VKV Seagull offshore vs elite

Har fastnat för VKV:s kajaker och bestämt mig för att köpa en under vintern. Antingen ska jag investera i en Seagull Offshore eller en Seagull Elite. Jag har läst om båda modellerna: att offshoren kan upplevas som klumpig och att eliten kan upplevas som väl rank osv. Men jag vill gärna höra mer från någon med egen erfarenhet av båda modellerna. Alltså: Hur stor är skillnaden i rankhet och känsla mellan Offshore och Elite?

---Johan

Jag har inte paddlat Offshore...

Men min bedömning - efter att ha paddlat Elite - är att du i din ålder knappast borde ha några som helst problem med Eliten efter första säsongen, och då inkluderar jag även lite stökig sjö i förutsättningarna.

Normal balans och lite träning är nog allt som behövs för att tryggheten ska infinna sig.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har haft min Offshore i 10 år och tycker inte att den är klumpig - utan relativt lättdriven. För några år sedan ville jag emellertid ha ytterligare en kajak för att paddla motionslopp och då provade jag bl.a. VKV Elit. Skillnaden i fart med samma kraftinsats var inte direkt påtaglig när jag paddlade (testat med GPS) så jag köpte en annan kajak istället.

Det hela har att göra med vad kajaken ska användas till. När det gäller långturer är Offshore att föredra - stabilare och rymligare.

Hej

Jag har paddlat både Offshoren och Eliten. Min första kajak var en Offshore. Den hade jag från -99 till i somras. Då bytte jag till Eliten. Som en av de tidigare inläggen nämnde så skiljer sig de bägge kajakerna inte särskilt mycket i fart. Åtminstone inte under 5 knop. Där de däremot skiljer sig är i livlighet. Elite är rankare och mycket "livligare" olastad än Offshoren, men lastad är de likvärdiga tycker jag. Offshoren har märkbart större lastvolym, men redan Eliten tycker jag är en "laståsna" av rang. Offshoren går "rakare" medans Eliten har avsevärt kortare svängradie och är roligare att "snirkla" med. Eliten är roligare att surfa med i vågor, då den spårar bättre än Offshore.

På det hela taget skulle jag själv rekommendera en Elite med anatomisk glasfibersits framför en dito Offhore. Men så är ju smaken som baken. Min slutliga rekommendation är att prova de bägge om du har möjlighet. De må likna varandra till utseendet, men är två ganska olika kajaker.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips