VKV Seagull reparation

Min VKV Seagull Offshore er blevet utæt mellem cockpit og det forreste lastrum.
VKV har benyttet et stykke liggeunderlang som adskilelse. Det er nu gået fra i limningen i bunden af kajakken og der siver lidt vand i lastrummet.

Er der nogen som har erfaring med reparation? Jeg tror at er bedst at erstatte liggeunderlaget med vandfast krydsfiner eller eventuelt lave en helt ny adskillelse af glasfiberlaminat.

Gode ideer er velkomne.

mvh
Jörgen

Lagning av skott

Hej har hatt samma problem ringde vkv och kollade
ett förslag var att fylla en spruta med plast och sedan spruta in i skarven. Jag tog våtrumsilicon
och fogade med det har hållt tät hela sommaren
/Mårten

Jag la på ett lager cikaflex på båda sidorna i skarven. JAg tror problemet är att jag har en bit liggunerlag under fötterna och trycker den mot främre skottet. Jag skar till en remsa liggunderlag och limmade den mot botten i sitbrunnen straxt akter om skottet. Nu trycker liggunderlaget mot den och inte skottet. Har inte haft problem sen dess.

Rekomenderar Sikaflex som man kan köpa i en båttillbehörsbutik framför silicon.
Sitter bra och liknar gummi i konsistensen, har man smetat runt med silicon och det inte blir bra kan det vara svårt att få något annat att fästa efter siliconet.

JL

Undvik silicon

Lyckas man ej lyckas täta med silicon så ger siliconet probem att ta till andra medel. Det fäster inte.
Rekommenderar Plastic Paddings PP-Flex. Finns i vitt och svart och ger en gummiiknande konsistens med fantastisk vidhäftning. Fungerar väl som ett fyllande lim.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips