Zandstra Blade samt Crispi Stetind / Alpina Alaska

Intressant Knall.

Jag får mäta lite mera. Jag har rätt många olika skridskopar att jämföra med hemma i garaget. Har du någon uppfattning om olika skjutmått i plast resp metall är mer eller mindre exakta? För istjocklekar räcker plastskjutmått bra och även när jag väljer borr etc. Metallskjutmåttet vi har hemma har kortare nonieskala än mina plastskjutmått.

Thure
Kan tillägga att man bör använda plast-skjutmått om man mäter över en egg. Vi använde al
Intressant Knall.

Jag får mäta lite mera. Jag har rätt många olika skridskopar att jämföra med hemma i garaget. Har du någon uppfattning om olika skjutmått i plast resp metall är mer eller mindre exakta? För istjocklekar räcker plastskjutmått bra och även när jag väljer borr etc. Metallskjutmåttet vi har hemma har kortare nonieskala än mina plastskjutmått.

Thure
Svarade inte på din fråga: Vi upplever att metall-skjutmått repeterar bättre men även noggrannhet och mätmetod spelar in. Vi använder plast-skjutmått för uppmätning av vassa eggar för att inte skada eggen. Finns risk för små urflisningar om man använder metall. Privat använder jag det här skjutmåttet: https://www.wurth.se/produkter/hand...utmatt/skjutmatt-digitalt/#/artiklar/07157619

Noggrannhet 0,03 men de specificerar inte om det är+-. Men svårt att mäta så noggrant pga avsaknad av konstant mättryck, att man mäter över en stor area och att måttet ändras om man råkar vinkla skjutmåttet. Tar man i för mycket böjer sig mekanismen/armen. Speciellt om det är ett skjutmått i plast.
 
Det finns mätverktyg som är lite bättre för plåt. Brukar se ut som ett öppet D. Sen skruvar man på en skruv. När momentet blir tillräckligt högt slirar skruven. Om noggrannheten är 0,01 så känns det tillräckligt. Ska kolla om jag hittar något på nätet när jag har tillgång till dator.
Gissar att du tänker på en mikrometerskruv?
 
Mikrometerskruv är en del av mätverktyget mikrometer.... om vi ska vara petiga, vilket kan vara bra när det ska mätas noggrannt.
 
Skjutmått används för att mäta 1/10 mm. Mikrometer används för att mäta 1/100 mm.

Jag föredrar själv Mitutoyo skjutmått. Oavsett vad som hävdas om noggrannhet så är det bäst att mäta 1/10 mm med det. I alla fall om du vill ha korrekt mätvärde.
 
Nu blev det helt plötsligt mätteknik och inte skridskoåkning. Isarna har kanske inte lagt sig än så vi har tid med en utvikning?

Malmstroem är på rätt spår.
Skjutått används när man "bara" behöver möta 10-delar och mikrometer upp till 100-delar av millimeter.
Det har inte med instrumentets noggrannhet(tillverkningsprecision) eller precision (antal decimaler på skalan) utan beror på att mätmetoderna inte är bättre, dvs handhavandet. Det är helt enkelt så att en liten sne vinkel, eller stark tumme påverkar resultatet mera än själva instrumentet.
Ett skjutmått med tusendelar mäter med andra ord inte bättre än ett skjutmått med 10-delar.
Skall man mäta 1000-delar så måste människan bort ifrån mätsystemet, då används mätmaskiner.
 
Tack för tips om skridskor Thureb mfl. Mycket nöjd med mina skyllemarks röda. Valde den kortare modellen för smidighet och det känns också som ett bra val. Känner att skenan är bredare än andra skridskor jag provat och förstår att det är en fördel i många förhållanden. Testat både på naturis, Östermalms rundbana och ishall. Kan eventuellt tänka mig att skaffa en smalare skena för hård jämn is eller en längre Skyllermarks för sämre isförhållanden i framtiden men aldrig en skridsko utan möjlighet till sidojustering. Fick bättre balans när jag flyttade ut bindningen från centrum. Tådelen vinklad lite utåt. Högerskridskon blev bra direkt men vänster får jag jobba med lite till. Kan till viss del handla om sämre balans och svagare muskler i vänsterfoten som i sin tur resulterar i sämre teknik men det blev helt okej. Efter justeringen blev skäret tystare och jag kunde lägga mer vikt mot ytterskäret/lateralt. Kan inte så mycket om teknik men det kändes rätt. Kunde balansera länge på skridskon både på ytter- och innerskär utan att tappa balansen (framförallt höger skridsko). Balansen på vänster kom inte lika naturligt. Jag var tvungen att tänka på viktfördelningen och riktningen på skenan vid isättning. Kändes som att jag var lite feg med viktfördelningen och att jag la för mycket vikt på insidan av skridskon. Någon som har tips om tekniktips på YouTube eller i skriven form? Hittat någon video men de gick inte in på detaljer.
 
Mikrometerskruv är en del av mätverktyget mikrometer.... om vi ska vara petiga, vilket kan vara bra när det ska mätas noggrannt.

Denna finns till rimligt pris,jag vet inte hur exakt hundradelarna är men då jag ville mäte bromsskivor på bilen som fått en kant (och därför funkade inte skjutmått, eftersom kanten tagit emot för själva skivan) dög den utmärkt för att få en tiondels milimeter

Känner att jag tipsat lite ofta om blå butikens varor, men nej , jag har ingen annan koppling än att jag är kund där.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.