Vistas - Keb, finns väg?

Går det att gå från Vistasstugan direkt till Keb fjällstation utan att gå via Nikkaluokta? Det ser ut som att det går en stig via Tarfala på kartan men jag hittar ingen som går den vägen när jag söker på vandringsturer.

Någon som vet? Och hur är terrängen där mellan? Led? Jag skulle vilja ta mig kortast/enklast möjliga väg från Vistas till Keb fjällstation!

/Daniel
 
Jag har gått nästan hela den vägen, men istället för ner mot Tarfala så gick jag mot Nikkaluokta efter att ha kommit upp NV om Tarfalatjåkka. Från Vistas till Kaskasavagge vindskydd var det som jag minns en hyffsad stig och rösat. Sedan var det en rejäl, men inte svår uppförsbacke mot Tarfalatjåkka. Så långt var det en mycket fin vandring. (det gäller för övrigt resterande väg ner till Nikkaluokta också.)
Över berget söder om Tarfalatjåkka har jag som sagt inte gått, men den vägen beskrivs som brant och stenig i bland annat Grundstens böcker.
 
Jag har gått nästan hela den vägen, men istället för ner mot Tarfala så gick jag mot Nikkaluokta efter att ha kommit upp NV om Tarfalatjåkka. Från Vistas till Kaskasavagge vindskydd var det som jag minns en hyffsad stig och rösat. Sedan var det en rejäl, men inte svår uppförsbacke mot Tarfalatjåkka. Så långt var det en mycket fin vandring. (det gäller för övrigt resterande väg ner till Nikkaluokta också.)
Över berget söder om Tarfalatjåkka har jag som sagt inte gått, men den vägen beskrivs som brant och stenig i bland annat Grundstens böcker.

Hej!

Tar du det bara lite lugnt så ska det inte vara några jätteproblem att gå ner mot Tarfalastugorna den vägen. Men om du ska direkt mot Kebnekaise fjällstation kanske du skulle fundera på att skippa att gå ner i själva Tarfaladalen, utan att gå upp till toppen av Darfalcorru (man vill ju inte missa utsikten mot Kebnekaise och glaciärerna!) och följa den svagt markerade ryggen hela vägen ner mot bron över Darfalajohka. Det är bara sten där uppe, men inte så hemskt besvärligt att gå ändå.

häpp / Filiokus
 
Så man får gå runt då alltså... känns tråkigt att gå vistas-nikka-keb när man borde kunna gå över fjället. Då får jag dessutom gå keb-nikka en gång till då jag ska hem....
den vägen beskrivs ofta som tråkig vandring dessutom. Tilläggas kanske bör att jag går från abisko. Ingen annan som har några förslag?
 
Är det en fast bro över Darfalajohka? Jag ska iväg tidigt på säsongen vettu :) Sticker på torsdag....så jag kan få hyfsade problem med snö där oxå så det kanske är ett måste att gå via Nikka ändå. Men jag skulle vilja veta ändå eftersom jag helst inte går till nikka om inte snön tvingar mig. Vet jag bara vilken väg jag ska gå så ser jag ju snöläget när jag närmar mig.
 
Bron i Kaskasavagge (alltså den du vill gå över när du går mellan Vistas och Tarfala) är en pålyftsbro, och brukar läggas ut först runt midsommar, efter vårfloderna. (Samma med den i Vistasdalen).
Snöpuls kan vara jobbigt, vårflod farligt...

Hoppas du får en fin tur, oavsett vilken det blir!
 
Jag gick till Nikkaluokta för att jag skulle hem, inte för att jag inte kunde ta mig till Tarfala. Gå det som är markerat som färdväg på fjällkartan eller som Bifa föreslår så ska det nog gå utmärkt att gå Vistas - Kebnekaise (med reservation för eventuella broar som inte är på plats ännu). Angående snön så är det nog inte i de höga partierna runt Tarfala du kommer ha problem. Där är det ofta ganska renblåst uppe på höjderna. Större svackor och nordsluttningar kommer vara värre.
 
Är det en fast bro över Darfalajohka? Jag ska iväg tidigt på säsongen vettu :) Sticker på torsdag....så jag kan få hyfsade problem med snö där oxå så det kanske är ett måste att gå via Nikka ändå. Men jag skulle vilja veta ändå eftersom jag helst inte går till nikka om inte snön tvingar mig. Vet jag bara vilken väg jag ska gå så ser jag ju snöläget när jag närmar mig.

Nu gissar jag, men jag kan tänka mig att det ligger en hel del snö på ostsidan av Darfalcohka och Darfalcorru. Men det kanske har töat mer om man håller sig mer på Cievrralahku och Darfallahku?

/ F
 
Antar

att du kan få info om snöläget från Nikkaluokta respektive Kebstationen och den glaciologiska stationen i Tarfala. Sannolikt har fjällstationen i Abisko också hyfsad koll. Ofta skiljer det rätt mycket från dal till dal.

Thure
 
Jag ringde Abisko förra veckan men dom hade dålig koll eftersom stugorna inte öppnat än. Men jag slår en signal imorgon innan jag åker upp så att jag kan lägga upp en vettig strategi. Det varma vädret hade nått Kiiruna i veckan oxå såg jag.
 
Kanske en självklarhet men iom att det inte nämnts i tråden ännu... Grundsten (På fjälltur Abisko-Kebne) tar upp och beskriver detaljrikt just en led från Vistas till Tarfala/Kebne/Nikka. Ska tydligen vara en av de hårdare i Kebneområdet.
Funderar på att gå bitar av den själv i augusti.
 
Hmm, i sommar ska jag själv vandra i Kebnekaise. Den svåraste etappen ser ut som att det blir den från Tarfala till Vistasstugan . Hur svårt är det att klara detta på en dag? Hur blockig är terrängen på Tjeuralahko? Grundstens turbok beskriver ju etappen Vistas-Tjeuralahko men förutsätter att man tältar nära Tjeurajaure. Detta skall ta 8-10 timmar. Så det blir ju lite mer, med tanke på backen från Tarfala upp på Tjeuralahko.
Eftersom jag inte ids starta en tråd för mina syften vill jag ställa ett par frågor till: Om man ska bestiga Sielmmatjåkka från Vistasstugan, kan man då gå i dalen mellan Nallo och Kugghjulskammen (sedan var det tänkt att bli övernattning i Nallostugan)?
Och sedan, vad kostar båttransport från 12 km inne i Vistasvagge till mynningen i Paittasjärvi, och mellan vilka tider är det möjligt att bli hämtad? Det verkar som att Sarri håller inne med prisuppgifterna tills man har lagt beställningen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Elvah Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen Fjällvandring 17
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
Nettan A Dela båt Vistas 16/8? Fjällvandring 0
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
pal2 Hur ser det ut här då?? Vistas-Kungsleden Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...