Ytterligare en 5,20 m kanot :-(

Såg på Tahes sida att de kommer med en ny kanot kallad Multisport. Måtten är 5,20 x 0,52 m vilket jag tycker är trist. Jag har hört massor av argument varför kanoterna bör vara 5,20 m långa men ingen har hittills övertygat mig att det verkligen är bättre än att förlänga kanoterna några decimeter. Jag tror att en kanot 5,50 - 5,60 m kan behålla den smäckra nosen som klyver sjön bra utan att tappa bärigheten och gå rakt igenom den krabba sjön vi oftast har där jag paddlar.

De tävlingar som kräver "ICF-mått" är Kanotförbundets Veterancup men jag tror att deltagarna där inte behöver de här lite stadigare kanoterna. Varför inte låta oss andra få en lite stadigare kanot med längre nos så vågorna hinner rinna av innan de kommer till sittbrunnen. Jag tror marknaden för en sådan är större än deltagarantalet i Veterancupen...
 
Vi var tre personer, alla med olika kajaker, ute i helgen och paddlade en sväng från Nynäshamn ut runt Gunnarsstenarna . De var i längderna 530, 550 och 570. På slätvatten var den långa snabbast eller rättare sagt den har högst toppfart, men i havssjö (med eller motsjö) var det snarare det omvända.

Den långa hade ofta ~1.5 meter av akter eller för ovan vattenytan och tappade fart och styrförmåga.

Vi kunde också konstatera att kanoterna surfade olika typer av vågor bättre eller sämre, men det kan ha mer med kajakernas skrovdesign än längd.

Kajaker med mycket volym i förskeppet måste över varje våg vilket tar tid det också.

Så nyttan av de där extra decimetrarna är nog mest just toppfart på slätvatten samt lite extra packvolym.
 
Ang kajaklängd vs vågor

Vi var tre personer, alla med olika kajaker, ute i helgen och paddlade en sväng från Nynäshamn ut runt Gunnarsstenarna . De var i längderna 530, 550 och 570. På slätvatten var den långa snabbast eller rättare sagt den har högst toppfart, men i havssjö (med eller motsjö) var det snarare det omvända.

Den långa hade ofta ~1.5 meter av akter eller för ovan vattenytan och tappade fart och styrförmåga.

Vi kunde också konstatera att kanoterna surfade olika typer av vågor bättre eller sämre, men det kan ha mer med kajakernas skrovdesign än längd.

Kajaker med mycket volym i förskeppet måste över varje våg vilket tar tid det också.

Så nyttan av de där extra decimetrarna är nog mest just toppfart på slätvatten samt lite extra packvolym.

Har gjort liknande observationer på mina turer. Undrar var brytpunkten går med tanke på den ofta krabba sjö med kort våglängd vi har i svenska skärgårdar. Vad för skrov/längd är den mest optimala kompromissen?
 
Multisport eller ute på hvas?

It is all relative to where you paddle, if you are doing HÅEC for example an extreme 5,5m+ kayak such as a Rocket, F1 or Defender in the right hands is going to give you a competitive edge. But if you are racing out at sea you either need as mentioned a more stable 5,2m kayak for the reasons mentioned above, or alternatively a longer length with purpose designed hull for out in sea conditions such as an Ocean X or likewise model (cant name any other model but sure they are out there).

Multisport the term is often used in the wrong context, just as it is mixed in with "adventure racing" which has a different meaning outside of Sweden. So the Tahe kayak would be better termed "havs racer" perhaps?

Cheers

James
 
Ifall det bara gäller SKF tävlingar så är faktiskt motionsklassen öppen för alla typer av kajaker. För de som vill testa +520 kajaker har både Kajaktiv och Utinaturen flera modeller, t.ex. Sipre Millienium 558 x 50 cm.

Det är väl bara att testa och utvärdera? För egen del tycker jag att 520 cm blir bättre ju fler långa modeller jag testar. Eventuellt så är 520 skroven bättre testade och förfinade under många år. Det finns inte många långa skrov som fått stå modell för en annan tillverkare, dvs det som kommer ut ur fabrik är oftast bara provkört i datorn.
 
längdhysteri

jag har fått flera förfrågningar om långa kajaker av ickekanotister och alla tror att de behöver vara långa för att va snabba. Flera har trots att de inte klarat av att paddla i ranka havsracers helt avfärdat 520 båtar av turbåtstyp som för korta för dem och därmed långsammare än de tänkt sig. Flera har även avfärdat 593cm båten som långsam enbart på att den är 10-15 cm kortare än konkurrenterna vilket jag finner lustigt. Jag har själv inte en chans att hålla samma höga marchfart i en 590 kajak som i en 520 kajak som är något rankare men det rör sig inte om några större skilnader. rör sig om 2-5 s skilnad /km helt beroende på att toppfarten inte finns där och att kajaken blir osmidigare och tyngre.

Man kan inte köpa sig fart i kajak genom att köpa en längre kajak skilnaden är liten däremot kan skilnaden mellan olika modeller i olika förhållanden vara stor beroende på hur de är designade och den kapasitet man har. för att ta multi segmentet tex är det en jäkla skilnad i vissa förhållanden på de kajaker som är förlängda varianter på icf lådor och de som designats för att gå på havet . Skilnaden i upplevd stabilitet kan oxå variera väldigt mellan olika förhållanden i kajaker som känns lika stabila på platten.
 
Frågan man kanske ska ställa sig i så fall är om längden 5,20 är nåt slags optimum, och detta till stor del oberoende av kanotistens vikt och prestanda.

Om en landslagsman paddlar som snabbast i en 5,20-kanot, borde kanske de allra flesta paddla i en väsentligt kortare - om man antar att marschfarten är t ex 2 km/h lägre. Jag misstänker nämligen att fartskillnaden mellan en elitkanotist och en motionär är ganska stor, snarare än att km-tiderna skiljer sig på enstaka sekunder.
Jag har svårt att se att en given längd skulle vara den optimala för de variationer som gäller även inom segmentet motionärer eftersom det är en stor grupp.

Ju mer man paddlar desto bättre borde man kunna bedöma detta, eller åtminstone bedömer man det som gäller en själv med högre säkerhet.

Själv måste jag paddla mycket mer än vad jag gör den här säsongen för att tycka nåt om olika kajaker jag paddlar, men andra säsonger, på min blygsamma motionärsnivå har det ju känts som om jag (med gps:ens hjälp) kunnat märka skillnad mellan olika kanoter (med i sin tur olika längder).
 
Nu har jag fått de svar jag förtjänade - och förväntade ;-)

Trots det söker jag fortfarande efter en bärbar kanot med lång sittbrunn, pinnstyrning och den ska inte vara så tunn i förskeppet att den tar in sjöarna i sittbrunnen. Den ska med andra ord passa min vikt och de vatten jag paddlar i.

Trots att jag är "ickekanotist" är jag medveten om att jag inte kan köpa fart enbart genom längd. Däremot tror jag fortfarande att jag kan köpa fart genom att ha en tillräckligt stadig kanot som tar vågorna i mina hemmavatten på ett bra sätt så att jag kan paddla istället för att stötta eller bada...
 
Nu har jag fått de svar jag förtjänade - och förväntade ;-)

Trots det söker jag fortfarande efter en bärbar kanot med lång sittbrunn, pinnstyrning och den ska inte vara så tunn i förskeppet att den tar in sjöarna i sittbrunnen. Den ska med andra ord passa min vikt och de vatten jag paddlar i.

Trots att jag är "ickekanotist" är jag medveten om att jag inte kan köpa fart enbart genom längd. Däremot tror jag fortfarande att jag kan köpa fart genom att ha en tillräckligt stadig kanot som tar vågorna i mina hemmavatten på ett bra sätt så att jag kan paddla istället för att stötta eller bada...

Ungefär precis som jag tänkte - förutom att jag ville ha den rollbar i stället för stor sittbrunn - när jag byggde min senaste kanot..

Jag sökte efter något som gick att träna med i den halvstökig havssjö som vi oftast har här utanför Malmö. Alltså så pass smal och lätt att den är rolig att paddla men ändå tillräckligt med volym och längd för att tåla hyggliga vågor. Gärna med lite inslag av surfski för lek o bus.
Nu har jag ju inte riktigt lärt mig behärska den ordentligt ännu, så det är kanske svårt att uttala sig om det är ett lyckat koncept. Hastigheten tycker jag funkar men i vågorna är jag definitivt inte avslappnad (vilket i o f s kan hänga ihop med min bristande vingpaddelteknik..).
Hursom, den har varit väldigt utvecklande för min paddling i a f.. :)

/ Ulf
 
längd=fart är inte nödvändigtvis sant precis som bredd inte säger jättemycket om hur stabil en kajak är och många pratar om paddelyta som något absolutmått som berättar hur tung en paddel är att dra vilket inte heller stämmer annat än vid hjämförelser mellan omskalade paddlar med samma form. Det finns snabba långa kajaker och det finns snabba korta kajaker det finns kajaker som går bra i vågor både bland långa och korta kajaker och oxå motsatsen.

Övertro till mått och vinklar är inte konstruktivt ofta avfärdar vi bra grejer redan då vi läser specar. Detta är en av våra stora begränsningar som människor titta bara på megapixel hysterin. Van Dusen Eagle är fortfarande världens snabbaste icf racer i teorin. Jag har personligen aldrig gillat den modellen och många bättre men på pappret långsammare kajaker har kommit ut sedan dess. Min teknik är knappast något skolboksexempel på hur det skall se ut
jag är inte tillräckligt stark eller har tillräcklig syreupptagning enligt mallen skall jag bara sluta paddla för det? Nej mått och mätbarhet är bra i lab där man kan isolera saker men har ofta mindre och ibland ingen betydelse i praktiken då den stora komplexa verklighheten smyger på.
 
Har gått å skaffat mig en liten "kort" (5,20) kanot å har ännu inte närmat mig mina snitt som jag gjort i mina längre kajaker! Men vi får se kanske kommer jag dit :)
Håller med om att även formen på paddelbladet inverkar! Paddlar en Bracsa VII min(725cm) den har ett "vassare" bett å sliter mer än Bracsa IV min(som är lite "snällare" trots att den senare har större blad(735cm)
Har hoppat runt lite i mina kajaker å känner att man tappar lite känslan när man sitter i olika kajaker från gång till gång! Hade varit trevligt med en enda som hade klarat allt :) Som träning/motion även nöjespaddling med några dagars tältning å då tror jag i alla fall att båten måste vara något längre :)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr Ytterligare en kajakfråga... Nemo, Commander eller 18x? Paddling allmänt 5
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Kanot för storväxt Paddling allmänt 7
Rasmus85 Kanot att ta med barnen i.. Paddling allmänt 12
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Dcube Renovera kanot Paddling allmänt 3
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
fredolund Tre dagars kanot i Dalsland Paddling allmänt 5
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
Dr.Jones Kanot - dagstur, max en timme från Trollhättan Paddling allmänt 6
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Askel Turförslag 1v med kanot i Femundsmarka Paddling allmänt 5
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
QBert Identifiera Kanot Paddling allmänt 2
Attila Onak - hopfällbar kanot från Belgien Paddling allmänt 6
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
Jackonfire Esker Kanot Paddling allmänt 1
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
hfhfhf Kajak/kanot för ytterskärgård Paddling allmänt 18
Sigi reservpaddel i kanot? Paddling allmänt 8
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
avslutatmedlemskap160620 Kanot i kanothus och försäkring Paddling allmänt 4
TheLion Kanot 3 dagar västkusten? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
millgard Kanot Alterälven Paddling allmänt 3
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Peter_ Dalsland Kanot Maraton+ Paddling allmänt 5
Ninakanin Paddla kanot i Stockholms skärgård Paddling allmänt 10
Agadesign Paddla kanot i vättlefjäll Paddling allmänt 5
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
labbman Kanot/Kajak på dalslands kanal Paddling allmänt 4
jonny69 Paddla kanot Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.