Ytterligare en 5,20 m kanot :-(

Det är väldigt fascinerande att till synes små skillnader i längd och bredd kan ge så stora variationer i uppförandet. Det är verkligen komplext samspelet mellan kajakens former, vatten, vind och inte minst framdrivaren.

Tänker som Stuvarn att lite längre längd ska ge fördel i högre fart men samtidigt så kan man ju fundera på att om den genomsnittliga våglängden är kortare än kajaken så måste man mer som tvinga den genom vågorna jämfört med en kortare kajak som kanske blir mer följsam. Men som Siven säger så verkar många olika kombinationer av beteenden finnas så det är praktiska försök som gäller.

Själv paddlar jag en 5,65 m lång kajak på Baggensfjärden utanför Stockholm som ofta är ganska krabb och det blir rätt jobbigt emellanåt och det vore intressant att prova en något kortare eller kanske t.o.m. en 5,20 för att se om det gör skillnad.

Återkommer med iakttagelser när jag hittat lämpligt testobjekt men temperaturen börjar nu krypa ner mot det mindre behagliga så det dröjer nog.

/Gösta W

Total längden är ett väldigt trubbigt mått på om kajaken har någon fartpotential.

För deplacementfart brukar man istället prata om längd/bredd förhållande

http://www.bymnews.com/photos/displayimage.php?album=346&pid=74882

Och tyvär alla kulramskramare man kan nog ana att en och annan dator varit inblandad vid konstruktionen :)

Ett annat viktigt förhållande är vikt/effekt desto lättare båt och starkare motor desto fortare går det

Här några kloka ord från kanot.com jag tror att det är Sveriges sista internationellt kända kanot konstruktör Leif Andersson som skrivit

http://www.kanot.com/t2.aspx?p=60689

Hans Friedel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Total längden är ett väldigt trubbigt mått på om kajaken har någon fartpotential.

För deplacementfart brukar man istället prata om längd/bredd förhållande

http://www.bymnews.com/photos/displayimage.php?album=346&pid=74882

Och tyvär alla kulramskramare man kan nog ana att en och annan dator varit inblandad vid konstruktionen :)

Ett annat viktigt förhållande är vikt/effekt desto lättare båt och starkare motor desto fortare går det

Här några kloka ord från kanot.com jag tror att det är Sveriges sista internationellt kända kanot konstruktör Leif Andersson som skrivit

http://www.kanot.com/t2.aspx?p=60689

Hans Friedel

Tack Hans för de orden som stödjer (i alla fall lite) en gammal Tornadogast´s funderingar.

Kunden är människans bästa vän!

Kan vi bli lite mer specifika när det gäller vilken 5,20-kajak som kan vara lämplig att ta nästa steg i utvecklingskedjan i -> stabil havskajak (nu) ->halvstabil turracer -> ostabil racer.

Gillar listor och det finns många 5,20 att välja mellan så jag radar upp några som kanske någon kunnig vill påta sig att klassificera egenskaperna hos: Streamliner, Viper 55/51, Cayenne, Tahe Multisport (oprövad?), Coastrunner, Vajda, m.fl..

Att vänja sig vid rankhet diskuteras ju f.n. men utgångspunkten här är att med 'normalt' balanssinne kunna lära sig behärska kajaken på några turer, en hel sommar skulle säkert få mig att tröttna plus att jag inte gillar att bada överdrivet mycket.

Om du vill lämna dom lite stadigare havskajakerna så kan ju första steget var en Lettmann Streamliner, nästa steg kanske kan vara en Nelo Viper 60 sen Nelo Viper 55 å sen kanske en Vajda CivetCat å sen en Nelo Viper 51 å sen ............. :)

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips