Vi har flyttat ut i skogen. What could possibly go wrong?

Grundare av Utsidan. Rätt normal frilufsare, gillar skogen, fjället, öknen och bergen. Flugfiske, vandring, paddling och cykling. Har kommit av mig med klättringen, men en dag är det kanske dags att återuppta det också.

Användarnamn: clindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Speleologi, Resor

Back in business...

Så var man tillbaks i staden igen då efter en skön semester i Dalarna och Hälsingland, och en veckas fiske/paddling nedför Råstoätno (reseberättelse och bilder kommer). Ja varför bor man in Stockholm egentligen... Ett hinder är iallafall bredband - på stället i Dalarna funkar 3G-kort hyfsat och man kan få ADSL, men senaste tiden har jag varit i Hälsinglands skogar där endast Telia GSM når fram hjälpligt och man får köra det gamla ångmodemet som kommer upp i max 35 kbps (pga risiga ledningar eller så)...

Att man blir bredbandsberoende snabbt är helt klart, här har man kört sega modem under många herrans år; började med 300 baud mot BBS:er, sen det udda 1200/75 och när 9600 baud kom senare jublade man. Me nu när det tar 20 sekunder att få upp en webbsida på landet bryter man ihop...

Nåväl - tillbaks till bredbandet så kan jag äntligen göra klart det som inte gick att göra från landet; kartan - nu skall jag fixa till så man kan lägga in platser själv. Det finns mycket annat att fixa med också på "nya" Utsidan, och er feedback är ovärderlig - keep it coming!

Notera att blogginlägg nu har Kategorier; ni som bloggar- kryssa i om ert inlägg handlar om en eller flera sådana - så kan vi sedan fixa så man kan lista tex senaste blogginlägg som handlar om Dykning. Jag har också fixat support för "Metaweblog API" så man kan använda tex Windows Live Writer för att skriva, om man föredrar sådana externa verktyg. Om någon vill testa, hör av er.

2007-09-25 15:49   Staffan Andersson
Ja den där reseberättelsen kanske kommer så småningom :)

Separationsångest i 127 timmar

År 2003 nåddes vi av den otroliga historien om Aron Ralston som, efter att ha fått armen fastlåst av en stor sten i en smal slot canyon i Utah, till slut kapade av den med en slö fickkniv, firade sig ner för en klippa och vandrade ut mot sin räddning.

Det var en historia som verkligen tog fart på Internet och diskuterades överallt. Osannolikt och imponerande, en given "snackis" i flera veckor. En hel del var också som vanligt snabba att döma - "är man så dum att man vandrar ensam utan att ha lämnat meddelande kan man gott sitta där..."

Polisen lär sig något nytt

En kort summering

Vikingarännet - en stilstudie

En liten stilstudie i 300 bilder per sekund av deltagare i Vikingarännet

På filmen nedan (eller i lite större format via denna länk) kan ni se de långsammaste åkarna!