Upplevelser här och där, när och fjärran. Ofta i vandringskängorna, alltid med kameran. Ibland som guide, ibland på egna äventyr.

Beger mig ut i naturen så fort jag får tillfälle, både när och fjärran. Väldigt ofta som guide, alltid med min kamera och helst i vandringskängorna. Gillar att utmanas i både stort och smått och säger hellre ja än nej.

Användarnamn: GunnViol

Intressen: Vandring, Mountainbike, Foto, Resor

2018:
Augusti

Med Bergslagsleden runt hörnet

Jag har turen att ha Bergslagsleden 20 minuter från min dörr. Eller lättare sagt några av de totalt 17 etapper som går igenom Kilsbergen. Det är en led som idag har mer än 30 år på sin nacke och skapades för rekreation och motion, i första hand för de som bor i Örebro län och därav drogs den från vår norra länsdel i Bergslagen, upp på Kilsbergsryggen utanför Örebro och slutligen ner i Tivedens trolska skogar. En stäckning den fortfarande har om än ibland omdragen.

Leden mäter 280 km och och på varje etapp finner man ofta flera rastplatser som är valda med omsorg, ofta vid någon vacker skogssjö. Här finner man både vindskydd,  eldstad (med ved) och torrtoa. Vill man hellre ta in på ett bekvämt boende finns även det. Inte på alla etapper men på många.

I Bergslagens etapper 1 - 7 möts du av en gammal bygd och där skogarna gömmer gamla gruvor och en historia som är en betydande del för vår lands utveckling. Orter och byar som Kopparberg, Nyberget, Järle, Nora och Pershyttan ligger utmed leden. Den ena mer pittoresk än den andra. Magiska platser som Åbostugan, Kindlahöjden, Järle Naturreservat och Skärmarbodas grottor är platser ni inte bara ska passera. Kuriosa: Mellan Nora och Örebro invigdes 1856 Sveriges första järnväg för transport av den viktiga malmen, tackjärnet och kolen. Från Örebro togs det sedan vidare vattenvägen.

Trevliga rundslingor finner du vid Uskavi, Jerle Naturreservat och Digerberget.

Över Kilsbergenryggen på etapperna 8 - 13, kommer ni upp på ledens högsta höjder (ca.300 m ö h) med en ibland vid utsikt över Närkesslätten. Detta är också den del av leden där ni troligtvis kommer att möta flest vandrare. Mellan lederna 9 och 10 finner ni vår populära frilluftsanläggning Ånnaboda och härifrån är det endast  20 minuter till Örebro. Kilsbergen är en förkastningsbrant och man ser det tydligast om du står med ryggen mot öster. Här möts du av stora klippblock som is en gång förflyttat, ibland skapat grottor och ibland släppt, strandvallar av klappersten som en gång varit strandkant.  Från vår tid ser man spår av gamla kolmilor och namn som slutar på -hytta. De är alla en del av historien om järnhanteringen. Kuriosa: På etapp 11 vandrar du igenom Garphyttans Nationalpark. Den tillhör samlingen Sveriges ( tror t o m Europas) äldsta nationalparker. 9 parker etablerades vid samma tillfälle 1909. Alla i Sverige.

Även här finns Rundslingor. Trolldalen, Göljan och Falkaslingan tillhör mina favoriter. Gör gärna en avstickare till både Gårdsjötorp och Lekhyttan. Det är det värt.

De sista etapperna, 14 - 17, går igenom Tivedens trolska landskap. Här kommer du gå delar på den gamla pilgrimsleden Munkastigen. Idag är även den restaurerad och har tagit plats som en av vårt lands intressanta pilgrimsvandringar. Tiveden är magiskt. Dess otillgängliga skog var i gamla tider tillhåll för stråtrövare. Lite paradoxalt då namnet tros härstamma från fornnordiska guden Ti (Tyr) och ordet tivar som betyder gudarnas skog. Det är i Tiveden den Röda Näckrosen finns ( Fagertärn) och här finns även vår regions andra Nationalpark. Tiveden NP. Vackra platser där du kan bo är Tivedstorp, Stenkällegården, Ösjönäs eller varför inte lyxa till det när vandringen är slut och ta in på Aspa Herrgård.

Rundslingor finns det flera av. Både i anslutning till Bergslagsleden men även i nationalparken.

Det är en ynnest att ha denna led så nära. Många frågar om transporter då man i regel går från a - b men med lite planering finns både tåg och buss i ledens riktning. Jag bara måste nämna Kjell-Ove Nordqvist. Utan honom och hans enorma engagemang hade leden inte varit det det är idag. Johan Karlström förvaltar och utvecklar vidare med bravur och gillar ni inte redan Bergslagsleden på fb och insta så gå in och gör det. Här får ni massa tips om både det ena och det andra...

App finns, likaså en riktigt bra webb där man bl.a kan ladda ner kartor och få massor av info om både etapper, rundslingor, vatten och transporter.  www.bergslagsleden.se

Hej hopp till nästa gång. Och ja, jag gillar historia och geografi 😀

2018-08-16 15:12   Håkan Friberg
Väl beskrivet! En fantastisk led {bland flera) genom vår underbara bergslagsnatur.

Svar 2018-08-16 15:54   GunnViol
Tack Håkan. Håller fullständigt med. Vi har många sköna vandringsleder att upptäcka i vår lilla region. Har du provat på den nyligen upprustade Ringsbergsleden i Brevens? Startplats Solbergabadet gå i riktning mot Brevens Bruk 👍

Svar 2018-08-16 18:32   Håkan Friberg
Jag gjorde en vintertur där tidigt i januari förra året. Bitande kallt och vackert.

Walking out into the wild unknown

Så nu är det gjort. Nästa steg är taget.

Mitt arbete jag haft i 12 år och jag kommer att gå skilda vägar. Det är en lättad känsla då detta sker i största samförstånd och vid en tidpunkt när ett år av inspiration och lärande av vår fjällvärld väntar för mig, samtidigt som företaget får förändrade uppdrag.

Hej Livet

Krasch, boom, bang.

Jag sitter på planet och inflygningen till Arlanda har precis börjat. Visst, mitt hjärta har protesterat en del den senaste tiden, men inget lite vila inte rår på. När det börjar rusa och inte ger med sig blir det snabbt allvar och någonstans i bakgrunden hör jag kaptenen nämna något om läkare som ska in så fort vi landat.