Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Vintern rasat ut .....

Såvar det dags, första övernattningen utomhus för våren Målet ett fågetorn vid Älgträsket.

Inbjudna var näraoch kära .Den  som till slut följde med var min fyrfotade medvandrare.Förväntningarna var på topp.Ryggsäcken packades.CEsar( kompisen ) märkte stämningshöjningen  och blev uppspelt.

VÄdret  visade sig vara det aldra bästa  tänkbara. Mer  som sommar.När jag   jobbat färdigt styrde  jag SAABen mot Älgnäs.

Vi  började vår vandring. Sominte var sålångmen som blev minst dubbelt så lång för jag missade lite.Men efter lite snöplumsning,dikeshoppning.Fårstängselpassager...

Var vi framme.

Cesar var nöjd.

Bisamråttor,Candagäss,Tranor, Sjöfågel....Man blir skakig.Jag var tvungen att binda honom för  han glömde att väger 30 kg  och att den porösa isen inte håller för den belastningen.

Utsikten, solnedgången,korven...De som inte ville sova över kunde inte hålla sig utan tog fyrhjulingarna och kom och hälsade på  i den vackra vårkvällen.

Jag  och Cesar blev ensamma när solen gick ner. Tysnaden, Storspovens ensliga  ljud. Så stilla. Jag kröp ner i minnya Haglöfs Hyna 6

På 2 renskinn och kände mig så privligierad.

Något  somdockär ett problem somjagmåste ta itu med är att hitta ett liggunderlag som gör att jag sover bättre.Trots att jag fått mer" naturlig buntning" tycker jag  det är svårt att sova skönt. Känns som jag ska få liggsår Inser  att jag inte kan släpa med mig resormadrassen.......

Temperaturen sjunker och enråkall dimma omsluter oss.. Det blir aldrig riktigt becksvart ...

Vid 02.00 börjar orrarna sin sång.

Jag stiger  upp och kokar kaffe vid 03.00

Går och lägger mig en stundi och vaknar igen vid 05.00 då har den stora konserten börjat......

. naturen skriker ut sin glädje över vårsolen som håller på att stiga upp över himlen till en   ny dag.

Bisamråttornas  bokullar fungerar som öar och redesbäddar för sjöfåglarna ,knipor,storskrakar  ja  vad dom heter. Sitter i tystnaden någon timme..  Packar

Och går långsamt vägen tillbaka.Temperaturen  är på väg uppåt igeni takt med solen stiger

Passerar en lada som påminner mig om att det  härärmark som mina förfäder brukat i generationer och vårdat ,slitit med och älskat.

De här fynden  sätter ännu mer fart på min fantasi

Minns att jag  var på den här"jäla"(fältet) på såttanna(höskörd) hos morfars och blev biten av en geting i läppen...

Återvänder till civilisationen full med intryck, tankar, ljud ,tystnad..

En snabb rensning av själen ....

.Inte så mycket sömn men det får jag väl ta igen i natt.

Cesar är knäckt .....han hade inte ro att sova så mycket.

Han  hade jour  och var beredd på bisamråttinvasion

2008-05-01 20:37   Öhrnell
Vilken härlig tur du verkar ha haft - och tur med vädret. Valborg kan ju bjuda på både det ena och det andra annars. Blir lite avundsjuk på dig som fick sitta ute och lyssna på storspoven...

2008-05-04 10:14   brigas
Vilken vårmys-natt,den ska man inte sova bort.
men när du sen behöver sova,prova ett downmat-underlag.

2008-05-04 20:45   Thomas Traneving
Förstår precis vad du menar med "liggsår". Vi har sovit i tält under helgen och är öm både här och där..... ;)
/H

2008-05-04 22:14   BrittMarie
Låter som en härlig natt!
Precis som Britt rekommenderar jag Down-mat, har sovit som en stock fyra nätter i rad på mitt!

2008-05-09 00:38   Islusen
Å vad härligt det låter! Och en bisamråtta skulle jag vilja se, det har jag aldrig gjort.

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...