Vintertur med 2 åring i tält

Min familj ska med på en skidtur till Sylarna i maj där vi ska bo i tält. Vi ska ha med oss vår 2 åriga dotter och hon ska få åka pulka. Vi ska bo i tält men vi har tillgång till en stuga på fjällstationen som för övrigt kommer att vara stängd under tiden.

Jag behöver alla tips och råd jag kan få vad gäller vintertälta med små barn, utrustning mm.

Tack på förhand!

/Jessica
 
Träna

Har ni vintertältat förut? Jämfört med att bo i stuga innebär det en hel del pyssel som förmodligen är måttligt underhållande för en tvååring. Så med risk att bli stämplad som tråkig måste jag säga att antingen har ni rutin på att vintertälta, och har kanske i såfall lite mer precisa frågor, eller så har ni inte rutin på att vintertälta, och då hinner en av er ut och träna på att bygga läger, laga mat, etc etc på egen hand, innan ni ger er iväg. För väl där är det rimligen så det kommer att bli: en gör det jobbet och den andra tar hand om tvååringen.
 
Jaha, det är ju en helt annan sak, det är ju betydligt roligare att vara fler på en sån tur, och ni kan få hjälp med allt möjligt. Tja, med en tvååring skulle jag tänka på maten -vad funkar för henne i fält, se till att hon dricker, tänk på solskydd +skidglasögon, gott om tvättlappar, det blir väl en del slabb med mat och blöjbyten.
 
...samt torra fötter och händer! Extra skor och många extra vantar och sockor. Det lär ju kunna bli en liten industri att torka strumpor och vantar, så det kanske ni ska ha en plan för.
 
Det funkar nog. Har varit ute några nätter med min 5 åriga dotter och det funkar fint, men barn sover djupt så det gälleratt stoppa om dom och titta till dom så att dom inte ålar ut ur sovsäcken bara.

Säkert onödogt att påpeka, men det är KORTA turer som gäller med knattar...:)
 
Majtur

är ju en höjdare men har ni någon plan B? Kan ju vara rätt lite snö alternativt genomslagssnö fram till högre nivåer där snöförhållandnena är bättre. Hur tar ni er till och från Sylarna? Själva lägerboendet kan ni säkert hantera.

Thure
 
Transport

Vi hade tänkt åka skidor alt. gå med snöskor. Lilltjejen ska få åka i en fjellpulken. Fjällstationen vid Sylarna är stängd med det finns ändå möjlighet att gå in om det skulle behövas. Vi kommer att ligga borta två nätter i tält i första hand och i anexet vid Sylarna i nödfall.

Vi måste nog köpa en ny sovsäck eftersom hennes babysäck är lite liten, är det någon som har tips på juniprsäck som är tillräckligt varm?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5
jackesnacke Var? Turskidåkningstur ensam med tält 1-2 nätter innan jul Turskidåkning 16
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
fremag Tält i stället för vindsäck? Turskidåkning 8
Martin Gidlund Kondens i tält. Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.