Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !?
- Trådstartare johan5588
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Re: 37 tim
Jag körde paddelflottörer när jag vilade, men jag satte inte fast den i kajaken utan lät paddeln vila framför mig på sargen. Allt går om man bara vill..
igs; sa:hur orkade du sitta i kanoten hela tiden jag är halvdöd efter 2 tim ,har du paddelflottörer eller fast montage
Jag körde paddelflottörer när jag vilade, men jag satte inte fast den i kajaken utan lät paddeln vila framför mig på sargen. Allt går om man bara vill..
Jag har lite kort provat prijon seyak, kodiak och barracuda. Seyak o kodiak gillade jag inte alls, klumpig, tråkig o allmänt trög. Barracudan var lättpaddlad på lugna vatten, med dök o högg när det gick lite vågor. Sitsarna i prijon såg välarbetade ut, var bekväma när man satt still i den men jag avskydde dom när jag paddlade! Ryggstödet gick inte att få väck tillräckligt utan tog o ryggen för varje paddeltag. Så tyvärr, prijon passade inte mig alls.
En annan kajak som jag provade i samma veva som prijonkajakerna var currentdesigns scirocco, plast o skäddakajak i ung. samma storlek som seyak. Enklare utförd, men avsevärt skojigare att paddla. Mkt skojig o lättsvängd, lättdriven i normala hastigheter, mjuk o fin i vågor. Samma bredd som seyak o längden är ca 2 dm längre än seyak, den har dock bättre plats för paddelrörelsen än seyak, lite lägre o mer slimmad. Det enkla ryggstödet gick att få bort så att det inte störde paddelrörelsen. Borde va en bra kajak även för annat än hav, i och med att den var så lättmanövrerad. Inte snabbast, inte störst, men trevlig!
/Jörgen
En annan kajak som jag provade i samma veva som prijonkajakerna var currentdesigns scirocco, plast o skäddakajak i ung. samma storlek som seyak. Enklare utförd, men avsevärt skojigare att paddla. Mkt skojig o lättsvängd, lättdriven i normala hastigheter, mjuk o fin i vågor. Samma bredd som seyak o längden är ca 2 dm längre än seyak, den har dock bättre plats för paddelrörelsen än seyak, lite lägre o mer slimmad. Det enkla ryggstödet gick att få bort så att det inte störde paddelrörelsen. Borde va en bra kajak även för annat än hav, i och med att den var så lättmanövrerad. Inte snabbast, inte störst, men trevlig!
/Jörgen
Tack!
Hej igen!
Tack för alla tipsen, jag fortfanrade nyfiken på nya...
Men några kandidater har ju att gå på nu:
1. Prijon -Seayak (el. kodiak)
2. Borealdesign -Inukshuk
3. wildernesssystems -Tempest
4. Point65 -Point Crunch
Såg att alla av dessa(förutom nr:3) finns att provpaddla hos "Orust kajak".
* Var kan jag provpaddla nr: 3 ?
* Någon som har erfarenhet av nr: 4 ?
Hej igen!
Tack för alla tipsen, jag fortfanrade nyfiken på nya...
Men några kandidater har ju att gå på nu:
1. Prijon -Seayak (el. kodiak)
2. Borealdesign -Inukshuk
3. wildernesssystems -Tempest
4. Point65 -Point Crunch
Såg att alla av dessa(förutom nr:3) finns att provpaddla hos "Orust kajak".
* Var kan jag provpaddla nr: 3 ?
* Någon som har erfarenhet av nr: 4 ?
Wilderness Tempest har jag för mig att jag och min dåvarande flickvän hyrde av uthyrare Peter Nilsson på Ekerö i Ålands skärgård (underbara paddelvatten f ö, Peter har fint upplägg om du vill paddla där, hittar tyvärr inte igen länken dit dock), nu hade vi enbart kavlugnt blankvatten att paddla på men för det funkade dom fint iallafall. Har du vägarna förbi orust kajak tycker jag absolut att du ska testa currrentdesigns scirocco oxo... ;-)
/Jörgen
/Jörgen
VKV offshore
Har haft en VKV offshore tidigare. Den är hyfsat sjövärdig men om man paddlar i tillräckligt extremt väder eller strömande vatten så sjunker den. Satt än gång med vattnet i brösthöjd. Kvaliteten är annars bra men pontoner o liknande är omständigt och onödigt.
Kan också tillägga att den är svår att göra eskimåsväng med.
Jag sålde den för att den egentligen är för stor för mig. ¨
Paddlar bara dagsturer eller turer upp till 5 dagar med lite packning men om man är lite större och ska vara ute flera dagar så är den bra.
MVH
Magnus
Har haft en VKV offshore tidigare. Den är hyfsat sjövärdig men om man paddlar i tillräckligt extremt väder eller strömande vatten så sjunker den. Satt än gång med vattnet i brösthöjd. Kvaliteten är annars bra men pontoner o liknande är omständigt och onödigt.
Kan också tillägga att den är svår att göra eskimåsväng med.
Jag sålde den för att den egentligen är för stor för mig. ¨
Paddlar bara dagsturer eller turer upp till 5 dagar med lite packning men om man är lite större och ska vara ute flera dagar så är den bra.
MVH
Magnus
Re: Hej Leif!
http://www.canoeadventure.nu/
http://www.saltsjokajaker.se/
http://www.vatternkajak.se/
http://www.flatokajak.com/
På Åland säljer
http://home.aland.net/nimix/
Tror att de flesta av dessa försäljare även sysslar med uthyrning. Provpaddling borde därför inte vara något problem.
WS säljs i Sverige avjohan5588; sa:Hittade tyvärr ingen onfo. om återförsäljare där man kan provpaddla, någon som vet ?
http://www.canoeadventure.nu/
http://www.saltsjokajaker.se/
http://www.vatternkajak.se/
http://www.flatokajak.com/
På Åland säljer
http://home.aland.net/nimix/
Tror att de flesta av dessa försäljare även sysslar med uthyrning. Provpaddling borde därför inte vara något problem.
Kan ju konstatera att VKV Offshore och Seayak är, i mina ögon, två väldigt olika kajaker, och även om användningsområdet kan överlappa en del så skiljer det också en del.
Beträffande provpaddling så har jag också en reflektion:
Vid provpaddling får man en hyfsad allmän känsla av kanoten. När det gäller hanterbarheten kanske det är det första man "känner av". Lite vågor är inte fel vid provpaddlingen, eftersom det är nåt som påverkar kajaker ganska olika.
Begränsningen är dock att man alltid "vänjer sig" vid ganska olika kajaker efter ett tag, och möjligen innebär det också att man omvärderar dem rätt rejält. Det sker dock efter ett antal turer och mil.
Man får vidare vid en provpaddling bra möjlighet att kolla luckor, och allmänt utförande och detaljer.
Man kan se om man sitter hyfsat bekvämt i sittbrunnen - men ska man känna om sitsen funkar så krävs i princip en provtur på mer än en mil, åtminstone.
Det som antaglien är svårast att utvärdera är dock hur lättdriven kajaken är. Det är den nämligen i varierande grad beroende på vilken hastighet man verkligen håller; och den mest intressanta hastigheten är väl den man håller under långturer, då man är mest beroende av sin uthållighet.
Att känna hur lättdriven en kajak är under en kort provtur blir väldigt lätt subjektivt. Dels har man inte koll på hastigheten, och dels har man inte koll på den egna ansträngningens nivå. GPS är en fördel, den hjälper åtminstone mot subjektiviteten i hastigheten. Många kajaker kan nämligen ge mer fartkänsla beroeden på att de "sätter sig" mer när farten ökar, eller bildar tydligare vågor. Detta är ju i grunden negativt, och bromsar - även om man kanske uppfattar det som att farten skulle vara högre.
Mitt inlägg tenderar dessvärre kanske att göra provpaddlingen svårare, snarare än lättare - men jag vill bara peka på begränsningarna med en kort provpaddling.
Beträffande provpaddling så har jag också en reflektion:
Vid provpaddling får man en hyfsad allmän känsla av kanoten. När det gäller hanterbarheten kanske det är det första man "känner av". Lite vågor är inte fel vid provpaddlingen, eftersom det är nåt som påverkar kajaker ganska olika.
Begränsningen är dock att man alltid "vänjer sig" vid ganska olika kajaker efter ett tag, och möjligen innebär det också att man omvärderar dem rätt rejält. Det sker dock efter ett antal turer och mil.
Man får vidare vid en provpaddling bra möjlighet att kolla luckor, och allmänt utförande och detaljer.
Man kan se om man sitter hyfsat bekvämt i sittbrunnen - men ska man känna om sitsen funkar så krävs i princip en provtur på mer än en mil, åtminstone.
Det som antaglien är svårast att utvärdera är dock hur lättdriven kajaken är. Det är den nämligen i varierande grad beroende på vilken hastighet man verkligen håller; och den mest intressanta hastigheten är väl den man håller under långturer, då man är mest beroende av sin uthållighet.
Att känna hur lättdriven en kajak är under en kort provtur blir väldigt lätt subjektivt. Dels har man inte koll på hastigheten, och dels har man inte koll på den egna ansträngningens nivå. GPS är en fördel, den hjälper åtminstone mot subjektiviteten i hastigheten. Många kajaker kan nämligen ge mer fartkänsla beroeden på att de "sätter sig" mer när farten ökar, eller bildar tydligare vågor. Detta är ju i grunden negativt, och bromsar - även om man kanske uppfattar det som att farten skulle vara högre.
Mitt inlägg tenderar dessvärre kanske att göra provpaddlingen svårare, snarare än lättare - men jag vill bara peka på begränsningarna med en kort provpaddling.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg