Vissa får fisken levererad från himlen :)

Eftersom regnbåge inte är en etablerad vild fisk i Sverige så måste det komma från en fiskodling
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

lsjonsson

Avslutat
Det behöver inte vara så. Det finns s. k. Put-and-takevatten här i norr också, tyvärr. Inte i fjällvärlden men nere vid kusten.
 
En som säger sig vara granne säger på facebook att det inte var havsörn, utan fiskgjuse som varit i en fiskodling och hämtat en regnbåge
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

lsjonsson

Avslutat
Nog händer det att man får regnbåge i vatten där dom inte ska finnas. Och veterligen aldrig odlats.
Folk är inte alltid så noga med att följa regler, och inplanterar fisk på eget bevåg.
Jag vet inte när en fisk skall räknas som vild. efter 30 år, eller efter 100 års förekomst i samma vatten?.

Det är lite som med bävern. Jagades till utrotning. Inplanterades kanadabäver.
Bävern är nog vild fast den ursprungligen kom från Kanada och inte alls är släkt med den ursprungliga bävern.

/John
 
Dagens svenska bäverstam är resultatet av inplanterade norska bävrar. De är av samma art (Castor fiber) som dem vi hade innan utrotningen. I Finland har man däremot inplanterat amerikansk bäver (Castor canadensis).
 
Ja visst har dom det men vad jag vet så finns det bara en odling i Norrbotten o det är utanför Boden och en i Västerbotten. Långt mellan Boden och Jävre samt Jävre Lycksele.


"Fiskcentrum i Piteå har en fiskodling i Jävrebyn. Den är specialiserad på regnbågslax."

https://lantmat.se/places/sweden/norrbottens-lan/javrebyn/fisk-o-skaldjur/fiskcentrum-i-pitea/
 
Dagens svenska bäverstam är resultatet av inplanterade norska bävrar. De är av samma art (Castor fiber) som dem vi hade innan utrotningen. I Finland har man däremot inplanterat amerikansk bäver (Castor canadensis).

Ledsen för sammanblandningen. Jag har helt enkelt hört om den finska historien och gjort en undermedveten överföring. Borde ha faktakollat.

Logiskt eftersom Finland samtidigt planterade in bisam, som vi nu försöker hindra att etablera sig i Sverige.

/John
 
Nog händer det att man får regnbåge i vatten där dom inte ska finnas. Och veterligen aldrig odlats.
Folk är inte alltid så noga med att följa regler, och inplanterar fisk på eget bevåg.
Jag vet inte när en fisk skall räknas som vild. efter 30 år, eller efter 100 års förekomst i samma vatten?.

Det är lite som med bävern. Jagades till utrotning. Inplanterades kanadabäver.
Bävern är nog vild fast den ursprungligen kom från Kanada och inte alls är släkt med den ursprungliga bävern.

/John
Eftersom regnbågen (med några ytterst få undantag) inte kan fortplanta sig i Sverige är den aldrig vild.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.