Western Moutainering

Huruvida Ultraliten är tight vet jag inte men när jag skulle köpa ny säck valde jag Alpinelite just pga. att den beskrivs som samma säck men vidare.
Och jag kan inte annat än stämma in i lovorden om WM:s kvalitet
 
WM HighLite?

Jag använder en Rab Quantum 400 Endurance vår t.o.m. höst. Väldigt bra säck, och varm, för varm för mig under somrarnas fjällvandringar. I somras hade jag säcken som sovtäcke hela tiden. Komforttemperatur anges till -5 grader celcius, vilket jag uppfattar som väldigt försiktigt.

Har tittat på WM:s HighLite.

BS2010WM.jpg


Säcken väger under halvkilot. Enligt WM: s hemsida anges komforttemperatur till drygt 4 plusgrader ( http://www.westernmountaineering.co...cts&page=Sleeping Bags&cat=ExtremeLite Series ), enligt Getout är komforttemperaturen 2 plusgrader ( http://www.getout.se/v2/ ). Jag undrar dock om inte den angivna komforttemperaturen från i synnerhet WM själva är ordentligt tilltagen i underkant?

Vad tror/vet ni; täcker HighLite för sommarens fjällvandringar? När jag använder kåta har jag ett sovsäcksskydd, mest för att skydda sovsäcken från glödsprätt. Med tält använder jag inte sovsäcksskydd, men jag har ju alltid ett tunt ylleunderställ med mig, så säcken förstärks lätt om det skulle bli minusgrader.

Raskesven
 
Jag har ju en highlight

Jag har en WM Highlight som jag skriver om i recensionen http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=860

Har använt den på alla sommaräventyr sen 2002 och har då aldrig frysit. Glaciärvandring (övernattning i tält på snö), sarekvandringar och annat. Men jag är ganska varm av mig.

Jag kompletterar alltid med en sidenpåse Cocoon 160 g och på sommaren använder jag oftast Highligten som ett täcke för att det blir för varmt.

Fin säck helt enkelt, jag tror att WM är snäppet bättre än de Marmot säckar jag har tittat på.

Speciellt i den högre divisionen (äger även en Big Horn SDL som är helt gym http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1376)
 
Huruvida Western Mountaineering är bättre eller sämre än Marmot är nog mer eller mindre hopplöst att säga, iallafall om man ska försöka vara objektiv. Det man kan säga är att både WM och Marmot är två av de bästa sovsäcksmärkena som finns och vilken som är bäst i varje enskilt fall avgörs till stor del av tycke och smak samt hur väl modellprogrammet passar de egna behoven. Om man letar efter en -5-säck så har ju de som erbjuder just en -5-säck ett litet försprång mot de som erbjuder 0- och -10-säckar... :)

Personligen anser jag att Marmot, Western Mountaineering, Rab, PH Designs, Valandré, Mountain Equipment och Feathered Friends (+ev. någon/några till) tillhör gräddan av sovsäckstillverkare (märken) och låter behov, pris och hur väl enskilda modeller passar avgöra mitt val. I dagsläget äger jag två Marmotsäckar och en ME-säck. Min nästa säck kommer att bli en Rab, PHD eller KIMMLite för att ha på årets KIMM. Jag kommer att sälja en av mina Marmotsäckar eftersom den har i princip samma komforttemperatur.
 
Re: Jag har ju en highlight

fafner; sa:
Jag har en WM Highlight som jag skriver om i recensionen http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=860

Har använt den på alla sommaräventyr sen 2002 och har då aldrig frysit. Glaciärvandring (övernattning i tält på snö), sarekvandringar och annat. Men jag är ganska varm av mig.

Jag kompletterar alltid med en sidenpåse Cocoon 160 g och på sommaren använder jag oftast Highligten som ett täcke för att det blir för varmt.

Fin säck helt enkelt, jag tror att WM är snäppet bättre än de Marmot säckar jag har tittat på.

Speciellt i den högre divisionen (äger även en Big Horn SDL som är helt gym http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1376)
Jo, jag såg recensionen men ville gärna ha en lite mer utförig kommentar, vilket jag fick. Tack för det. Det får bli en HighLite.

Raskesven
 
Jämförelse

haskell; sa:
Huruvida Western Mountaineering är bättre eller sämre än Marmot är nog mer eller mindre hopplöst att säga, iallafall om man ska försöka vara objektiv.

Jo det är det, men jag satt och detaljämförde min Big Horn SDL och en kompis Col och jag tyckte att detaljerna var lite finurligare på WM säcken (gillade speciellt den styva flärpen på WM säcken som gör att blixtlåset inte fastnar) men du har rätt skillnaderna är minimala...

Och båda gör fantastiska säckar i den övre prisklassen.
 
Re: Re: Jag har ju en highlight

Raskesven; sa:
Jo, jag såg recensionen men ville gärna ha en lite mer utförig kommentar, vilket jag fick. Tack för det. Det får bli en HighLite.

Raskesven

En liten kommentar till, den är ganska tight, jag har normallängd och är 178 cm 92kg och då är det inte mycket extra plats direkt, sen har den halvlångt blixtlås och det kan vara lite störigt, speciellt när det är varmt. Såg på Marmot Atom att den har fullångt blixtlås och väger som min High Lighten ;-)
 
Re: alpinelite

marcusen; sa:
Vart köpte du din alpinelite? i sverige?
viktskillnaden verkar ju som sagt marginell...
/m

Nej jag köpte den inte i Sverige utan min far fick göra det när han var i USA...då dollarkursen var ganska låg blev ju inte den ekonomiska krisen allt för stor :)
 
Ultralite

Jag har använt Ultralite på cykelsemstern i somras (2005) i norra Sverige och Finland.

Varm sovsäck som är tight. Nu är jag själv ganska smal så det var inte något problem för mig. Ska man ha en kudde ska den inte vara i sovsäcken utan utanför för den kan bli för trångt annars.

Eftersom jag är frusen av mig så kan den bli för varm om du inte är det då den var perfekt för mig med sin värme.

Mycket hög kvalité på denna dyra sovsäck.
 
SMF som yttertyg?

Vet någon om hur pass vattentåligt WM:s SMF-tyg är? Jag funderar på en Apache från Getout och de har inte SDL med Dryloft som jag förstår står emot mer väta.
 
smf

det blir fuktigt av kondens på väven när man tar emot innertältet,men det verkar inte gå igenom så mycket.
har hittils inte verkat klumpa ihop eller väta ner dunet på något vis.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.