Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vistasstugan-Alesjaurestugan
- Trådstartare Termos
- Start datum
Betalt samarbete
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
N
Tack! Såg att det enbart är sommarled men det är ju bara sommarled till Vistasstugan och den är ju öppen och vi har inte riktigt tid att åka Kungsleden hela vägen runt.Hej
Har åkt från andra hållet men upplevde inte att det kändes lavinfarligt. Däremot hade det gått laviner från västra sidans berg (kommer inte ihåg vilket) och de hade nått ända ut på "platten" i botten.
Tack! Vilken månad åkte du? Vi tänkte åka i mitten av mars.Jodå, folk åker där. Det är jättefint! Det är väl stigningen upp mot Cazasjöarna som man kan fundera på lavinfara men det är knappt.
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
Jag åkte sträckan nu i april. Inga konstigheter och enkelt även utan led då dalen visar vägen uppåt. Bara att se upp med jokken och välja lämplig plats att korsa.
Tack!Hej,
Det bör ha varit mitten av april. Den största risken var nog att råka trampa igenom jåkken, så det är bra att hålla koll på den![]()
Dalsidorna är branta på bägge sidor och att laviner kommer ut i dalbotten är nog inte direkt ovanligt.
Se karta från www.lavinprognoser.se nedan.
Ha lite koll på deras prognoser när det närmar sig och välj ev sida i dalen med tanke på vindriktningar och snöansamling.
Thure
Se karta från www.lavinprognoser.se nedan.
Ha lite koll på deras prognoser när det närmar sig och välj ev sida i dalen med tanke på vindriktningar och snöansamling.
Thure
Jag har gått turen Alesjaure-Vistasstugan två år i rad v10 och det var helt olika upplevelser. Första året massor med snö och turen gick enkelt, iår var det däremot mycket sparsamt med snö vilket gjorde turen långsam. Jokken var öppen på många håll och vid korsning så gick vi igenom, mycket odramatiskt. I bra snö rekommenderar jag turen verkligen!
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
Dela: