckor med skidor och pulka

Nu har jag kommit hem från Fjälledarnas årliga Treveckorstur i Vindelfjällen. Staten gick i Ammarnäs och efter 22 mil och 12 toppar var det för sista gången denna vinter dags att snöra av sig sina svettiga turpjäxor :-/

Mycket snö hann smälta på tre veckor så det var blötsnö de sista dagarna. Ingen av oss hade varit ute på en så lång vintertur innan så det var en fin upplevelse och nyttigt! Bara att dela tält, laga mat och vara insnöade tillsammans kräver att man är lite… flexibel.

Jag hade tur med djurspaningarna och lyckades se järv (!) för första gången i mitt liv. Detta var verkligen en dröm som gick i uppfyllelse och jag hade faktiskt sagt, dag två eller nåt, att jag inte ville åka hem förr än jag sett en järv. Ganska modigt uttalande kan tyckas, men man fick ju till sist se detta fantastiska djur så det var värt det! Såg även en sparvuggla på bara ett par meters håll och en kungsörn. Annars var det mest ripor och under de sista dagarna, när vi tagit oss ner från kalfjället, lite andra småfåglar. Jo, smörstekt röding såg jag förstås läggas på tallrik ett par gånger. Vi hade nämligen fixat fiskekort för den norrbottniska delen av vindelfjällen.

De första dagarna gick vi norr ut längs Kungsleden mot Gavasjaure. Sedan vek vi av västerut mot Luspasjaure där vi sammanstrålade med resten av klassen. Efter Luspas vände vi sydvästvart mot Dalavardo och sedan väster mot den lilla sjön Äsmisjaure. Där blev vi ”överraskade” av dåligt väder och tog oss ner sydost till Skidbäcksbaracken. Där lyxade vi och åt middag inomhus och torkade en del som blivit blött och styrde sedan kosan öster ut och in i Ammarfjällen där vi spenderade en hel vecka och gjorde 12 toppturer!

Vi blev också rejält inblåsta ett par dagar och fick gräva fram pulkorna när vi skulle ge oss av. Tälten fick verkligen visa vad de tålde (vilket var en hel del!). Vi sov i Hillebergs Keron 3GT som ni ser på bilderna nedan.

Maten hade planerats in i minsta detalj, portionsförpackats och märkts. Allt räckte bra och det bästa var nog att vi fick äta chokladbollar var tredje dag i tre veckor. De andra dagarna åt vi kladdkaka eller sesamkakor till efterrätt. Inte helt fel det heller!!

Efter tiden i Ammarfjällen bar det österut mot Stabburet och sedan vidare mot Rävfallsstugan där resten av klassen inväntade. Det var väldigt kul att se alla igen och se hur de hade förändrats. Jag själv hade gått ner tre kilo och lagt mig till med ett riktigt helskägg. Det får nog dock bli kvar till nästa vecka. I morgon åker vi nämligen till Kronoby i Finland (rakt väster om Umeå) för en veckas strapats. Vi vet inte så mycket förutom att vi ska gå, cykla och paddla väldigt mycket och sova väldigt lite under 4 dygn. KUL!

Hörs igen när jag kommer hem från det.

Kram.

2009-05-02 23:06   Håkan Friberg
Häftig tur! Grattis till järven!

2009-05-02 23:49   ripnils
Instämmer med Håkan!
Fast Finland ligger öster om Ume... ;-)

2009-05-03 10:16   brigas
En omväxlande fjällvistelse,det måsta ha varit många fina dagar,och att få syn på en järv dessutom...

2009-05-03 10:25   thegedd
Måste ha varit en lärorik tur, fina bilder......

2009-05-03 20:27   Thomas Traneving
Vilka härliga bilder. Verkar vara en jätte fin turn ni haft. och....vad mumsigt med chokladbollar......snilleblixt....skall genast läggas till listan över bra att äta med barnen på tur.
/H

2009-05-03 21:19   peter1969
Härlig tur du fått vara med på. Mina planer på Ammarfjället sket sig ju när jag fick behålla jobbet:) Ska bli kul att läsa om strapatsen i Finland också.

2009-05-04 10:55   OlaDv
Härlig läsning!
/pappaledig och drömmer om äventyr

Om stegjärn, isyxor, fågeljakt och Robinson i Västerbotten

Hemkommen från några riktiga actionveckor där jag fått kasta mig över isklyftor, visat mig macho med hagelgeväret och levt robinsonliv i de västerbottniska skogarna. Här kommer det; norra europas längsta inlägg. Håll tillgodo.

SAREK – abnormt stora älgar och storslagna vidder

Sitter och snorar ner tangentbordet efter att ha dragit på mig en elakartad form av älginfluensan i Sareks nationalpark. Det känns dock väldigt värt efter alla storslagna djur- och naturupplevelser som jag haft de senaste tio dagarna.

med cykeln på axeln i jämtlandsfjällen

Jag är nyss hemkommen från en för mitt vidkommande ganska misslyckad fjälltur. Efter en fantastisk och avkopplande medeltidsvecka i Visby tog jag vägen via Östersund och min lillasyster för att ta mig till Sylarna och min första vecka tillsammans med klassen efter ett långt sommaruppehåll.