xc-ice??

Vad är nu detta! http://www.xc-ice.se/

Det här är säkert fel forum för detta, borde nog vara i skidforat. MEN vad tror ni om denna skridskoskida. Är det att betrakta som ett träningsredskap för skidåkare (som rullskidor ungefär) eller kan det vara något att åka skridskor med?
 
Marknadsföraren säger:

"Oavsett behov ger XC-Ice en frihetskänsla och komfort ingen annan långfärds-skridsko kan åstadkomma"

Blir frihetskänslan större med en stor och klumpig skridskoskida på foten än en vanlig långfärdsskridsko?
Ser mest ut som en stavdriven gimmick, tror inte att den är så skoj utan stavar.

-Palle
 
Det står ju rätt mycket om syfte och fördelar.
Troligen är det så att det man vinner i komfort kanske man förlorar i verkningsgrad. Eller inte...

Lite allmänt tycker jag dock att det kan vara ett kul försök, som riskerar att sågas av rent konservativa skäl.

Det är ju ett nytt sätt att åstadkomma det långa bladets fördelar ihop med de korta bladens...
Eller så är det nackdelarna från båda koncepten man lyckats para ihop... :)
 
Undrar dock vad de menar med "fjädrande löpsteg till skillnad från vanliga stumma skridskor"??

Skridskor är ju designade för att vara stumma och att inte flexa speciellt mkt i någon riktning.

Sen kan man fundera över säkerhetsaspekten om man åker på naturisar med XC-Ice med pikning, flythjälp mm.

Men kanske på rätt plats och med rätt förutsättningar kan det vara roligt med XC-Ice som skidträning. Ersättning för skridskor tror jag inte på och varför skulle man vilja det...:)

J
[Ändrat av Jonas.O 2006-10-06 kl 15:17]
 
Jonas.O; sa:
Sen kan man fundera över säkerhetsaspekten om man åker på naturisar med XC-Ice med pikning, flythjälp mm
Hmmm... Tanke: Kanske man kunde köra med "förlängare" vid tunna isar, d.v.s. en längre mittendel mellan de båda skendelarna. Kanske kan man då åka på tunnare isar? Och premiäråka en dag tidigare än alla andra?
 
kr-val; sa:
Hmmm... Tanke: Kanske man kunde köra med "förlängare" vid tunna isar, d.v.s. en längre mittendel mellan de båda skendelarna. Kanske kan man då åka på tunnare isar? Och premiäråka en dag tidigare än alla andra?

:) Aha! Det är så dom tänkt alltså.....längden på skapelserna skall alltså vara omvänt propotionell mot den förväntade istjockleken!

Samtidigt får man bara mer av den komfortabla fjädringen oxå!

Men frågan uppstår... kan du kalla det för skridskopremiär då!? ;)
[Ändrat av Jonas.O 2006-10-06 kl 15:55]
 
Känns diskussionen igen?

Jag tycker mig ana att ämnet vad som räknas som "riktig" långfärdsskridskoåkning har diskuterats förut. Tex:

-Varför åka med två (skid)stavar som ger en sämre (trad) skridskoteknik?

- Kan man ha skidbindningar (lös häl) på långfärdskridskor? (Möjligen om man moddar dem själv)

- Åka i åtsittande kläder när ylleknickers har fungerat i flera hundra år?

De där tingestena är nog mest att betrakta som träningsredskap med stavar. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att den skulle vara att föredra framför skridskor när det finns bromsande snö på isen för balansen när man tar ut skären. Åtminstone för oss som skejtar på skidor under snösäsongen. Jämfört med rullisarna på grusade vägar innan skidsäsongen drar igång så tror jag att de kan funka som ersättning. Målgruppen är nog inte SSSK mfl utan snarare Gjutaren, Piteå Elit, Åsarna etc. Och en och annan skejtamatör som undertecknad som tappar alla rullskidmilen i övergången mellan förhatlig barmark och ljuv snö.

/Tommy
 
Re: Re: Känns diskussionen igen?

rosengrenerik; sa:
Som att svära i kyrkan ;-)

Att häda är helt ok när det inte gäller religion. Jag håller med om att det här var på gränsen. Det är lite av charmen med just långfärdsskridskomaffian. Men vi som bor tillräckligt långt norrut ser den naturliga sucesionen mellan is och snö på ett annat sätt än söderut. Allt har sin tid. Även skidåkningen. Om vi ska behöva tåla tjafset om vitsippor i april/maj så får ni ta lite nysnö av och till i december-februari (med utgånspunkt från den förutfattade meningen att alla som är emot snö på vintern bor i Svealand och söderut).

/Tommy
 
Rolf Gezelius 1982

Skridskor på 60-65 cm upp till 75 cm beskrivs i Rolf Gezelius bok ”Långfärdsåkning på skridsko” från 1982 PÅ sidan 22.
ISBN 91-32-31040-4

Per Brune
 
Kul prylar

verkar det vara.

Det roligaste för min del är att jag tycker att det ger mig vatten på min kvarn om fördelen med att förskjuta skenan inåt på foten.

Jag skulle med glädje testa de här nya skapelserna men helst gratis i så fall.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.