Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell?

Hur ser en kamerakrok ut? Har du fler så kan jag vara spekulant på en sådan!

Jag har en kamerakrok på min Alaska från förra årtusendet men gillar den inte. DÅ jag böjer mig i vissa vinklar får jag den i nacken på ett oskönt sätt, händer inte ofta men ja ghänger hellre en längre oc bredare kamerarem antingen runt halsen direkt eller runt hals + en eller två pinnar högst upp på ramen (sistnämda kräver rejält lång rem). Tyvker också inte om kamerans tyngd på ryggsäcken just där kroken sitter.

Men har man smal kamerarem och inte vill svettas onödigt mo ahlsen så var så god att prova eller inte tycka som jag.

/Patrik, som numera sällan vandrar med systemkamera, nu blir det mer kompakt- eller hjälmkamera

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det ser ut att vara en Grönland Expedition* från sent 70-tal/tidigt 80-tal.
Hakarna låser du locket mot säcken med, i D-ringarna. (En mycket hållbarare [och klart fail-safe]
lösning än alla de olika plastspännen dom provat genom årtiondena, men lite tyngre också.)
4-stegad ram är helt naturligt med tanke på åldern, de 5-stegade kom långt senare...
Jag rekommenderar att du limmar på gummitassar på ramen, då står den stadigare
och repade golv är ett passerat kapitel...

*Ursprungligen kallades säcken så, uppkallad efter den Grönlandsexpedition där dom fick sitt
inledande elddop. [Hm, borde nog vara isdop i den här användningen av det gamla talesättet...]
Med tiden blev det bara Grönland...

PS
Har en kamerakrok till såna där om du vill ha. Kom över en näve såna nyligen,
är 10 spänn + frimärket OK?

Hej.

Har du fortfarande kvar kamerakrok. Intresserad av 2 st i såfall.

Med vänlig hälsning
Mikael

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips