Bloggar > Annicas fjällängtan

Annicas fjällängtan

Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Nej jag kommer att önska dem lycka till och önska att jag var med.

För min del blir det en lätt tur i Hemavanfjällen tilsammans med mina 2  döttrar. Min son jobbar annars hade han också velat följa med.

SÅ jag har nog lyckats fördärva nästa generation på det här området. De får fortsätta att längta till fjälls. Och jag är GLAD

Postat 2013-06-30 00:00 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

PÅ gång mot samma mål

HEJ alla glada!

och alla andra också.

jag har haft en vinter med bara, en längre förkylning

dagliga promenader och flera" Friskis och Svettis" pass i veckan

Varje morgon 06.00 har jag fått visualisera att jag ska ut på fjällvandringg-

Tycker jag skulle ha ett bättre utgångsläge än i fjol

JAg börjar kunna tro att det ska gå vägen i år

.vi har bokat vecka 32 för fjällvandring jag och min dotter

,det blir nog ett försök på samma tur

, skam den som ger sig!

nu ska utrustningen börjas gå igenom.-

Drömmarna förmas och bli verklighet!

Postat 2012-05-01 00:00 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

det finns ju andra delar av livet som ibland tar ens tid, energi ja ni vet!

Jag har bytt jobb på gamla dar, opererats ,

JO och i sommar var jag till Abisko Tänkte göra en korttur men min dotter med mitt nya Hilleberg Kaitum 2 GT. Tanken var Kårsavagge, Frippes fall,!!!. Ja en liten mysig tur

Men som många som hänger på den här sidan vet så  kan man inte smita från fakta om sig själv när man kämpar sig i den första motluten i björkskogen i riktining mot kalfjället Det går inte att vila på gamla meriter här. Kände mig yr och konstig.

Min dotter Maris ,som vi  det här laget fått en blodad fjälltand, skuttade uppför med kaskare kliv för varje höjdmeter. Det var en fröjd för en gammal fjälltant som jag att skåda.

Och beslutade mig för att vända

Vi sov en natt i det nya tältet i hällande regn och med Cesar(hund) i egen kupe. Det lovar gott  för framtiden.

Vägen nedför var tung.. tung, och jag gick igenom en ålderskris, Skulle jag måste ge upp det här intresset. Vi kände oss tomma och modfällda.

väl hemma har jag fått hälp och det har konstaterats att min nacke inte är vad den har varit. jag ska nog inte å med stavar längre sträckor. Sen måste man ju träna , och det hade inte varit mycket tid för det, sjukdom , jobbyte  och allt möjligt.

Men jag  kan lova att det har tränats i höst och jag har fått vara frisk .Så än är jag inte uträknad.

Min dotter som ju har blivt fjällbiten var senare upp och red på isalndshästar i Ammarnäs.

Så det kan komma fler inlägg framöver !

Postat 2011-11-05 00:00 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...

Men vandringarna har legat och grott

.NÄr jag kom hem blev jag rejält förkyld och är inte  frisk än men nu har har kravlat mig till datorn iallafall

Måste rekomendera Mariavandringarna !

Ingen av dom hade någon erfarenhet av fjällvandringar. Men visade båda ha den rätta inställningen. Min stora förhoppning är att jag planterat ett frö hos dom båda. Ett frö som jag vet kan växa till en stor längtan.  Det får framtiden utvisa.

MAria nummer 1,dotter

Maria nummer 2 ,vän

Den första vandringen vasr en favorit i repris för min del.Ammarnäs-Hemavan.

Den andra Hemavan -Umasjö

Ja när det gäller den första, klassikern, så är den ju bara bäst den är ju bara bäst som nybörjartur. Att jag valde att börja den andra vandringen där den första slutade var det ju just för att Sytermassivet finns i Västerbotten där jag och Mariorna bor . Att kunna sätta sig i bussen kl 05.40 i Skellefteå och var frammen i Hemavan 13.10 . Att Kunna Sitta på kvällen i sin dunsovsäck och  se ut över vidderna är att känna sin hembygds potential.

Vi tog båten längs Tjulsträsket och fick även denna gång ett stycke lokalhisoria av båtföraren. Jag undrar vem som tar över när han inte längre kan fullfölja sina turer längs det inte allt för lättmanövrerade Tjulsträsket,

VI kunde börja vår vandring

SÅ ska  jag igenom igen. På stela ouppmjukade ben ta sig an det första motlutet.Komma till den nivå då jag ifrågasätter varför jag alls håller på med det här. Mygg,uppförsbacke och björksog ingen bra kombination.

Tills man kommer upp och får persektiv

Den stora upplevelsen för Cesar det här året var nog alla lämlarna......

Ett av de möten vi gjorde under färden var en gammal bekantskap som plötsligt dök upp på leden. Pehr från Stockholm som jag och min son stötte ihop med på Padjelantaleden för 2 år sedan.

Fjällvärlden är ju stor och det finns många mil leder.

Här mötte vi ju också mannen med kajaken. HAn som var på väg på paddling/vandring

från Östersund sund till Rostojaure. och vidare via älvar ner till Haparanda  När det inte finns sjösystem att paddla på får han ömsom bära sin STORA ryggsäck eller dra sin 28 kg tunga Prijon kajak över fjällkammarna. Det kallar jag äventyr!

Postat 2010-10-04 16:08 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Kom med bussen från Hemavan i Söndags!

Till baka på jobbet.

Det känns bra.

Som det  gör när man fått vistas i fjällen en vecka

jag har gått igenom utvecklingen.

ännu en gång

Jag har kommmit på att fjällvandringen betyder ungefär vad en återställnig av programvaran betyder för en dator som går så segt att man är beredd att slänga den genom fönstret.Systemen är återställda.

Min dotter som var med mig för första gången tyckte att jag blev 20 år yngre på fjället. Det är ju onekligen lättare på många sätt att vara 30 än 50. Det vore ju en bra marknadsföringsgrej för fjällvandring. Om man betänker vad folk kan lägga ner på att se och känna sig 20 år yngre. HÄr finns en marknad helt klart!

Sen träffade jag en man som gjorde ett stort intryck på mig. Mitt på kalflället mellan Servestugan och Tärnasjöstugan dyker det upp en man som drar på en Prijon-kajak på en vagn. Först tänkte jag att jag börjat hallucinera. det låg en stor ryggsäck övergiven vid bron. Vems den var funderade vi över medan vi åt vår lunch. SÅ då så fick vi svaret.

Han började i Östersund för 5 veckorsean drog kajaken till nästa vattendrag.PAddlade så långt han kunde. fortsatte dra.

Han skulle upp till Råstojaure. Sedan följa älven till Gränsälven och ner till Happaranda.Han beräknade vara framme i November. ha skulle skriva en bok om äventyret Jag kommer att läsa den!!!!

Kort sagt jag är tillbaka och planerar för nästa tur. Jag ska skriva mer om själva vandringen sen!!!!Det komemr mera!