xc-ice??

Re: Kul prylar

thureb; sa:
verkar det vara.

Det roligaste för min del är att jag tycker att det ger mig vatten på min kvarn om fördelen med att förskjuta skenan inåt på foten.

Jag skulle med glädje testa de här nya skapelserna men helst gratis i så fall.

Thure

Kan bara hälla mer vatten på din kvarn. Men menar du skenan som helhet eller framför allt främre delen?

J
 
Känns inte helt ok enligt mig!
Jag antar att man kommer kunna ta sig längre ut på tunna/besvärliga isar, men då kommer det vara lika mycket besvärligare att ta sig upp igen om(när) man plurrar. Det är ganska skönt att veta att man kan stå på isen man nyss åkt på...

(hej föresten alla mina skridskovänner :D )
 
xc-ice kommentar

Jag tycker mig ana att ämnet vad som räknas som "riktig" långfärdsskridskoåkning har diskuterats förut. Tex:

-Varför åka med två (skid)stavar som ger en sämre (trad) skridskoteknik?

- Kan man ha skidbindningar (lös häl) på långfärdskridskor? (Möjligen om man moddar dem själv)

- Åka i åtsittande kläder när ylleknickers har fungerat i flera hundra år?

De där tingestena är nog mest att betrakta som träningsredskap med stavar. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att den skulle vara att föredra framför skridskor när det finns bromsande snö på isen för balansen när man tar ut skären. Åtminstone för oss som skejtar på skidor under snösäsongen. Jämfört med rullisarna på grusade vägar innan skidsäsongen drar igång så tror jag att de kan funka som ersättning. Målgruppen är nog inte SSSK mfl utan snarare Gjutaren, Piteå Elit, Åsarna etc. Och en och annan skejtamatör som undertecknad som tappar alla rullskidmilen i övergången mellan förhatlig barmark och ljuv snö.

/Tommy

Tänk att man kan ägna sig åt så mycket spekulationer....
XC-ICE skidan är gjord för SKIDÅKARE som vill kunna träna SKIDåkning på is, när snön uteblir.

Hittade detta svar på ett annat forum, nämligen skidforum.se

"Köpte ett par i Januari för 2 år sedan, (2007) tänkte att jag måste få träna på något sätt när snön aldrig kom. Har dock bara testat dom en gång, sen kom snön! Men dom funkar klockrent, gick riktigt bra att skejta med, sen var dom ju perfekta att köra stakintervaller med, stadigt och bra med dubbla skenor!"

Så Tommy: - Du är inne på rätt spår tycker jag!

Och som svar till Dig thureb som tycker att gratis är gott:

- Hör med sparkfabriken i Dalarna om de inte låter dig få en gratis prova på!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.