Windstopper + vattenpelare

Windstopper är i grunden samma membran som Gore-Tex och har därför samma vatten pelare på själva tyget. Skillnaden är att Windstopper inte har tejpadesömmar och därför läcker, krasst uttryckt är windstopper inget annat än en läckande gtx jacka...

/J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
windstopper

Bara undrar var du har fått det ifrån. Jag har själv en ws jacka och kan säga att vid regn så läcker tyget lika mycket som sömmarna så ws är inte samma material som gt fast utan tejpade sömmar. angående vatten pelaren så tror jag att windstoppers ligger på 5 m och gore tex på typ 29 m kan dock vara fel.

Windstopper

Enligt Gore har GoreTex en vattenpelare på 28m och Windstopper (WS-SoftShell iaf) en vattenpelare på 1m.

/Martin

Samma material, inte samma "form"

GoreTex och Windstopper är såvitt jag vet samma material (PTFE), dock inte riktigt i samma "form". Goretex är tätare (läs: inte lika uttänjt) och därmed mer "finperforerat".

[Ändrat av haskell 2004-04-03 kl 00:07]

Orsaken är F.E.M.

Anledningen till att jag frågar är att man enligt F.E.M.´s regler måste ha skalplagg som klarar 1500 mm vattenpelare....

Windstopper shell har en vattenpelare på ungefär 5m, alltså vattentät, men dock ej vattentäta sömmar, sen har tyget en DWR finish som hjälper till att vattnet pärlar sig på tyget

Windstopper shell = Activent

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips