Tälplatser på Luohttolahko?

Om två veckor bär det iväg på en vandring: Staloluokta - Njåtsosvagge - Luohttolahko - Pårte - Kvikkjokk. Jag har fått en del svar angående denna vandring tidigare, men ytterligare en detalj skulle vara bra att veta: Finns det fler acceptabla tältplatser på Luohttolahko än vid Luohttojavrre?
Hur ser det ut närmare Nåite eller vid de andra sjöarna?

HåkanF

Det är inte gått om bra tältplatser på platån, men förra året hittade i alla fall jag och min bror några acceptabla ytor för ett tremanna-tält strax norr om Palkat-jauratj (f ö i enlighet med T Abrahamssons rekommendationer).

Vi hade en acceptabel taltplats nara Naitevagges borjan pa luottolako. Det var plats for en bra uppsattning av ett tremannatalt. Det var hart underlag men jamt.

MVH Mats

Vi passerade en ensamvandrande finne som hittat en alldeles perfekt tältplats där ifjol. Kommer tyvärr inte ihåg det exakta läget, men vi vandrade över platån från Noajddavagge med rikting mot Luottajåkkås utlopp i Njåtjosjåkkå och hade passerat sjöarna ganska nyligt.

På runt 1200-meters nivån mellan Skajdasjjåhkå och Bálgatjåhkå fann vi en trevlig, mjuk plats för en fem år sedan. Kalasutsikt över Njoatsosvágge.

Är väl i utkanten på slätten men ändå...

/Anders

´Vi tältade på samma berg nu för några dagar sedan.Fann jättebra tältplats med kalasutsikt och bra vatten i en liten bäck.Gick en kvällstur upp på Luottolako där vädret var allt annat än tilltalande.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.