X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig??

Jag har kommit över 2 X-LITE RS havskajaker någon som har erfarenhet av dessa? Jag är helt grön på det här och undrar om den här modellen är nybörjarvänlig? eller har jag helt tagit mig vatten över huvudet ;)

Antar du menar Point65 X-lite? I så fall är de finpaddlade men ganska utmanande. Liten initialstabilitet och ganska liten sittbrunn. Bra respons på att få fart och manövrera, dock. Man ska väl inte vara överdrivet stor i kroppen om man ska trivas i den. Men, som vanligt, man kan anpassa och träna sig till att åka bra i nästan vilken kajak som helst. Sjötimmar gör mer skillnad än kajakval.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ja,jag menar point 65 x-lite. Har aldrig suttit i en kajak eller kanadensare. men till våren ska det bli av. Jag är kort , bara 1.50. så utrymmet blir nog inte det största problemet. oroar mej mest att det ska kännas instabilt.

Min sambo är 1,65 och väger dryga 55 kg. Hon paddlar X-lite sedan snart fem år tillbaka och tycker den är den kajak som passar henne bäst. Med hennes vikt har hon heller inga problem att ta mycket packning när vi är ute på övernattningsturer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips