yet another bike sizing thread

Hej, jag tänkte skaffa en Surly LTH 26'', och behöver lite hjälp att välja rätt storlek.

Min längd ar 183cm, och jag tror att min "pubic bone hight" är 81-82 cm.

Jag har en cykel just nu som känns lite för stor men som fungerar, dess topp tubba längd är 60cm, och stand over hight är 81cm. Jag känner att jag stödjer för mycket vikt på armar och axlar när jag cyklar på den.

baserat på stand over hight tror jag att storleken 54 eller 56 skulle passa mig bäst...

Har någon råd på hur jag ska välja?

Också, om någon i Stockholms områden har en Surly i den storleken och inte har något emot att jag sitter på den, för att se hur det känns, så kan jag bjuda på en öl, eller en alkoholfri cider.

Hej, jag tänkte skaffa en Surly LTH 26'', och behöver lite hjälp att välja rätt storlek.

Min längd ar 183cm, och jag tror att min "pubic bone hight" är 81-82 cm.

Jag har en cykel just nu som känns lite för stor men som fungerar, dess topp tubba längd är 60cm, och stand over hight är 81cm. Jag känner att jag stödjer för mycket vikt på armar och axlar när jag cyklar på den.

baserat på stand over hight tror jag att storleken 54 eller 56 skulle passa mig bäst...

Har någon råd på hur jag ska välja?

Också, om någon i Stockholms områden har en Surly i den storleken och inte har något emot att jag sitter på den, för att se hur det känns, så kan jag bjuda på en öl, eller en alkoholfri cider.

Det räcker ju inte med att sitthöjden med sträckt ben i sadelrörets längd är 102% av innerbenslängden.
Lika viktigt är ju att avståndet sadelspetsen till mitten på styret är som underarmen och halva fingerlängden.
Är överröret för långt måste man ha styret längre akterut. En tjej jag hjälpte fick vända på styrstammen 180 grader.
Även en liten bakåtlutning av sadeln kan påverka komforten mycket negativt.
Att sadeln tillåter sittbenen att komma ner är oxså viktig.

go tur
Cykelanpassning är ingen kafferastsövning. Skräddad cykel brukar bli bäst.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips