Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp?

Va?!?! Gör Zeiss kikarsikten?

Jag är minst lika förvånad som du fast över vanliga hand kikare.Idag lärde jag mig något nytt och vart väldigt nyfiken på optiken i zeiss handkikare.

länk för sikten.

http://natur.astrosweden.se/kikarsikte/zeiss/505658

Till Ts

Jag har aldrig hållit i den handkikaren du tydligen menade men om den görs i samma fabrik som Zeiss terra kikarsiktena görs i skulle mitt råd vara att avstå då det varit mycket klagomål på optikens kvalité.

En toppklass Zeiss handkikare kostar å andra sidan 5 ggr mera. För mig är det svårt att motivera prisskillnaden. Distribution och vinstmarginaler kan förklara en del av prisskillnaden.

Rationellare produktionsmetoder sista decennierna kan ha gjort kvalitetsskillnaden mellan mellanklass och toppklasskikare mindre.

Sedan kan man ha tur eller otur med ett enskilt exemplar.

Jag tror att det går att göra fynd på marknaden.

Kanske så är Zeiss Terra 8x42 ett av fynden?

I majoriteten av mina uteaktiviteter följer en 8X20 med i stället. Tubkikaren är sedan det stora steget vid fågel och viltskådning.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En toppklass Zeiss handkikare kostar å andra sidan 5 ggr mera. För mig är det svårt att motivera prisskillnaden. Distribution och vinstmarginaler kan förklara en del av prisskillnaden.

Rationellare produktionsmetoder sista decennierna kan ha gjort kvalitetsskillnaden mellan mellanklass och toppklasskikare mindre.

Sedan kan man ha tur eller otur med ett enskilt exemplar.

Jag tror att det går att göra fynd på marknaden.

Kanske så är Zeiss Terra 8x42 ett av fynden?

I majoriteten av mina uteaktiviteter följer en 8X20 med i stället. Tubkikaren är sedan det stora steget vid fågel och viltskådning.

Thure

Nej Terra är inget fynd. Tvärtom. Zeiss conquest, swarovski cl, kamakura, kahles är nog mera det du menar med fynd. Bra kikare som fungerar och kostar mindre än hälften mot toppmodellerna.

Jämförde snabbt en Zeiss terra 8x42 och en nikon monarch 3 8x42 på Xxl. Blev lite förvånad, men Nikon-kikaren kändes spontant klart skarpare. Dessutom billigare.

Nu är det äpplen och päron, men för samma pengar som den nya Zeissen får man lätt en begagnad Swarovski 7x42 porro. DET är en sjutusan till kikare.

Jämförde snabbt en Zeiss terra 8x42 och en nikon monarch 3 8x42 på Xxl. Blev lite förvånad, men Nikon-kikaren kändes spontant klart skarpare. Dessutom billigare.

Nu är det äpplen och päron, men för samma pengar som den nya Zeissen får man lätt en begagnad Swarovski 7x42 porro. DET är en sjutusan till kikare.

Poroprismakikare är klart underskattade. När jag ska ut på fjället är det min Swarovski habicht 8x30 som får följa med. 3D känslan i den är helt fantastisk. Köpte den ny för några år sedan. Tror priset ligger på ca 7000kr idag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips