Youtube filmer/klipp

Går gamla blad anv eller bara nya med ev śämre´stål som då ej böjs.
Som nödsåg kan man anv Tigersågsblad för trä ev fästa i en gamaml fällkniv.
Men det långa bladet går det ju fort.
Har du bild eller skiss på hur du fäster grenen i bladet.
Funderat på gammal motorsågs kedja?
Är det gammla tickor som brinner bra som ev ramlat ner på marken?
Hade ju Alltid flanell skjortor förr innan fleece kom ev är det 50% akryl då borde de torka ok
Hade en tjockare typ största fördelen var ju möjlighet att öppna knappar ber på hur varmt det var och har man underställ eller brynja under så torkar ev fukt snabbare.
Hade underställ,flanell,fiberpäls tröja och en lång vildmarksparkas utan foder med många fickor och blixlås ventilation under armar samt med huva,M59 byxor och regnställ och Alaskakängor.
Tyvärr ingen bra bild. Men jag gör olika varje gång, men ofta böjer jag en gren och sågar spår i ändarna så bladet inte kan vrida sig. Sedan låser jag fast det med grov ståltråd(typ najtråd).
Angående tickorna så hittar jag de oftast på träd som vält, bara att hugga den dom med yxa. Och när de börjat att glöda kan man strypa man syretilförseln med mossa t ex. Då kan glöden vara till nästa dag med lite tur.
Motorsågskedja känns lite tungt och otymligt tycker jag, men det kanske är riktigt effektivt.
 
Anl till komentar är att jag nästan varje längre promenad på kuperade stigar för vandring kör andra MTB och det blir stenar och rötter överallt och då jag tid sprungit mkt på bana och motionsspår lyfter jag ej fötterna mer än minimalt för att komma fram och i princip varje gång slår jag i kängorna i en sten vilket känns även med min mina lätta mountinerings/vandrings kängor.
Samma sak sker när jag går i blockterräng i fjällen och ofta får man ´sparka´in foten i en liten springa för att få någonstans att sätta foten i före man tar tag i en vass sten över huvudet och drar och trycker sig upp iaf på många ställen i Norge på markerade leder.
Lika på tex sträckan i Abisko fjällen mellan tex Stour-Kerbel och söder över på markerad led.
Där hade jag ej viljat ha mjuka trailskor.
Det fungerar nog bra tex i Rapadalen där jag en gång hade Haglöf-Alaska kängor men i Keb på Jo-Jo leden var kängor bra.
I år när jag gick i flera dagar på snöfält nästan hela dagen på led Öster om Hardanger Jökul hade jag blivit förkyld med lågskor.
Sedan tillkommer problem med hålfoten som när man går på vassa stenar känner man av detta väl mkt samt att man ej får stöd för fotvalvet.
Som du kan läsa i ´Normal packning´så väljer jag lättast möjliga utr men som ska klara lite snö och hård vind även på ´sommaren´och kommer ej ner under 8-9 kg + mat och då ofta 23 kg på tex 12 d tur med.
Jag kanske med damasker kunde tagit mina Garmont dragontail gtx kraftigaste varianten men avrådes av DNT personal på Haukeliseter norges motsv mot Keb fjällstation men större och finare läge samt (med buss utanför dörren).
Jag fick ändå snö i mina Garmont gtx tower 2.0 när jag glömde sätta byxkroken i snörningen på kängan fast ca 18 cm höga.(kängan på retur gick sönder eft några dagar ska nu testa Garmont dakota gtx nästa gång läder runt foten är det enda som håller).
(Sidan här tar ej mina ex på hur mkt snö det var)
 
Anl till komentar är att jag nästan varje längre promenad på kuperade stigar för vandring kör andra MTB och det blir stenar och rötter överallt och då jag tid sprungit mkt på bana och motionsspår lyfter jag ej fötterna mer än minimalt för att komma fram och i princip varje gång slår jag i kängorna i en sten vilket känns även med min mina lätta mountinerings/vandrings kängor.
Samma sak sker när jag går i blockterräng i fjällen och ofta får man ´sparka´in foten i en liten springa för att få någonstans att sätta foten i före man tar tag i en vass sten över huvudet och drar och trycker sig upp iaf på många ställen i Norge på markerade leder.
Lika på tex sträckan i Abisko fjällen mellan tex Stour-Kerbel och söder över på markerad led.
Där hade jag ej viljat ha mjuka trailskor.
Det fungerar nog bra tex i Rapadalen där jag en gång hade Haglöf-Alaska kängor men i Keb på Jo-Jo leden var kängor bra.
I år när jag gick i flera dagar på snöfält nästan hela dagen på led Öster om Hardanger Jökul hade jag blivit förkyld med lågskor.
Sedan tillkommer problem med hålfoten som när man går på vassa stenar känner man av detta väl mkt samt att man ej får stöd för fotvalvet.
Som du kan läsa i ´Normal packning´så väljer jag lättast möjliga utr men som ska klara lite snö och hård vind även på ´sommaren´och kommer ej ner under 8-9 kg + mat och då ofta 23 kg på tex 12 d tur med.
Jag kanske med damasker kunde tagit mina Garmont dragontail gtx kraftigaste varianten men avrådes av DNT personal på Haukeliseter norges motsv mot Keb fjällstation men större och finare läge samt (med buss utanför dörren).
Jag fick ändå snö i mina Garmont gtx tower 2.0 när jag glömde sätta byxkroken i snörningen på kängan fast ca 18 cm höga.(kängan på retur gick sönder eft några dagar ska nu testa Garmont dakota gtx nästa gång läder runt foten är det enda som håller).
(Sidan här tar ej mina ex på hur mkt snö det var)
Ja vikten i väskan är absolut en faktor, och det gäller ju att hitta det som känns bäst för en själv. Jag kan sakna lite att ha torra fötter. Trailskorna jag körde med är lika med en vecka av leriga och genomvåta skor/strumpor 😁 Men känslan att gå med ett par riktigt lätta löparskor slår fortfarande över på den positiva sidan. Sen kommer jag från orienteringen, så är väl kanske lite påverkad av det också...
 
Ja vikten i väskan är absolut en faktor, och det gäller ju att hitta det som känns bäst för en själv. Jag kan sakna lite att ha torra fötter. Trailskorna jag körde med är lika med en vecka av leriga och genomvåta skor/strumpor 😁 Men känslan att gå med ett par riktigt lätta löparskor slår fortfarande över på den positiva sidan. Sen kommer jag från orienteringen, så är väl kanske lite påverkad av det också...
Kan ju vara ok om man går en skogstur och har brasa på kvällen och kan torka utr och fötter.
Det var populärt förr att ha gummistövlar och då blev fötterna lite av detta man kallar skyttegravsfot de sista dagarna på en tur på kanske 12-14 d.
Att du har tränat upp fötterna i skogen är nog en förutsättning,men många läser nog och ser att många anv dessa skor men vet ej vad som krävs för förbredelser samt vid ev sår kan det lättare bli infektion då bakterier gillar fukt,ev får man ha med bakteridödande salva jag har zinkpasta och kaliumpermanganat vid mindre sår.
Ett extra par strumpor och en handduk kan man ju ta med med dessa skor eller om man vet att det ska regna mkt.
Jag försöker välja de lättaste kängorna och skorna med läder och styv sula.
Jag får ändå se till att lufta och torka kängor och i värsta fall ha de i innertältet och om torra sätta dom i plastpåse i Absiden och utanför på morgonen om bra väder så fort man vaknat.
 
Snyggt! När kommer part 2?

Det var en ambitiös rutt du valt och jag hann tänka att det kan vara svårorienterat. Men när jag såg att du utgått från Uppsala fick jag ihop det - du är ju självaste mr o-ringen!
Shout out till OK Linné!
Yes det är jag 😅😁 ska försöka få klart den till innan jul, men är nog mer realistiskt att det blir till början av januari.
 
Jag skapar avkopplande vandringsfilmer (4K med GH5) där man får följa en hel led och som avslutas med en summering / review av vandringen. Filmerna är väldigt högupplösta och ses bäst på TV / stor skärm;

Några av mina personliga favoriter
Island:
- Laugavegur Trail:
- Fimmvorduhals Trail:
(Träffade Kraig Adams på leden som är med i min film)

Skottland:
- West Highland Way


Har även flertalet svenska signaturleder för dem som är nyfikna: https://www.youtube.com/playlist?list=PLdJSdH59ImfXP9MwNFttmSCQRiscSmrSv

Tacksam för feedback rörande min kanal (https://www.youtube.com/c/JonathanLundmark) och mitt content, om ni gillar vad ni ser är jag även oerhört tacksam om ni vill prenumera på min kanal!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.