Znida en egen stock...

Hej

Jag har funderat länge nu på att snida en egen stock i laminat till min gamla Husqvarna, 30-06 men inte riktigt kommit till skott på grund av okunskap. Upplys mig!

Har någon tips på vart man får tag på material, tillvägagångssätt för att få rätt mått, vikt och passform? Kan man köpa halvfärdiga stockämnen som man får fila det sista på själv? Litteratur osv.

Mycket tacksam för tips så jag har nått att pyssla med i vinter!

/Lars
 
Samma här!

Har kommit så långt att jag limmat till ett block ur 7mm plywood. Jag befarar att slipningen kommer att gå åt fanders senare pga att plywood är krysslimmat, jag får se. Jag har inga som helst krav på finish utan bara på funktionalitet så det kan gå ändå. Jag har inte funnit nån svenskspråkig litteratur, bara engelsk (som jag inte läst eller köpt).
Litteratur och grovfrästa kolvar finns att köpa hos Nilssonimport i Insjön. http://www.nilssonimport.se (eller .com)

Dom har även kolvmakarverktyg såsom nätskärningsgrejor etc.

Det finns en man som heter Jonny Boberg som grovfräser kolvar, vet inte vart han finns eller om han är dyr, men han ska tydligen vara bra.
Annars är det till att fila, mäta, fila, mäta....tills du är nöjd. (eller trästycket har förintats ;-) )

Du kan ju återkomma med lite lägesrapporter, skulle vara roligt att se hur det går. Själv har jag bara ett oisolerat förråd att hålla till i så det blir stiltje i vinter är jag rädd.
/BAX
[Ändrat av BAX 2001-12-07 kl 21:43]
 
Osäker på materialval

Hemsidan du hänvisade till gav mycket tips och ideer. Att köpa ett grovfräst ämne är nog det som lockar mest, men ska man välja valnöt eller laminat? Båda kostar lika mycket. Vilka fördelar och nackdelar finns det med det olika ämnena?

/Lars
 
Vet inte så noga..

Det fanns en diskussion om det på annan plats på den här sidan.
Jag har iallafullafall funnit Jonny Boberg, han finns i Bjursås, Dalarna, 023-511 35 eft. 16:00.
Han har även bäddpasta om du vill plastbädda stocken, han kan säkert ge en massa goda råd också (Har inte pratat med honom själv).

Laminat är väl vridstyvare, om du är ute efter extrem precision och inte vill ha plaststock. Sen ligger väl en del i betraktarens ögon, jag tycker att en fin laminatstock kan vara riktigt vacker.
Valnöt kan väl vrida sig lite men om man plastbäddar så verkar man kunna få fullt godtagbara träffbilder.
Det beror väl också lite på vad man ska jaga, jag är fullt nöjd med precisionen som en vanlig valnötstock ger.

/BAX
 
Jag är..

.inte riktigt med på vad plastinbäddning innebär. Lägger man ett plastskikt underpipan mot träet? Förhindrar det träets rörelser pga fukt och temperatur. Tror jag måste läsa på om det här innan slipen kommer fram...

/Lars
 
Korrekt!

Trä är ju ett levande material, så vid olika temperaturer och luftfuktigheter så vrider träet lite på sig, detta gör att stocken kan trycka på pipan om den tunna luftspalt som skall finnas där är borta.
De som är ute efter extrem precision plockar då loss stocken, täljer bort lite trä där lådan är infäst samt lägger på bäddpasta som dom sedan trycker ner lådan i. När pastan stelnat har man då "gjutit in" lådan vilket gör att träffläget blir stabilare.
Plasten skall alltså inte ligga hela vägen under pipan utan bara runt lådan, runt bultarna och klacken/-arna.
Under pipan skall det vara en tunn luftspalt (ca 0,5mm)

Mer att läsa finns på http://www.jaktjournalen.se under "Fråga vapensmeden".
Tror också att http://www.jagareforbundet.se har nåt att läsa.
/BAX
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.