Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Vips, hade maj gått!!!

Hej alla !

Jag har varit på underbara Sorselegården en vecka i början av maj.Ett hälsohem som drivs av landstinget.Eftersom man får påveraka sin dag rätt så mycket  efter sina egna behov så  fick jag  in 2 utflykter.

Jag hade  tänkt åka bil en bit upp på Nalovardo och gå en tur på kalfjället där.Men vägen var ofarbar så det  blev fick bli en promenad uppför slalombacken .Kom nästan fram tillträdgränsen innan jag  var tvungen att vända.Njöt av utsikten ,såg de snöklädda fjällen i väster. Satte mig ,njöt andades in syre i mina lungor och  lekte att jag var på fjällvandring.

Någon dag efteråt tog jag en av cyklarna och åkte  över bron  och  åkte på södra sidan av Vindelälven ,ett par mil väster ut , längs  en grusväg. (En bit på vindelleden grus) Massor av vatten i Vindelälven.Tystnaden , fågelsången gjorde turen till en höjdare.

Det var jättekallt hela veckanoch en morgon var marken snötäckt när vi vaknade.

Mer än att få en injektin sunda matvanor och motionstips med mig hem så råkade jag komma över 15m goretex för 35kr /m. Det kunde ju jag inte motstå.Det hade ju varit min dröm i flera  tills jag läste "Vandra fjäderlätt".Men jag tänkte sy skaljackor till barnen så det finns  finns ju användningsområden.

Jag tycker om att sy och har mycket lust att göra det.

TId och ork  är hindren.

För en tung kamp mot  försäkringskassan för att få tidoch ork att andas.Men det är tungt när det är så svårt att få sjukskrivningen godkänd när man inte har brytit benet.

Idag skaman vara

RIK;  FRISK och VARA TVÅ

Klart är att det blir jag och min son Erik ,15år som ska vandra i sommar .vI ska använda mitt gamla fjällräventält. RAVEN 2 Jag ska köpa en downmat efter tips från er  påsidan.Vilken storlek ska man satsa på . Är det storskillnadpå7och9. Sover man verkligen gott på ett sånt där kort .Funderar även på ett sånt där optimuskök. Mitt gamlaTaringakökväger ju massor upptäcker jag Men hur mycket gas måste man ha med sig för en vecka. Skulle även vija fröva  att torka mat.vi fårse.

Jag börjar fundera påPadjelanta.Vi har gått längs Kungsleden och det vore kul att få ge honom lite vildmarkskänsla.

SÅ ni förstår att ,ideer är det inte brist på.

Pengar,Tid och Ork är det mer brist på.

Men det är bara att ta  endag i taget.eftersom jag har student och konfirmand i juni så blir det fokus på familjehögtider ett tag.

LEV VÄL
där ute!!!!!

2008-05-26 20:20   BrittMarie
Ja, oj så fort maj har gått!!!
35 kr/m är ju rena fyndpriset för nästan vilket tyg som helst. Och Padjelanta är jättefint, gick där förra sommaren!

2008-05-26 21:13   Thomas Traneving
Ta ett steg i taget.
Fullt fokus på familj i juni och lägg krutet på din och sonens vandring. Låter jätte roligt att gå iväg bara ni två (och inte är det dyrt heller......när man väl har all utrustning.......).
Vi har precis bytt vårt "gamla" Caravan tält..............men det "gamla" är fortfarande jätte bra och blir bra när de stora killarna tar med sig sina flickvänner på vandringarna!

2008-05-26 21:30   brigas
Ett Trangia 27 delat på två väger inte mycket.Vi brukar förbruka en mellantub gas på 4-5 dagar.Vi lagar mat i två skålar.makaroner,mos,etc i den ena ,"kött o grönsaker" i den andra.

2008-05-26 23:58   Islusen
Hur bär man sig åt för att bara ramla över 15 meter goretextyg på ett hälsohem, undrar jag??? Intressant....
Jag önskar dig all lycka i kampen mot stelbenta byråkrater på försäkringskassan. Och jag blir glad för din skull över vandringen med sonen! Ett härligt delmål att se fram emot.

2008-05-27 12:21   sabina_asraf
Va härligt att lusten finns där! den är verkligen viktig. Hoppas det löser sig med försäkringskassan. Jag har nyligen köpt en Downmat 7 som hann njuta av en natt. Tyvärr var den defekt och på morgonen hade luften pyst ut. men det var nog bara ett måndagsexemplar.

2008-05-27 13:59   peter1969
Kämpa på i din kamp mot Försäkringskassan, de är inte lätta att tas med. Du har även rätt i att i dagens samhälle ska man vara rik och frisk annars ligger man illa till. Har man dessutom barn är det nog en fördel att vara två, hur ensamstående föräldrar bär sig åt att t.ex arbeta skift begriper jag inte. Lycka till med fjällresan, det behöver ju inte bli så dyrt bara man hittar ett vettigt resealternativ. Själva boendet och maten brukar ju inte bli många pengar i slutändan.

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...