X/Y eller Lat/Long

Vad ni krånglar till det, en PDA med gps och kartprogrammet OZI/CE i vilket man kan välja x/y eller lat/long efter behag

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men då får du ju inte TMC i alla fall. Kameravarning kan du få, med rätt program.

Visst kan man transformera med en programmerbar räknare, om man vill.

Min gamla eTrex Vista kan också visa lat/long samt en valfri inställning samtidigt.

Hmm, jag har kollat in "stora" StreetPilot tidigare, och de hade inställningar för olika koordinatsystem. Har det försvunnit?
Efter lite kollande har jag insett att jag förmodligen blandar ihop detta med mer kombinerade bil- och terräng-GPS, som gamla GPS V eller GPSMAP 60 CX eller liknande. Det verkar mycket riktigt inte gå på dagens StreetPilot.

Jag ska gå och kasta mig på mina svärd.

Anders

X o Y koordinater

Samma sorts knog som mig! Eftersom jag antar att du har en laptop så rekommenderar jag Kartex. Där kan du "växla" mellan aktuellt kartdatum ( x o y) och long, lat. Enkelt att skriva av. Det funkar bra.Testat vid besök norr om Idre med Garmin Nuvi 360.Jobbig väg med uppkoppling är koordinattransformation på LMV:s hemsida.

/Janne
[Ändrat av lattan 2007-02-09 kl 22:41]

Ännu enklare att köpa en begagnad äldre handhållen GPS, t ex Garmin eller Magellan. En sådan bör du kunna hitta för några hundralappar. Jag gav bort en.

De äldre modellerna hade man inte börjat förenkla så att alla finesser som olika koordinatsystem och kartdatum togs bort.

GPSU

Kör man med laptop eller PC kan man också använda programmet GPS Utility, som funkar utmärkt som kommunikation mellan dator och GPS. Det kan enkelt konvertera värden mellan olika koordinatsystem, inte minst RT90.

http://www.gpsu.co.uk

Mvh
Stefan N.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips