Wåga wägra wet-exit

I debatten om kajaksäkerhet är diskussionen om rollens vara eller icke som pålitligt räddningssätt urgammal. Jag vill egentligen inte blåsa under den för tillfället falnade glöden i den diskussionen, utan bara med glad uppmuntran uppmana er alla att ge er på att lära er rollen. Oavsett om det är den som kommer att rädda dig i en skarp situation eller inte är det rackarns kul att kunna och inte svårt att lära sig.

Släng den överdrivna respekten för svårigheterna överbord och sätt igång att träna. I helgen såg jag minst ett par personer som inte hade paddlat mer än någon gång för tio år sedan som efter en timme i bassängen kunde klara av en pawlataroll. Börja med höftknyckar vid bassängkanten, gå vidare med flottörroll och kasta er sedan strax över pawlatarollen. Det kommer att lyckas - och då känns det bra kan jag lova.

Alltså, uten prestige och utan funderingar på räddningspotentialen - gack att rolla alla paddlare som vill ha kul!

Bra instruktioner finns överallt. Allt från kortfattade här på utsidan till hela böcker och videor. Bäst är förstås en instruktör, men annars är Karin Mentzings bok Havskajak bra.

Ha kul, önskar Kalle E
 
roll on

Alltså… i forskajaker är det ju inga problem att hänga kvar i upp-och-nedläge. I vissa skärgårdskajaker funkar det kanske (typ Anita och Icefloe).

Men i alla dessa havs- och skärgårdskajaker med rejält uppnosig för och akter och väl tilltagen sittbrunn – funkar det verkligen?

Pelle
 
Var ute och testade att paddla igår för första gången, och kände inte riktigt att det var läge att försöka lära mig just då, men det är snart varmare i vattnet och då är det dags.
/Patrik
 
Kalle E; sa:
Börja med höftknyckar vid bassängkanten, gå vidare med flottörroll och kasta er sedan strax över pawlatarollen. Det kommer att lyckas - och då känns det bra kan jag lova.
Ha kul, önskar Kalle E

Gick kurs för friluftsfrämjandet i Hudiksvall i höstas och klarade av svängen på tredje kvällen. Skitkul! Lek-och-plask-kursen för vuxna rekommenderas varmt!

En fråga: vad är flottörroll?

mvh

//Anders
 
Re: roll on

paddla; sa:
Alltså… i forskajaker är det ju inga problem att hänga kvar i upp-och-nedläge. I vissa skärgårdskajaker funkar det kanske (typ Anita och Icefloe).

Men i alla dessa havs- och skärgårdskajaker med rejält uppnosig för och akter och väl tilltagen sittbrunn – funkar det verkligen?

Pelle


Jag hade en Lisa tidigare, den har samma sittbrunn och däck som Anitan och jag skulle påstå att den inte går att rolla utan vidare.
Jag vet att några lyckats men jag tror att dom ändrat sitsen eller tagit ur den helt för jag fick aldrig in knäna under däck för att kunna spjärna emot. Däcket är helt enket för lågt.

Jag har haft tveksamma framgångar med min roll, egentligen bara en godkänd men jag tror att den sitter tveklöst bara jag ligger i lite, däremot tror jag att rollens riktigt starka sida är att den ger så bra koll på tex låga stöd att den inte behövs av den anledningen.
Lite som att den som kan rolla inte behöver rolla.
Kanske ingen absolut sanning men en tanke.
Dessutom är rollen kul och ser tuff ut, bara det är väl värt besväret?



JL
 
Re: roll on

paddla; sa:
Alltså… i forskajaker är det ju inga problem att hänga kvar i upp-och-nedläge. I vissa skärgårdskajaker funkar det kanske (typ Anita och Icefloe).

Men i alla dessa havs- och skärgårdskajaker med rejält uppnosig för och akter och väl tilltagen sittbrunn – funkar det verkligen?

Pelle

Om för och akter är uppnosiga påverkar inte möjligheten att rolla snarare så ligger kajaken inte rakt upp och ner med uppnosiga ändskepp så att man inte behöver vrida runt kajaken hela halva varvet.

Anita och Lisa kan man normalt bara rolla om man sätter sig framför sitsen med benen under fördäck och styranordning. För att rolla behövs möjlighet att ta spjärn med låren mot sittbrunnssarg eller liknande så att kajaken följer med höfterna. Det går med t ex päronformade eller nyckelhålsformade sittbrunnshål även om de är relativt långa.

Börja gärna rolla i forslåda eller pololåda det är betydligt enklare än i en stor havs/skärgårdskajak.

Thure
 
klart man ska rolla!

vet inte om jag drar igång nått nu men jag resonerar som så att varför ligga i vattnet hel och hållen och grejja när man utan att bli det minsta blöt (med juste paddeljacka på då) kan rolla upp på bara några sekunder?.

å att det är kul att rolla är ju inget snack, har sett ett flertal gånger de som kommer upp efter första rollen och i glädjen och firandet försvunnit lika fort ner på andra sidan igen =)

å sen när rollen väl sitter så kan man göra den lite hursomhelst, helt framåtlutad, pawlata, vanlig skruvroll kanske tom handroll!!
mitt mål är att göra den utan paddel med händerna korsade på bröstet, har hört att det skall gå men jag har aldrig sett det själv. så det är väll bara att träna gissar jag =)

rolla lungt!

/einar
 
Kanonkul

Håller med flera tidigare inlägg; det är kul att öva rollar och att rolla!! När det är varmt är rollen dessutom ett perfekt sätt att kyla av sig ute på vattnet.
Här http://www.qajaqusa.org/Movies/movies.html finns en del korta filmklipp på några olika varianter på rollar, både relativt enkla och en del som verkar helt omöjliga; bland annat "Hand Rolling with a Brick" och "Cross-arm roll".
Mvh Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl Wet Patch Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...