Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...

Men vandringarna har legat och grott

.NÄr jag kom hem blev jag rejält förkyld och är inte  frisk än men nu har har kravlat mig till datorn iallafall

Måste rekomendera Mariavandringarna !

Ingen av dom hade någon erfarenhet av fjällvandringar. Men visade båda ha den rätta inställningen. Min stora förhoppning är att jag planterat ett frö hos dom båda. Ett frö som jag vet kan växa till en stor längtan.  Det får framtiden utvisa.

MAria nummer 1,dotter

Maria nummer 2 ,vän

Den första vandringen vasr en favorit i repris för min del.Ammarnäs-Hemavan.

Den andra Hemavan -Umasjö

Ja när det gäller den första, klassikern, så är den ju bara bäst den är ju bara bäst som nybörjartur. Att jag valde att börja den andra vandringen där den första slutade var det ju just för att Sytermassivet finns i Västerbotten där jag och Mariorna bor . Att kunna sätta sig i bussen kl 05.40 i Skellefteå och var frammen i Hemavan 13.10 . Att Kunna Sitta på kvällen i sin dunsovsäck och  se ut över vidderna är att känna sin hembygds potential.

Vi tog båten längs Tjulsträsket och fick även denna gång ett stycke lokalhisoria av båtföraren. Jag undrar vem som tar över när han inte längre kan fullfölja sina turer längs det inte allt för lättmanövrerade Tjulsträsket,

VI kunde börja vår vandring

SÅ ska  jag igenom igen. På stela ouppmjukade ben ta sig an det första motlutet.Komma till den nivå då jag ifrågasätter varför jag alls håller på med det här. Mygg,uppförsbacke och björksog ingen bra kombination.

Tills man kommer upp och får persektiv

Den stora upplevelsen för Cesar det här året var nog alla lämlarna......

Ett av de möten vi gjorde under färden var en gammal bekantskap som plötsligt dök upp på leden. Pehr från Stockholm som jag och min son stötte ihop med på Padjelantaleden för 2 år sedan.

Fjällvärlden är ju stor och det finns många mil leder.

Här mötte vi ju också mannen med kajaken. HAn som var på väg på paddling/vandring

från Östersund sund till Rostojaure. och vidare via älvar ner till Haparanda  När det inte finns sjösystem att paddla på får han ömsom bära sin STORA ryggsäck eller dra sin 28 kg tunga Prijon kajak över fjällkammarna. Det kallar jag äventyr!

2010-10-06 11:25   Öhrnell
Du beskriver det så bra, när du säger att man ska igenom det igen. Att man SKA plågas och undra vad i hela friden man håller på med egentligen, tills ljuset uppenbarar sig och man minns varför man nödvändigtvis skulle ge sig ut.

Svar 2010-10-06 17:54   Annicas fjällängtan
Tack för kommentaren! Ja när man väl har kommit upp på kalfjället och fått se vyerna då vet man VARFÖR!

2010-10-07 10:56   Thomas Traneving
Tänk att ni stötte ihop med samma kille en gång till.....och i samma kläder som första gången ;) Ja ibland är världen bra liten!
Tack för trevlig läsning.
/H

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

Kom med bussen från Hemavan i Söndags!