Vintertur- Pulka eller ryggsäck?

Hejsan!

Jag sitter och planerar min första vintertur till fjälls och är fundersam på om jag skall satsa på att använda mig av pulka eller om jag skall använda ryggsäck.
Packningen blir ju ganska mycket tyngre på vintern och att åka omkring med 30 kg på ryggen är inget som direkt tilltalar. Men jag kanske har fel, det kanske inte är några somhelst problem.

Jag kan tillägga att det är en tälttur det är frågan om och jag blir borta ca en vecka.

Jag har inte spikat platsen så förslag tas tacksamt emot, någonstans i norrbottensfjällen bara. Nikka -abisko kanske? Eller Nikka -Vistas -Nallo -Sälka -Singi -Nikka?
/Magnus
 
Det varierar med årstid (före), plats och hur vältränad du är skulle jag nog säga. Åka skidor med tung ryggsäck i ospårad terräng är jäkligt jobbigt, våren är värst! Du sjunker lättare, det blir tyngre att ta sig upp, sämre balans, det blir mycket tyngre att röra armarna och man blir garanterat mer svettig. På skare och flat terräng går det dock relativt bra.

Men en pulka gör saken så mycket lättare! 30kg i pulka är ingenting så man kan ju lasta på lite extra om man vill. Packningen är också bättre skyddad, det blir inte lika blött.

Det du bör göra är att testa en liten tur med bara ryggsäck först. Tycker du det fungerar bra så behövs ju ingen pulka. Åka skidor med tung pulka är ju å andra sidan en tekniksak det också.

Jag kan rekommendera:
http://www.fjellpulken.no
De har riktigt bra pulkor och tillbehör!

Försvaret har också några riktigt fina och rejäla (tyngre, trä) saker de också, har du tur kan du hitta dem på överskottslager för nån hundralapp!!
 
Jag har provat både pulka och ryggsäck i varierande snöförhållanden, dock aldrig riktigt tung (20kg+) ryggäsck. Min erfarenhet är att pulkan är fantastisk så länge det är bra förutsättningar för den, d.v.s hyfsat hård snö som inte klabbar fast under den. Om man råkar ut för snö som fryser under pulkan eller ännu värre mycket (50cm+) puder är pulkan fruktansvärd. Jag har kört fast så hårt i puder att jag inte kunde komma loss utan hjälp med pulka efter mig. Det slutade med att vi hade tre pers framför som "fyrfiligt", var två som hjälptes åt att dra pulkan och en person bakom som sköt på om vi körde fast. Att åka med ryggsäck var vid samma tillfälle jobbigt, riktigt, riktigt jobbigt, men man körde i alla fall inte fast helt.

Ryggsäcken är ganska "jämnjobbig" oavsett före. Pulkan varierar mycket mer - från fantastisk till omöjlig att ta sig fram.

Sen beror det så klart på om du ska åka i branta områden. Uppför drar pulkan ständigt i dig, det är svårt att ställa sig och vila. Nerför kan det bli svårstyrt, när man blir omkörd av pulkan i ytterfil är det rätt kört...
 
Jag misstänker att din pulka var rejält lastad, träpulka? :)

Men naturligtvis ja, det kan vara jobbigt med pulka också.
 
Ja det är en träpulka. Ja, vid tillfället jag körde fast var den ganska rejält lastad, dock inget överdrivet (kanske 30-40kg). Med en ryggsäck på c:a 15 kg sjönk vi vid tillfället ner lårdjupt i nysnön. Som tur var fanns det ett skoterspår unders snön som vi oftast hittade. När man väl var på det sjönk man "bara" halvvägs upp på vaden... Det märktes rätt fort om man tappade det.
 
SirLance; sa:
Som tur var fanns det ett skoterspår unders snön som vi oftast hittade.

Ja, det är tur att det finns skotrar.... ;)

Det låter som om det är pulka som gäller för min del. Jag har dessutom i min ägo en Segebadenpulka som jag kommer att använda mig av. Kanske inte senaste skriket men den får duga.
Jag kommer även att medföra ett stycke hund som kräver lite mat och täcken och sånt.
 
mekelund; sa:
Jag kommer även att medföra ett stycke hund som kräver lite mat och täcken och sånt.

Har du hund med dig så är väl pulkan självskriven, när du redan har den, även om inte hunden drar den. Skulle hunden skada sig så är det bara att dra den oxå.

/Jesper

Som har både rygga och pulka + hundar under vintern.
 
Inte pulka i bergen!

SirLance; sa:
Sen beror det så klart på om du ska åka i branta områden. Uppför drar pulkan ständigt i dig, det är svårt att ställa sig och vila. Nerför kan det bli svårstyrt, när man blir omkörd av pulkan i ytterfil är det rätt kört...

Jag har kånkat runt på både pulka och tunga (30kg) ryggsäckar. Jag föredrar klart pulkan i de flesta fören. Men jag skulle tänka mig för om jag ska göra en klättrertur eller liknande. Att släpa tunga pulkor i branta lutningar är näst intill omjöligt. Men däremot är den perfekt för att dra fram ett basläger i någon dalgång och sedan fortsätta med ryggsäck därifrån.
 
Det ena utesluter inte det andra

Jag brukar nyttja pulka i vilken jag har min ryggsäck packad och en del prylar såsom tält och kök löst.

Är det flack och utför kör jag med pulkan lastad, blir det skapligt mot så tar jag på ryggsäcken och drar den nu lätta pulkan uppför.

Jag gör mest baslägersturer för vilket den här strategin passar bäst.
 
Ta med stighudar!

Jag har gått med både pulka och ryggsäck, föredrar helt klart pulka på en tur av den längd och typ som du skissar på. Att dra pulka kräver dock bra fäste. Ta med stighudar och använd dem när det blir längre partier med motlut. Att valla för rejält fäste i låg terräng där det kan vara varmare än högre upp innebär stor risk för klabb högre upp. Vallningsfria turskidor har oftast inte tillräckligt fäste när man drar en tung pulka i motlut.
 
Kan bara instämma med de flesta:

1) Pulka gör sig bäst på en baslägertur, dvs dra pulkan till lämplig, centralt placerad plats, urlasta och slå läger, varifrån dagsturer (till fjälltopper) tas.

2) Pulka göre sig icke bra i brant terräng. Där används istället ryggsäck modell större.

3) Pulka dras med stighudar på, alltid. (Såvida vi inte pratar skating på ren is, eller hårt packad snö.)

4) Pulkan ska alltid innehålla Whiskey, frysta ankor, grönsaker, och en större mängd andra godsaker. Ska man ändå ta pulka så varför inte göra skäl för den?

/ G
 
Själv har jag byggt en egen pulka som skall provas i vinter... :)

Jag har tidigare vid ett tillfälle dragit pulka (Fjellpulken) under en vecka i abisko-området och håller med om att stighudar är grymt bra

Då såg det ut såhär:
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6986




Ingen annan som har erfarenheter av egna pulkabyggen?
Jag fick iden härifrån:
http://xray.bmc.uu.se/markh/skiing/pulka_swedish.html
http://www.johanlundstrom.net/pulka/pulka6.shtml
http://www.wolfgang-reinelt.de/Outdoor/PulkaHowTo/

fast min ser aningen annorlunda ut... :)

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.