Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag håller fast vid vanan!! Och har upptäckt SKAREN

Jag är riktigt stolt ska ni veta. Sedan i början av mars har jag i stort sett varje morgon börjat dagen med ca 1,5 timmar i skogen.I början var det att börja i nästan mörker och på Vitbergets topp mötas av soluppgången. nu är det att gå i i vårfåglarnas hysteriska gäldjeyttringar över ljusets och vårens återkomst, För några veckor sedan så hade vi en så bärande skare att den höll för till och med en sån som jag. Min arbetskamrat hade kört traktor på skaren så det kändes lungt . MEN att gå där på snön som man hade plumsat i hela denna vargavinter. Vilken upplevelse!! Sen den där känslan av att den finns ju bara där några ensatka mornar om år. Känsla av exklusivitet mitt i vardagen. Lätt som en plätt gick jag varhelst jag ville. Det var som jag blitvit mycket lättare och flög fram över snön. Sen har jag börjat jag räkna på hur många timmar jag tillbringar i skogen varje vecka och det blir ju ca 10 timmar. per vecka o då tänker jag att den här våren kankse jag ska hinna med att ta in att det är vår innan det blir sommar. Nu är det något av en förfall tid då snön är som en sörja så skogen har tillfälligt bytts ut mot att gå längs älven.Funkar men inget är som min skogsruna. Så för alla som kan vill jag rekomendera det här sättet att börja dagen.

Kartorna är framme-planering för sommarens turer!

Alltså

i År har jag den stora glädjen att få göra 2 turer om det går som planerat.

Vi har återvänt efter en vecka av vandring mellan Abisko och Nikka

SÅ här dagen efter ligger mina två färdkamrater och sover.

Jag har stigit upp varit och handlat frukost. Men känner mig seg.Ska skirva en utförligare berättelse om vandirngen och allt som den innebar vid ett senare  tillfälle.Kortfattat kan man säga att det var fantastiskt.

Att vandra i ett vykort i 5 dagar

Vi kom till Ritsem i GOD tid till kvällsturen kl 19:00. fick tid att varva ned komma in i lugnet

Dåvar vädret lite mulet och regnet låg i luften.Vi var laddade redo att möta regn snö och hårdvind så tuffingar vi är.