Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Ta din längtan på allvar!

Det var den uppmanigen som fanns i annons från STF. Det var en porlande bäck och något som jag uppfattade som Västerbottens fjäll!

Det var nu många år sedan.

Och jag blir GLAD

för jag upptäcker hur livet har förändrats åt utsidehållet. sedan jag såg den där annonsen. För många år sedan

DET började ju för länge sedan med fjällvandringen. Som jag skrivit om här på bloggen.Sen när jag närmade mig 50 årsdagen så började jag fundera på vad jag ville göra utav resten av mitt liv. En inte helt ovanlig tanke i den åldern har jag förstått.

Eftersom jag upptäckte att jaag inte gått i fjällen påväldigt länge trots at jag tycker så mycket om det. SÅ var mitt första beslut. JAG ska gå i fjällen varje år så länge mina ben bär mig. Den inriktiningen har jag hålligt. I år blir det 2 turer.

Framsteg!!

Sen upptäckte jag en stor del av året som var tomt på uteliv. Saker som jag bara drömt om.

JA

SÅ ramlade jag på en kurs i havkajakpaddlingförra våren. JA !! det ska jag hoppa på. DEt är inte lätt. Debuten i branchen kanske blev en aning sen men även gamla hundar kan ju lära sig att sitta. Jo.

Nu så ordnar världens bästa personalklubb på Skellefteå lassarett kajakutflykter under sommaren. Kom för några dagar hem från en 2 dagars!

FRAmsteg.

DÄr på kajakkursen fick jag kontakt med männsirkos som såg sommaren som  den stora vakens tid. Alltså längtade till isen äntligen har lagt sig så att man  kan på sig skrillorna och sätta sitt första skär.

Ja  det låter ju bra.

Så under vintern har jag övat och varit på min första långfärdskridsko tur på det stora havet!!! Som jag också skrivit om här på bloggen,Det kändes  som en  lång resa till ett annat land men det var min barndoms vikar vi besökte från ett annat håll. JA jag laddar för fler turer i vinter!

Framsteg.

Så jag håller ju nu på med planeringen av turerna med 2 nybörjare i fjällvandriing.Den ena med min dotter och den andra med en kompis. Den senare i september  Ett mål som  jag haft länge men nu får förverkliga.

Framsteg

Sen har jag och min dotters pojkvän på att planera för en skidtur i Jämtlandsfjällen till våren ,det är ockdå en ny aktivitet som jag längtat efter hela mitt lliv

Frmasteg

Jag är ingen mästare ingen expert,På fjällvandring som jag hållit på med längst kan jag känna att jag behäskar grunderna.  Jag litar på mina val.Vet vad som är viktigt och så. I övrigt är jag bara en glad ammatör. Det som är min drivkaft är glädjen att få vistas i naturen och det har lite att göra med hur bra ja.gär på nåt eller inte

En stor hjälp har också utsidan varit. här har jag fått läsa om andra som delar min passion. Fått formulera mig i skrift och fått fantastiska kommentarer.

Så till alla som som längtar men inte känner sig  ha kunskap, kroppsliga förmågor  eller andra hinder .  Ta din längtan efter uteliv på  fullaste  allvar.

Börja sträva mot målet !

2010-07-19 20:04   Minnatur
Fint skrivet... Jag håller med fullständigt och grattis till dina framsteg!

Svar 2010-07-20 18:48   Annicas fjällängtan
Tack för kommentaren och uppmuntarn!

2010-07-20 09:14   avslut1008
Precis, så är det , eller har varit för de flesta av oss. En vacker dag slutar man söka anledningar för att INTE göra det eller det, utan man bara gör det......En sorts födelse på nytt!

Svar 2010-07-20 18:48   Annicas fjällängtan
Tack för kommentaren! Ja att våga tro på den man är och vad man vill tar nog minst ett ½ liv för att göra.Det är nog nu det börjar!

2010-07-21 09:47   brigas
Att våga börja göra nåt man inte kan innan,förutsättningslöst men med entusiasm;nya världar öppnas verkligen.
Livet blir rikare

Svar 2010-07-22 07:58   Annicas fjällängtan
Tack för kommentaren,det gäller att se möjligheterna och inte hindren!

2010-07-21 10:33   äventyrssugen
Tack! Det känns hoppfullt.

Svar 2010-07-22 07:59   Annicas fjällängtan
Tack för kommentaren, jo det finns hopp!

2010-07-25 12:02   Öhrnell
Jag kunde inte hålla med mer. Det har också varit väldigt inspirerande att läsa om dina framsteg och utmaningar här på Utsidan.

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...