Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !?

Hej Leif!

Hej Leif!

Låter intressan! Hittade tyvärr ingen onfo. om återförsäljare där man kan provpaddla, någon som vet ?

/Johan
 
Vad gäller bekväma kajaker så kolla på Boreal Design Inukshuk. Skönaste sitsen jag testat. Överkomlig i pris. Laståsna.
 
Re: 37 tim

igs; sa:
hur orkade du sitta i kanoten hela tiden jag är halvdöd efter 2 tim ,har du paddelflottörer eller fast montage

Jag körde paddelflottörer när jag vilade, men jag satte inte fast den i kajaken utan lät paddeln vila framför mig på sargen. Allt går om man bara vill.. :)
 
Igen... (Tjatig? Sorry...)
Just upplevelsen av sitsar kan vara väldigt individuell. 37 timmar för en röv, 15 minuter för en annan... Även kramp i benen eller trötthet i ryggen (och/eller andra paddelmuskler) kan "komma från" sitsen.
 
Jag har lite kort provat prijon seyak, kodiak och barracuda. Seyak o kodiak gillade jag inte alls, klumpig, tråkig o allmänt trög. Barracudan var lättpaddlad på lugna vatten, med dök o högg när det gick lite vågor. Sitsarna i prijon såg välarbetade ut, var bekväma när man satt still i den men jag avskydde dom när jag paddlade! Ryggstödet gick inte att få väck tillräckligt utan tog o ryggen för varje paddeltag. Så tyvärr, prijon passade inte mig alls.

En annan kajak som jag provade i samma veva som prijonkajakerna var currentdesigns scirocco, plast o skäddakajak i ung. samma storlek som seyak. Enklare utförd, men avsevärt skojigare att paddla. Mkt skojig o lättsvängd, lättdriven i normala hastigheter, mjuk o fin i vågor. Samma bredd som seyak o längden är ca 2 dm längre än seyak, den har dock bättre plats för paddelrörelsen än seyak, lite lägre o mer slimmad. Det enkla ryggstödet gick att få bort så att det inte störde paddelrörelsen. Borde va en bra kajak även för annat än hav, i och med att den var så lättmanövrerad. Inte snabbast, inte störst, men trevlig! :)
/Jörgen
 
Tack!

Hej igen!

Tack för alla tipsen, jag fortfanrade nyfiken på nya... :)
Men några kandidater har ju att gå på nu:

1. Prijon -Seayak (el. kodiak)
2. Borealdesign -Inukshuk
3. wildernesssystems -Tempest
4. Point65 -Point Crunch

Såg att alla av dessa(förutom nr:3) finns att provpaddla hos "Orust kajak".

* Var kan jag provpaddla nr: 3 ?

* Någon som har erfarenhet av nr: 4 ?
 
Wilderness Tempest har jag för mig att jag och min dåvarande flickvän hyrde av uthyrare Peter Nilsson på Ekerö i Ålands skärgård (underbara paddelvatten f ö, Peter har fint upplägg om du vill paddla där, hittar tyvärr inte igen länken dit dock), nu hade vi enbart kavlugnt blankvatten att paddla på men för det funkade dom fint iallafall. Har du vägarna förbi orust kajak tycker jag absolut att du ska testa currrentdesigns scirocco oxo... ;-)
/Jörgen
 
VKV offshore

Har haft en VKV offshore tidigare. Den är hyfsat sjövärdig men om man paddlar i tillräckligt extremt väder eller strömande vatten så sjunker den. Satt än gång med vattnet i brösthöjd. Kvaliteten är annars bra men pontoner o liknande är omständigt och onödigt.

Kan också tillägga att den är svår att göra eskimåsväng med.

Jag sålde den för att den egentligen är för stor för mig. ¨

Paddlar bara dagsturer eller turer upp till 5 dagar med lite packning men om man är lite större och ska vara ute flera dagar så är den bra.

MVH
Magnus
 
Kan ju konstatera att VKV Offshore och Seayak är, i mina ögon, två väldigt olika kajaker, och även om användningsområdet kan överlappa en del så skiljer det också en del.

Beträffande provpaddling så har jag också en reflektion:

Vid provpaddling får man en hyfsad allmän känsla av kanoten. När det gäller hanterbarheten kanske det är det första man "känner av". Lite vågor är inte fel vid provpaddlingen, eftersom det är nåt som påverkar kajaker ganska olika.
Begränsningen är dock att man alltid "vänjer sig" vid ganska olika kajaker efter ett tag, och möjligen innebär det också att man omvärderar dem rätt rejält. Det sker dock efter ett antal turer och mil.

Man får vidare vid en provpaddling bra möjlighet att kolla luckor, och allmänt utförande och detaljer.

Man kan se om man sitter hyfsat bekvämt i sittbrunnen - men ska man känna om sitsen funkar så krävs i princip en provtur på mer än en mil, åtminstone.

Det som antaglien är svårast att utvärdera är dock hur lättdriven kajaken är. Det är den nämligen i varierande grad beroende på vilken hastighet man verkligen håller; och den mest intressanta hastigheten är väl den man håller under långturer, då man är mest beroende av sin uthållighet.

Att känna hur lättdriven en kajak är under en kort provtur blir väldigt lätt subjektivt. Dels har man inte koll på hastigheten, och dels har man inte koll på den egna ansträngningens nivå. GPS är en fördel, den hjälper åtminstone mot subjektiviteten i hastigheten. Många kajaker kan nämligen ge mer fartkänsla beroeden på att de "sätter sig" mer när farten ökar, eller bildar tydligare vågor. Detta är ju i grunden negativt, och bromsar - även om man kanske uppfattar det som att farten skulle vara högre.

Mitt inlägg tenderar dessvärre kanske att göra provpaddlingen svårare, snarare än lättare - men jag vill bara peka på begränsningarna med en kort provpaddling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
wiiikstrom Köp av kajak Paddling allmänt 0
wiiikstrom Köp av kajak Paddling allmänt 1
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
robin_svensson kajak-köp Paddling allmänt 6
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Piffy Köp till scoutkår... Paddling allmänt 7
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
Binja Köp av kanadensare Paddling allmänt 5
tower kajak köp Paddling allmänt 10
Jonasca Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm Paddling allmänt 6
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
andkar6969 Kajak köp Paddling allmänt 5
andkar6969 Hjälp med rätt köp Paddling allmänt 3
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
pelka Köp av kajak! Paddling allmänt 2
srpp Flytvästsfunderingar inför köp Paddling allmänt 7
Strmbrg Ni som paddlat olika båtar (före köp): Paddling allmänt 6
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
Pettsson Fler Köp/säljsidor för Kajaker?????? Paddling allmänt 4
Varning för köp i Estland Paddling allmänt 0
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.