Commander type-S

» Ladda upp produktbild

Snabb havskajak, 5,70 x 0,57


Tillverkare: Reval Kayaks
 
Betyg: 4.754.754.754.754.75
(betyg 4.75 baserat på 4 recensioner)

Skriv en egen recension

Det finns 1 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Plus: Paddlingsergonomin. Lastutrymmet bak. Snabb och lättdriven även med mycket last. Mångsidig. Oklanderligt välbyggd. Sanslöst snygg!!!

Minus:Osmidig justeringen av sits. Slapp gummicord. Liten packlucka framtill. Hål i skotten. Tung för sitt pris.

Kommentar: Får man recensera en båt som man paddlat i 15 timmar? Min tanke är iaf att hålla recensionen levande och uppdatera den allt eftersom jag får mer erfarenheter av alla dess egenskaper.

Commandern är en båt med ett brett användningsspektrum, och beroende på hur man använder den mest så kanske den kommer att framstå mer eller mindre bra. Jag tror att man bör vara åtminstonne _lite_ intresserad av _flera_ av dess användningsområden för att motivera sig att äga en Commander. Till vem riktar sig båten då? Helt klart är att om man vill vara den annonyme gråa farbrorn med beiga Volvon ur serien Macken så kommer man garanterat inte att vara det längre med den här båten. Den sticker verkligen ut hakan designmässigt. Commandern utstrålar sportighet och exklusivitet något utöver de flesta båtar av avlånga typen. En nöjd ägare till en Commander är troligtvis en person som är entusiastisk och intresserad av skönhet, kvalitet, fart och god paddlingsergonomi. Personen finner troligtvis också nöje i att deltaga i ett och annat maratonlopp och/eller tycker om att ta sig relativt långa sträckor i från A till B ute i skärgården eller kanske t.o.m. paddla blå bandet. Visst kan man ha en Commander för att bara paddla maratontävlingar, men då kanske den inte är den optimala båten ändå, åtminstonne inte om man vill vinna tävlingarna för visst finns det mer ändamålsenliga båtar då (och då menar jag nödvändigtvis inte bara Extreme Type-R). Samma sak gäller att om man _bara_ är intresserad av att ha en snabb havskajak för långfärd så kanske Commandern i detta fall är lite overkill. Är man bara intresserad av roll och lek så finns det definitivt mycket mer anpassade alternativ. Den inbjuder verkligen inte till roll pga av det mycket höga akterdäcket. Jag är uppfostrad med rolltypen där man skruvar sig upp och glider över akterdäck. Det är en bekväm och energisnål roll. I Commandern funkar inte det, utan man får rolla med kraft och effektivt sveptag och böja sig bakåt så gott det går. Är man lång funkar det säkert bättre. Eller så får man skola om sig och lära sig en sk C to C -roll. Sannolikheten att man kommer att rädda sig med en roll är dock liten eftersom man sällan eller aldrig kommer att paddla med låren under sargkanten. Jag provde en gång att vippa med låren utanför sargen i hopp om att kunna hinna få dit dem innan jag ramlade ur. Jag konstaterade snabbt att det är omöjligt.

Min första bekantskap med Commandern var under Stockholms kanotmaraton 2008 då jag fick båten levererad på plats. Jag provade båten en halvtimme innan tävlingen och ställde in sits och fotstöd. Sedan bar det av på 30km tävling. Loppet bjöd på det mesta utom hög havssjö. Det var plattvatten, motsjö, medsjö, båtsurfvågor och jobbig krabb sjö. Perfekta testförhållanden m.a.o. Som referens kan det vara värt att veta att jag normalt paddlar en Point65 XP. Båten känns rankare än XP:n men trots den krabba sjön så vande jag mig snabbt över beteendet och jag måste nog säga att den är klart stabilare än jag trodde. Den går precis lagom genom vågorna och lyfter fören när vågorna blir högre. Vågorna bromsar inte båten mycket i motsjö. Den stampar lite vid vissa våglängd/våghöjds-förhållanden, vilket jag inte upplever med XP:n. Det kan också vara en tekniksak att lära sig hur man ska flytta tyngdpunkten och ta vågorna på rätt sätt för att undvika stampningen.

Känslan i rodret är bra och responsen är kvick. Det är formodligen inga problem med precisionen om man ska ligga på våg, bara roderlinorna är ordentligt spända. Rodret är profilerat (Seal Line) och upphängt med en sprint utan något mellanrum mellan aktern och rodret vilket bidrar till den kvicka responsen. Linorna spänner man genom att dra i två linor som går genom förskottet och låses i ett par clam-cleats. En ganska okonvensionell lösning, men det verkar fungera hyfsat. Vid riktigt stora utslag så slackar linan på ena sidan pga av viss olinjäritet i mekaniken. Med en något annorlunda lindragning i T-pinnen skulle detta kunna elimineras. Jag är tveksam till om genomföringen genom förskottet är vattentät och att ha vattentäta skott för att sedan göra hål i dem kan jag inte försvara på något sätt.

Sitsen är bekväm och djupt skålad med bra stöd åt alla håll för att inte glida omkring när det gungar. Jag hade föredragit någon form av fördjupning i bakkanten för svanskotan. Den är flyttbar framåt/bakåt och lossas med ett par skruvar vilket kräver en skruvmejsel. Lösningen är lite osmidig men fungerar, fast jag hade förväntat mig en smartare och mer påkostad lösning här. Jag har för mig att Extreme type-R har en skruvfri lösning där man kan flytta på sitsen under färd eller åtminstonne slipper släpa med sig en skruvmejsel. Sitsen på Extreme type-R lär visst inte vara helt problemfri och sägs kunna lossna ibland, men min poäng är det borde vara möjligt att uppfinna en smidigare lösning som fungerar. Med inte allt för stora ingrepp så kan man även höja sitsen om man lägger något distansmaterial mellan platformen och sitsen samt skaffar längre skruvar. Jag känner inget behov av det just nu, men det är mycket positivt att möjligheten finns.

Helfotsstödet med integrerad pinnstyrning flyttas ganska enkelt med ett par sprintar, dock ej under färd. Fotstödspaketet sitter inte riktigt stumt i sina skenor och kan skramla lite störande ibland. Fotpumpen gör det riktigt skönt för fötterna och man har ett bra grepp. Pumpens kapacitet är klart begränsad men den gör sitt jobb. Den är inte till för att tömma en sittbrunn. Man får dock vara lite "medveten" i pumpandet om den ska ha någon effekt. Man måste se till att man släpper trycket helt mot pumpen med den foten som inte trycker så att bälgen får en chans att suga. Paddlar man med hög frekvens så är det svårt att få pumpen att jobba. Så det där med att det bara är att paddla på som vanligt och sittbrunnen hålls torr, är nog lite överreklamerat. Åtminstonne med den här pumptypen. Pumpslangarna är dragna genom akterskottet till en trevägssplitt i packutrymmet. Återigen, två stora hål i skottet, visserligen gummibussade men knappast totalt vattentät. Dessutom om någon slang skulle lossna i packutrymmet vilket kanske kan ske när man stoppar in fullt med packning så kan man effektivt pumpa in vatten där. Det har inte hänt mig och kanske inte är så troligt, men i vilket fall så är det helt obegripligt varför man har valt att placera splitten där istället för i sittbrunnen. Det torde vara ganska lätt att modifiera. Man behöver bara borra ett nytt hål för utblåset, limma dit en hållare för splitten, samt tejpa igen hålen.

Framför sittbrunssargen sitter en fördjupning avsedd för GPS. I fördjupningen är det monterat ett försänkt surrningsbeslag från VKV som är tänkt att tjäna som någon slags säkring för GPS-montage. Detta arrangemang sitter lite för nära sargen i min smak eftersom jag inte får GPS:en i blickfånget och behöver titta ner på den. Men tanken är god och säkert funktionell för de flesta.

Kompassen är standardutrustning och är snyggt monterad. Det är en Silva-kompass. Den är aningen lågt monterad och det är lättare att använda de bortre siffrorna för avläsning. Jag hade föredragit svarta siffror på vit botten istället för tvärt om, som på min Suunto Orca som är lättare att läsa av. Den stora fördelen är förstås att man alltid har kompassen med sig.

Jag har inte provat kamraträddning än, men jag befarar att tömning kan vara lite bekymmersamt pga av att sittbrunnen rymmer myyycket vatten. Dels är det ett utrymme bakom sitsen, men framför allt är främre skottet mycket långt fram för att pinnstyrningen och en lång paddlare ska få plats. Går man runt själv så är det nog bara att ta sig in till land och tömma. Att pumpa torrt med en bra handpump skulle göra en totalt "utpumpad" :-). Jag har provat självräddning utan flottör på lugnt vatten i olastad båt och jag klarar enkelt av att ta mig upp i båten genom att kränga mig upp på akterdäck och gränsla sittbrunnen.

Båten är konstruerad för att paddlas med knäna fria och om man ska sitta bekvämt med låren under sargen istället så behöver sittställningen justeras så att man har rakare ben, annars sitter man som i ett skruvstäd och det är i princip omöjligt att manövrera roderpinnen. Så ska man ut på långfärd i riktigt stökiga förhållanden och inte känner sig säker med benen utanför så är det det som gäller. Stödet för låren är tämligen begränsat, men troligtvis tillräckligt för att hänga kvar om man spjärnar lite. Båten är till för att paddlas och inte rollas, men kan rollas vid behov. Under tävlingen hade jag benen utanför hela tiden och på den krabba Riddarfjärden blev det att jag spjärnade ut med knäna lite åt kanterna vilket gjorde att jag blev rejält öm med blåmärken på sidan av knäna. Det blir någon lösning med liggunderlag som vaddering här skulle jag tro.

Commandern är helt klart snabb! Det är inte långt ifrån att man kan hålla samma medelfart som en tur-racer någon dryg mil (jag paddlar själv Viper-51 så jag har lite referenser även här). Det är dock när man ligger lite under motionsfart som man förstår vad båten är designad för. Relativt höga medelfarter under långa sträckor. Om man lugnar ner tempot lite och låter bli att snegla på GPS:en för ett ögonblick, paddlar i ett tempo där man känner att man skulle kunna paddla timme efter timme, då blir man garanterat överraskad när man kollar till på GPS:en igen. 9.5km/h känns som rena fikapaddlartempot. Mycket av hemligheten med snabbheten tror jag främst ligger i den goda paddlingsergonomin, och om man inte utnyttjar dessa fördelar till fullo så kommer man inte bli lika överraskad vad gäller fartresuserna. Men den relativt runda skrovformen (en liten antydan till v-botten finns det faktiskt), vattenlinjebredden på bara 48cm vid 100kg deplacement, och vattenlinjenlängden på hela 565cm bidrar naturligtvis i hög grad till dess fartpotential och lättdrivenhet. Stabilitetsmässigt så ska man vara beredd på att båten är ganska mycket rankare än genomsnittshavskajaken och har en initialstabilitet inte så långt ifrån en tur-racer opackad men sekundärt är den ordentligt stabil. Med last blir den dock ordentligt bekvämt stabil även initialt men utan att tappa den sköna följsamheten som det relativt runda skrovet ger. Man behöver inte lasta speciellt mycket för att känna en markant skillnad i stabilitet. Att hålla 9km/h med mycket last känns som ett bekvämt tempo i lugnt väder.

Olastad ligger Commandern högt i vattnet, har ganska stort vindfång och flyttas lätt i sidled. Den laterala balansen är inte perfekt och båten vrider sig märkbart upp mot vinden. Hur mycket den vrider beror förstås på hur långt fram/bak man sitter i båten. Kanske kan lovningstendensen trimmas bort bara genom att välja en sits/fotstöds-placering längre akterut. Men samtidigt så vill man som i en racingbåt att skrovet ska vara lite framåtlutat vid stillastående och att det blir neutralt vid marsch-hastighet och man vill av den anledningen inte sitta för långt bak. Jag tror att om man hade valt att designa fören med aningen lite mera höjd (lite som en Epic 18X fast kanske inte riktigt så mycket) så hade fören gett tillräckligt vindfång för att balansera ut lovningstendensen plus att man hade fått bättre surfegenskaper på köpet i och med att fören inte dyker i vågen framför lika lätt. Det verkar dock som att det bara behövs ca 3-4 kg packning i akterskottet så går den som på räls, men det hade varit skönt att slippa.

För långtur så erbjuder Commandern ett gigantiskt packutrymme. Främre akterutrymmet sväljer mängder med last och är lättpackat pga stor oval lucka. Eftersom båten är mycket bred baktill så måste man tänka en del på att lasta jämnt i sidledd vilket jag aldrig bekymrar mig för i XP:n. Fören är smal och här är det trängre än genomsnittet om man jämför en "normal" havskajak. Dessutom så behöver packningen passera ett hål på 19.5cm vilket kräver en del disciplin. Det är nog inte svårt att packa baktungt om man inte tänker sig för. Skruven till främre handtaget går ner en bit i lastutrymmet och om man trycker in packning långt fram så kan det kanske fastna där. Skruven går nog att kapa. På XP:n hade jag alltid en 15-liters-säck med kläder framför pedalerna. Det går inte med Commandern för här sitter som sagt pinnstyrningen i vägen.

Med anledning av mina år med XP:n så kommer jag säkert sakna gummicord och däckslinor i fören och vid sittbrunnen. Reval Kayaks har valt en ren och stilfull design före funktion här. Visserligen slår man inte emot linor när man paddlar vilket ju är bra. I aktern finns gott om gummicord och linor. Tyvärr är gummicorden extremt elastisk och den slappaste jag känt någonsin och det är tveksamt om man ens kan få ett A4-papper att sitta kvar. Den måste bytas ut.

Båten är visserligen alldeles för tung för sitt pris, det kan helt enkelt inte pratas bort. Man får tex en 18.6kg lätt Epic 18X för 9000kr mindre eller en Lettmann Speedliner LCS för 12000kr mindre om vi bara ska jämföra material kontra pris. Men Reval Kayaks håller iaf vad de lovar. De tre båtar de hade på lagret när jag köpte min, diffade totalt 150gram från lättaste till tyngsta båt och normalvikten är 24kg inklusive luckor, pump, roder, fotstöd och kompass. Commandern är en stor båt både längd- och volymmässigt så vikten i sig är inte anmärkningsvärt hög på något sätt. Låg spridning i vikt talar för mycket noggranna tillverkningsmetoder och jämn och hög, eller mycket hög kvalitet. Skrovet är extremt styvt och finnishen och detaljarbetet är top-of-the-line.

Egentligen brukar jag vara återhållsam med toppbetyg, men i nuläget är jag tämligen exhalterad över båten och ger betyget Mycket bra. Men det finns alltid potential för förbättringar. En femgradig skala är förövrigt för snålt. Utsidans anvariga ... större betygsskala tack! Det finns alltid en tendens att vara mer kritisk på detaljer när något är riktigt bra. "Varför valde de en sån här märklig lösning, när allt annat är så bra. Så onödigt!"

Liknande produkter: Epic 18X, Lettmann Speedliner.

Kundservice: Snabba svar både mail- och telefonledes. Blev väl omhändertagen under SKM.

Köpplats: Reval Kayaks

Pris: 35500

Plus: -Väldigt fin paddlingskänsla om man vill paddla framåt. -Nästan i klass med en surfskida i medsjö -Torr gång -Styrning och balans precis som jag vill ha den.

Minus:-Onödiga genomföringar i skotten. Min kajak är levererad utan genomföringar. -GPS facket saknar avrinning och är felvinklad -Sargkanten är för bred på sidorna och baktill. Kapell får svårt att sluta tätt. -Tung för att vara byggd i sandwichkonstruktion -Både för och akterskepp lättar ibland från vattenytan i grövre sjö. Tappar fart och styrverkan. - Sitsen passar motionspaddling, men i mitt tycke inte turpaddling. Den är lite för hög och kajaken blir vinglig i korssjö.

Kommentar: Sätter bara bra för jag tycker att den kan bli ännu bättre. Den är varken "snabbast" i motsjö eller medsjö, men den gör båda utöver det vanliga. Relativt snabb i motsjö, men stampar lite lätt. I medsjö är den fruktansvärt rolig och går att styra i nästan alla lägen förutom i vågor >2 meter då aktern släpper vattenytan och kajaken blir orolig. När den hamnar i uppförsbacken kan fören lätta och då styr den oerhört kvickt. Jämfört med Extremen är Commandern som en gocart och Extremen som en långtradare. Nackdelen i medsjö är att den doppar fören lite och därmed bromsar den lite i krabb medsjö.
På slätvattenär den lätt att trycka upp i farter som får de flesta havskajaker att bete sig som badankor.
Vattenavrinningen från fördäck fungerar väldigt bra. Har paddlat utan kapell i havssjö utan problem. Brytande sjö slår dock in från sidan eller bakifrån.

570 cm är ganska långt, men kajaken känns nästintill lika smidig som en turkanot.
Lastad i vågor går den bra, men fartegenskaperna är inte lika bra som på slätvatten.

Uppgång från sidan eller gränsle går bra, men inte lika enkelt som med en fullstor sittbrunnsöppning. Inga problem att bada fötterna på ena sidan. Kanoten är trots allt 57 cm bred. När jag provpaddlade Commander första gången 2006 hade kajaken en högre sits (ca 2 cm) tagen från Extremen. Med den kände jag mig inte säker ute på havet, men med den nya sitsen känns kajaken mycket stadigare.

Har inte provrollat och den inbjuder inte heller.

Skruvarna som fäster sitsen är för långa och ligger bara 2-3 mm från skrovet. Ifall kajaken lastad läggs på en klippa är risken stor att skruvarna trycks genom skrovet. Inget större problem att byta M6 20 mot kortare. Jag slipade ner ett par M6 16 till 13 mm. Jo, jag har två deformationer i skrovet, men lyckligtvis inga hål.
Hade jag stått ute i skärgården med två hål i skrovet hade jag inte sagt några snälla saker.

Kundservice: Ibland går det snabbt och ibland tar det lite längre tid, men jag vet att jag alltid får det jag vill ha.

Köpplats: Reval Kayaks

Plus: Snygg, Snabb, Lastar mängder, Skön i vågor, Bekväm

Minus:Dyr men väldigt mycket kajak för pengarna. Väl värt det mao.

Kommentar: Lika snabb som den är på plattvatten, lika snäll och hanterbar är den i vågor.
Det är en trygg kajak med en finish som ligger i det absoluta toppskiktet, om inte i ledningen. Skrovformen borgar för en god hydrodynamik såväl tom som lastad.
Jag upplever den inte som rank när den är tom utan på sin höjd "sportig" men väldigt trygg med last. Med ett deplacement på 165kg så har jag inga problem att hålla den på ca 7-8 km/h många timmar i sträck.

Detta är kajaken jag skulle ta på långfärd, och faktiskt också gör, vilket jag känner mig previligierad för.
Det är dessutom kajaken som jag motionspaddlar i när vintern kopplat sitt grepp.

Med rätt skötsel och lite omvårdnad hoppas jag att den kommer att vara min följeslagare många mil och år i havsmiljö.

Liknande produkter: Extrem Type-R

Kundservice: Exelent på alla sätt.

Köpplats: Reval Kayaks

Pris: 35500

Plus: Bra sittställning, bra styrning och lätt att trimma med last.

Minus:Priset i kronor även om den är värd det. Vikten - för de med DKM+ ambitioner.

Kommentar: Fick tillfälle att paddla några vändor i början av april med en Commander. Kallt i vattnet och lite ringrostig men fann snart en bra rytm. Fick stanna vid en brygga efter en km och flytta fotstödet. Enkelt på bryggan att lossa två sprintar och dra hela stödet fram eller bakåt. Linorna följer med och behöver inte spännas separat. Jag hade lagt packpåsen i främre stuven och konstaterade att kanoten blev lovgirig då. Flyttade påsen och skorna (ca 3 kg) till stora luckan bak och då blev balansen i sidvinden perfekt.

Mycket bra känsla i styrningen med pinne och fast fotstöd. Har själv en Icefloe som jag försett med hel plyfaskiva att stödja fötterna mot och här var känslan bekant. För de som är van vid knäna-åt-sidan och fotpedaler på sidorna är kanske steget till Commander och pinnstyrning större. Rodret har bra effekt till skillnad från de "bromsklaffar" många andra havskajaker r utrustade med.

Med lånad GPS toppade jag 12,6 km/h (6,8 knop) i en kort rusch med Lendal SeaMaster. Snittfarten på första turen var 9,3 km/h (5 knop) och nu skulle jag nog kunna höja den till 10 km/h med min Archipelago utan vidare.

För att vara en havskajak är Commandern smal där jag sätter i paddeln. Den har inga utstickande linfästen som man slår i heller. Enkel att paddla bra!

Jag har paddlat DKM+ ett par gånger och Commander skulle vara en bra kanot för det. Ett minus finns dock och det är vikten. För att bli realistiskt bärbar under de tre lyften (150-380 meter) så bör en kanot väga max 20 kg. Commandern är 4-5 kg tyngre. Det går åt en vagn. Iofs tar det en minut att lasta på och en minut att lasta av. Det innebär 6 minuter på 6-8 timmars paddling (beroende på vem som håller i paddeln).

Balansen var inget problem med den låga glasfibersitsen som fungerade bra för min bak när jag väl hittat rätt läge för fotstödet.

Jag använde vinterkapellet med en bra ficka där sportdrycksflaskan fick plats. En bra kartficka med krokar att fästa över kapellet fanns också med. Uppskattade också lattan i kapellet som höll det fritt från knäna.

Jag är 195 cm låg och fick plats bra och det var lätt att komma i o ur kanoten. Min egen är lite pyssligare eftersom den brunnen bara är 55 cm lång. Föredrar en lång brunn när man ska gå iland på någon ö.

Liknande produkter: Lettmann Speedline och Epic 18X är konkurrenter och jag har inte handlat än...

Tillägg 2009-06-15:
Var nere i Gbg och hämtade en Commander...

Kundservice: Mkt bra. De hade tom smort skrovfästena för sitsen med vattenfast fett.

Köpplats: Reval Kayaks


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.