Användarnamn: FredrikC

2023:
Juli, Augusti

Till Borås

Mekanikern på XXL var kunnig men svor många gånger under tiden av vajerbytet, tydligen bör man byta vajer innan den går av 🤷. Han löste det hela och jag fick ett oförskämt lågt pris att betala, kanske 10 kronor per svordom, men jag klagar inte...

Resan från Bäckebol gick genom Angered, Partille, Landvetter, Härryda, Hindås, Bollebygd, Hultafors och slutade på campingen i Borås. Jag hade planerat vägen med Komoot och vägvalet var okej men sträckorna genom Partille och Landvetter kunde absolut varit bättre, den planerade rutten gick på lite för stora vägar när det fanns alternativa mindre vägar samt cykelvägar.

Färden österut påbörjas

Då var det dags igen, startade från sommarstugan efter frukost och hsr Borås som mål för dagen, en sträcka på drygt 100km. Strax innan Kärra så fick jag däremot problem, det bakväxeln fastnade på minsta drevet. Det verkar som om växelvajern gått av så det blev en omväg via XXL i Bäckebol som är hjälpsamma och fixar en akutreparation som jag väntar på just nu, hoppas att det bara var vajern. 😬

Sista etappen

Efter mellanmålet så fortsatte jag västerut i nyckfulla vindar, ena stunden medvind, andra motvind. Det som var konstant var att det blåste mycket oavsett håll. Regnet som var så kraftigt i morse hade nu slutat helt och jag bytte om till torra kläder. Idag visade mina dåliga förberedelser sig genom ganska trötta ben men värre var, en väldigt irriterad ända.

Jag fortsatte turen och när det började närma sig lunch kollade jag kartan efter lunchställen (nämnde jag att jag glömt väl valda delar för att laga egen mat?) och insåg att Ulricehamn var närmsta orten med restauranger. Jag drog om rutten något och landade på Jennys Thai, där åt jag mig mätt och belåten men drog i nödstoppen, dvs jag ringde föräldrarna. Jag var inte motiverad för en till dag med regn och skav. Så, jag cyklade vidare till Borås, fick på vägen en rejäl skur regn i ansiktet och mitt val att avbryta kändes ännu bättre. Väl framme möttes jag av min servicebil, det vill säga pappa. De sista 9 milen blev alltså bilfärd.

Framme i Jönköping

Det gick segt efter Ödeshög, vinden hade vridit sig så att den tidigare medvinden nu var sidvind och min cykeltrailer var tydligen inte lika aerodynamisk när det gäller sidvind.

Turen var fin i alla fall, Brahehus såg imponerande ut nedifrån. Gränna var väldigt trevligt men hade överraskande branta uppförsbackar. Vägen forsatte över Ölmstad, Skärstad och Kaxholmen och var trevlig även om benen kändes som överkokt spaghetti. Det gick sån tur utför.

Nu bär det av!

Cykel med packning Allt är packat, jag är dålig på att packa lätt, hoppas på bra väder och att kroppen håller!

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.